Autor Thema: Aantal terugmelders per blok  (Gelesen 19403 mal)

jlt

• Gast
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #30 am: 05. Mai 2014, 23:44:54 »
Hallo Bob,

Niets verkeerds mee. ;) :D

Wat Eric zijn betoog, is een heldere uitleg. Dat is wat we straks krijgen.

Ik heb al eerder in dit topic over de Stop sectie, dat direct wordt overgenomen als Start voor de volgende traject c.q FS.

Maar, in de screenshot van Guus wordt vanuit gegaan dat er maar 1 richting naar het schaduwstation gaat, van rechts naar links. Een Start, wat Guus in zijn hoofd heeft, dat tussen die twee wissels 3 secties zijn weergegeven en dat er aan de beiden uiteinden twee bezetmelders van 18 cm, en tussen die twee bezetmelders een lange remweg. Die principe moet je uit je hoofd zetten.
Het is onlogisch om op een Start van 18cm vlak achter een wissel te plaatsen, die het verkeer van rechts naar links gaat????.
Stel, je zet een trein (=een lok met wagons) op die Start sectie van 18 cm vlak achter de wissel.
Dan begrijp je toch ook wel dat dit problemen geeft met de wagons achter de lok die op de wissel staat. ::)
En dan nog maar over te zwijgen, de blokken die voor de Schaduwstation is getekend.
Omdat er wordt verwacht dat deze Blokken niet gestopt mag worden.
Dus, dat is mijn analyse, waarom zet je daar een Start positie vlak achter de wissel.
Gewoon weghalen en dan zijn de Blokken vooraf ook gelijk vrij!. 8)
Zoals Eric ook zegt, van Start naar Doel, m.a.w. op Guus zijn tekening is blok 1 = Start, en het doel is einde Schaduwstation helemaal links. Dan rijdt de trein over 4 bezetmelders. Kijk maar eens naar de tekening.

Nu zeg je zelf, maak dat groen naar geel, en dat was juist om aan te geven dat je met een rijverkeer van doen hebt. En zoals Eric het aangaf, onderschat de IZNF niet!. Jou suggestie maakt het geel, dan wordt het dus twee bezetmelders, en dan doe ik een steentje bovenop, maak van die twee bezetmelders twee gelijke lengtes van bezetmelders rails. Daarmee kun je twee locs rangeren, of twee korte lengtes van treinen, of een totale lengte van een trein op 1 spoor. Dan heb je drie mogelijkheden.
Wil je er drie locs op hebben, verdeel het gehele lengte van dat spoor in drie gelijke lengtes, enz,enz. 

Weet je nog, dat Gerard Moggre altijd zei, je moet kijken naar Rijwegen.
Als een machinist op de bok, en vooruit kijken.
En vooruit kijken is, van Sein naar Sein.
Dus binnen de Seinen een aantal RMK's inzetten, die je vindt dat het nodig is.

Ik weet het, dit onderwerp heb ik al 3 jaar mee bezig gehouden en een ieder heeft zijn eigen mening, prima daar is de hobby ook voor.
In mijn YouTube film, van 3 locomotieven op 1 bezetmelder geeft het bewijs dat het kan.

« Letzte Änderung: 06. Mai 2014, 00:01:23 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #31 am: 06. Mai 2014, 00:19:31 »
Hallo Bob,

Voor alle duidelijkheid ... hoe ieder zijn baan maakt, moet hij geheel zelf weten. Er is zeker niets mis mee.

Maar als Guus er een vraag over steld, geef ik hem mijn mening. Die niet inhoud of zijn schaduw niet goed is.

ik heb enkel gezegd, dat zijn gekozen opzet , onnodig duur is. Met de hedendaagse technieken kan het allemaal veel goedkoper. iedereen klaagt dat het allemaal duur spul is en mijn toch wel bewezen methode kost hem 6 wissels, en in zijn plan zitten er een slordige 13

Voor een fleischmann profiwissel is dat een verschil van een dikke 150 euro voor de wissels, een dikke 100 euro voor de magneten, een dikke 50euro voor 2 decoders  en ook nog eens een dikke 50euro aan bezetmelders. 

een besparing in totaal van 350 euro .... en daar heb je een hele mooie lok voor :-)

maar zoals ook nu weer .... iedereen moet het helemaal zelf weten !

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #32 am: 06. Mai 2014, 08:58:35 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van zoveel informatie en evenveel meningen
geen helder beeld meer heb over hoe zaken in te stellen  :o

Wanneer een trein van Start naar Stop rijd spreek je over een rijweg, meerdere rijwegen is een route ?
Om van mijn screendump uit te gaan: een trein staat op een van de vrije sporen voor een virtueel sein.
De wissels achter de laatste wagon zijn dus niet bezet.
Maar er wordt in de reacties gesproken over 1 bezetmelder per blok ? De bezetmelder van het vorige blok
is de start van het volgende ?
Nogmaals: ik weet niet anders dan dat je van Start naar Stop rijdt. Vandaar 3 bezetmelders per blok.
Natuurlijk mag het van mij goedkoper, alles is al duur genoeg zoals jullie aangeven.

Wat het ontwerp van de Shbf aangaat: ik heb alles voor mijn baan al gekocht en ga dit niet meer aanpassen.
Waar het mij nu omgaat is om zo goed (lees voordelig) mogelijk e.e.a. in te stellen dat alles netjes loopt.

Hulp is altijd welkom ! Zelfs hier thuis.... Ik zal kijken of ik naar De Meern kan komen.

groet,

Guus  ;)

WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #33 am: 06. Mai 2014, 09:23:11 »
Hoi Guus en Barry,

Guus, jou reactie is heel begrijpelijk, is mij ook meerdere keren overkomen, en het overkomt me nog steeds. Ik denk idd dat het zeker een goed idee is om een keer naar De Meern te komen.... zaterdag as. is helaas gecanceld, eerstvolgende bijeenkomst is op 14 juni a.s.
Zoals Eric al eerder meldde, je kan dan specifiek je vragen neerleggen en men kan het je 1 op 1 duidelijk maken wat de mogelijkheden zijn.  Dit lijkt me voor Barry ook een goede optie.

Soms is een persoonlijke uitleg zoveel duidelijker. Ik ben bijna 2 jaar intensief de leer geweest bij Rob Bogers en enkele keren ben ik daar langs geweest, die bezoeken waren zeer verhelderend omdat dit 1 op 1 gesprekken waren.
Iets wat je echt moet hanteren en dat heb ik er met de zweep er ingeslagen gekregen van Rob, werk systematisch en begin bij het begin. Nog steeds betrap ik me er op dat ik soms te snel wil en dan ben je vrij snel het overzicht kwijt.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #34 am: 06. Mai 2014, 09:56:41 »
guus,

Zoals in mijn eerste bijdrage gezegd ... en nu je zelf al aangeeft het even niet meer te zien ....

Testen .....

maak een testspoortje en probeer alles uit , stel vragen , probeer weer uit ...., haal je informatie en ga weer terug naar je testspoortje . Neem hier de tijd voor ...

de enige goede methode om niet als alles ligt erachter te komen dat het niet zo funktioneerd als je het had willen hebben.

Enigste nadeel hiervan is dat je niet meteen aan het bouwen kunt , maar straks afbreken kost meer tijd of je baan ligt straks te verstoffen omdat het plezier je is vergaan.

Modelspoor is geen hobby waarin je baan binnen 1jaar klaar moet zijn toch ?

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #35 am: 06. Mai 2014, 10:00:28 »
Eric,

je hebt 100% gelijk  ;)
Ik wil mijn Shbf als dee van het testspoor gerbruiken en er een lus aanhangen.
Dan rijdt de trein in principe telkens dezelfde route...

Kom er op terug.

groet,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

jlt

• Gast
« Antwort #36 am: 06. Mai 2014, 12:43:50 »

Ik wil mijn Shbf als dee van het testspoor gerbruiken en er een lus aanhangen.
Dan rijdt de trein in principe telkens dezelfde route...

Beste Guus,

Precies, zo ben ik ook ermee begonnen.
Testen zoals Eric het weergeeft.

Succes, en we horen het wel van je wat eruit komt. :D

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #37 am: 06. Mai 2014, 20:51:01 »
@Jan,

Als ik het verhaal goed begin te begrijpen, kunnen binnen WDP de RMK's overal even lang zijn en wordt het remmen en stoppen van een trein ingesteld binnen WDP. Het kan zelfs met 1 RMK per blok, maar 2 of meer mag ook.

Ik ben (nog) niet in het bezit van WDP. Waar kan ik dit soort randvoorwaarden vinden, zodat ik er bij ontwerpen, maar ook voor het maken van een kostenoverzicht, rekening mee kan houden?
Zijn er nog meer zaken, waar ik rekening mee moet houden / kan houden?

De Meern van 14 juni staat al in de agenda.

Groeten,

Barry

N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

jlt

• Gast
« Antwort #38 am: 06. Mai 2014, 21:52:49 »
Hallo Barry,

Met WDP is de keuze voor bezetmelders en lengtes en diens meer van aanverwante zaken, geheel vrij en flexibel. Je hoeft daar geen rekening mee te houden dat je aan WDP moet aanpassen, nee jouw vrije spoorplan ontwerp past WDP aan jou spoorplan!.

De randvoorwaarden voor bezetmelder "ontwerp" is niet weer te geven, zoals je het weet past WDP aan jou keuze. Er zijn wel onder de Duitse Forum diverse Tipps en Tricks van diverse beschrijvingen van Workshops.
Maar voor zover ik het weet stamt dit onderwerp over bezetmelders 1 workshop uit (ik meen) 2003 (ik heb er even naar gekeken, maar ik denk dat die er niet meer is).
En daar is sinds die tijd veel veranderd.

De keuze die je maakt om hoeveel bezetmelders per blok je wil gaan hanteren, is geheel vrijblijvend.
Mijn advies is dan ook (maar de anderen hebben daar ook ervaring in) is goed vragen en de ervaringen uitwisselen met andere WDP gebruikers. De ene heeft een prachtig voorbeeld en de andere hebben louter technisch overgenomen. Ook voor Werkbetrieb zoals rangeren en met kranen en draaischijven, zijn allemaal vrije mogelijkheden die je met bezetmelders naar hartenlust creatief mee kunt uitbouwen.
Maar vooral begrijpen wat een bezetmelder doet, en daar is nog steeds het beste methode .... testen.
Testen geeft een realistische beeld in combinatie met jou digitale systeem.

Verder heb je hier een algemene informatie over WDP, wat het versie 2012.3 besturingsprogramma kan.
Het is wel Duits en ik neem aan dat je daar niet al teveel problemen mee hebt. Zie onderstaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?page=menu_de_0101_00_00_page_info

P.s: Jaap Kramer van Spoorkraam levert WDP programmatuur. Hij is altijd in Houten te vinden. ;)

Ik hoop dat ik je de vragen hebt kunnen beantwoorden, en schroom niet, we zijn een gezellig club waar ook flink gelachen wordt. :D ;D

We horen het wel van je. ;)

Nog een tip:

In de onderstaande link kun je het Duitse handboek gratis downloaden

http://www.windigipet.de/foren/index.php?page=menu_de_0701_01_00_page_downloads2012

Het Nederlandse handboek is te vinden in de onderstaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=67892.0

« Letzte Änderung: 07. Mai 2014, 00:24:18 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #39 am: 07. Mai 2014, 01:05:19 »
hallo Barry,

Als aanvulling op Jan,

Je kunt ook een volledige Demoversie downloaden, die heeft wel beperkingen, maar ik kon me er heel goed mee redden. Bijna alles is wel uit te testen.

Deze demoversie , samen met de tips van hier, heeft mij over de streep getrokken. Ik heb inmiddels een volledige versie aangeschaft.

Een les die ik van Jan heb geleerd ...  denk niet in blokken , maar denk in rijwegen. Waar wil je je loks heensturen, waar moeten ze stoppen en waar kunnen ze alleen maar "doorheen" rijden.

Het heeft geen zin om veel bezetmelders te plaatsen in een stuk waar ze alleen maar doorheen rijden.

Op Youtube staan een aantal video's van WDP .... anfänger, einsteiger und Expert.
Ik heb hier heel veel van geleerd hoe het programma zelf werkt.  De echte tips , zoals schakelaars , tellers en dergelijke staan er nog niet heel veel in, maar dat is een kleine stap met hulp van hier ...

grtz

eric

« Letzte Änderung: 07. Mai 2014, 01:10:08 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #40 am: 07. Mai 2014, 07:24:35 »
Hallo,

Zitat
Het heeft geen zin om veel bezetmelders te plaatsen in een stuk waar ze alleen maar doorheen rijden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als het is om geld te besparen dan zal het wel werken maar als je een goed overzicht wil hebben op het scherm waar je treinen rijden dan is mijn advies om overal RMKs te plaatsen. Dan zie je altijs op het scherm waar een tien rijd.

mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #41 am: 07. Mai 2014, 09:19:52 »
Jan, Eric, Bob,

@Jan: bedankt voor de links. Ik hebt de handboeken gedownload en ga beginnen met lezen.
Ik ben blij te horen, dat het ontwerp van een baan en het sporenplan leidend zijn en niet de programmatuur voor de besturing, hoe goed die programmatuur ook is.
En inderdaad, jouw conclusie is juist: Duits lezen en schrijven levert mij weinig problemen op. Dus ook het Duits forum kan veel nuttige tips opleveren.

Als ik alles goed begrijp, kunnen alle RMK's even lang zijn en wordt alles verder ingesteld binnen WDP.

De Meern voor 14 juni staat in de agenda. Ik hoop, dat het gaat lukken met alle familieverplichtingen. Anders wordt het september.

Testen is op dit moment (nog) niet mogelijk, daar mijn baan totaal gedemonteerd is. Ik zal eerst een testbaan, danwel een deel van mijn schaduwstation moeten bouwen (dat deel van mijn baan heb ik wel helder). Ik neig naar dat laatste, daar die situatie overeenkomt met hoe het werkelijk gaat worden en geeft dan inzicht hoe het ook in de definitieve uitvoering gaat werken en reageren. Ik kan dan gebruik maken van de treinen, in de samenstelling, waarmee ik wil gaan rijden.

@Eric: ik heb de demoversie gedownload. Met de beschrijving er bij, ga ik mij daarin verdiepen.

@Bob: ik volg jouw redenering en die neem ik zeker mee bij het inrichten van de elektronica van de baan.

Groeten n wordt ongetwijfeld vervolgd.

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

jlt

• Gast
« Antwort #42 am: 07. Mai 2014, 10:38:53 »

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als het is om geld te besparen dan zal het wel werken maar als je een goed overzicht wil hebben op het scherm waar je treinen rijden dan is mijn advies om overal RMKs te plaatsen. Dan zie je altijs op het scherm waar een tien rijd.

Hallo Bob,

Ook hier is de keuze voor iedereen vrij en bepalend. Daar moeten wij ook respecteren. ;)
Dat onderwerp heeft binnen de Modeltreinhobby zoveel impact gegeven, dat praktisch iedereen van dat onderwerp afstapt en zelf de keuze heeft gemaakt, door afweging te maken en wat haalbaar is.
Die stelling heeft WDP ook doen veranderen. Zelf de vrije keuze maken.
Je kunt hooguit adviseren. :D

Een ander ontwikkeling doet zich voor dat bijv. bij Railcom die dergelijke treinpositie kan herkennen (bijv. Ecos2, Tams, e.d.).
En daar is ook 1 bezetmelder en binnen die bezetmelder ziet Railcom waar de trein zich bevindt.

De ontwikkelingen gaat met een tempo, dat het weleens heel erg interessant kan worden.
Bezetmelder met een klein module aansluiting waarbij men de locs/trein positie kan waarnemen.
Dus een Parade Strecke van een metertje of 12, kan best een dure grap worden als je die opdeelt in 12 stuks van 1 meter bezetmelders. Als je er 1 bezetmelder aansluit met een elektronica module die de positie van de trein kan waarnemen, dan is dat heel interessante ontwikkeling, toch!. ;)

Een ander punt is, heb je weleens gedacht dat je met WDP dat d.m.v. virtuele rmk's en als voorbeeld die 12 meter Parade Strecke de positie van de trein kan volgen!. Door Profile te gebruiken.
Dan is dat ook interessant om met 1 bezetmelder 12 posities met virt. rmk's te maken.
Dat is voor mij meer uitdagend, want je weet, ik probeer alles wat er mogelijk is.
Dus, met een beetje slimmigheid kun je ook heel creatief te werk gaan.

Nogmaals het is maar, hoe je het hebben wil.
Beginners, Gevorderden, Experts.

« Letzte Änderung: 07. Mai 2014, 10:56:05 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #43 am: 07. Mai 2014, 10:46:34 »
barry,

De demosoftware en een kleine plaat met daarop wat rails zoals jij het wilt testen .... en er gaat een wereld voor je open :-)

Bij vragen , gewoon Jan vragen, ik heb gemerkt dat hij een " engelen " geduld heeft :-)

Bob,

Het topic is  " aantal terugmelders per blok " en de stelling was  START, REMMEN, STOPPEN....

Mijn opmerking die jij citeerd , heb ik mee gezegd dat op een recht doorrijstuk een richting je met een bezetmelder kunt volstaan. Dat zegt niets over het kunnen zien waar een lok staat.

deze mening deel ik namelijk met je , het is prettig om te weten waar een lok zich bevind.

Echter op een doorrijstuk van 1 meter , hakken in stukjes van 10 cm en hierin 10 bezetmelders ... geeft denk ik geen goed beeld waar de lok op dat moment is ... het maakt het Gleissplan alleen maar onrustig als er straks 10 loks tegelijk rijden.

heb je een stuk van 10meter , en je deelt dit in 3 delen of 4 , dan heb je een prima overzicht waar de lok zich bevind. en het oplichten van de FS geeft een rustig beeld.

omgekeerd op die Amerikaanse banen, die lengtes hebben van 20 meter , is het weer een ander verhaal.
Of op een Helix, wil je elke halve ronde weten , of is een hele ronde voldoende ?

kortom, ook dat is naar mijn mening een kwestie van indelen en kijken wat praktisch werkt. En natuurlijk de regel die door heel veel MS wordt gehanteerd, een trein moet natuurlijk wel in een " blok" passen :-)

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #44 am: 07. Mai 2014, 10:47:41 »
Hallo Barry,

Een belangrijk punt van Eric, de Demo-versie en de YouTube filmpjes.
Had ik niet even bij stil gestaan. :-[

Die Demo-versie kun je ook simultaan uitproberen.
Dat betekent dat je een baanplan kunt intekenen en met bezetmelders kunt invoeren.
Daar is ook voorzien dat je met Rijwegen kan aanmaken en om voor jou visueel aan te zien hoe dat werkt.

Probeer het maar eens.

Overigens, die baanplan gaat niet verloren als je overstapt naar Vollversie.
Jou baanplan project wordt overgenomen en daarmee kun je verder.