Autor Thema: Aantal terugmelders per blok  (Gelesen 19408 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #75 am: 26. Mai 2014, 13:17:56 »
Hallo experten  ;)

Het is wel degelijk van belang hoeveel rmk's je maak.
Het aantal blokken is niet van belang dat kan je zelf invullen.
Als we onze wdp ook voor de beginner begrijpelijk willen houden en gemakkelijk willen laten instappen dan zou ik zeggen laat dan de 1 rmk discussie acherwege.

Er is is van experten van de Beta testers duidelijk het signaal gekomen minimaal 2 rmk per FS en geen gebruik te maken van 1 rmk.

Mvgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #76 am: 26. Mai 2014, 13:29:51 »

zou ik zeggen laat dan de 1 rmk discussie acherwege.

Er is is van experten van de Beta testers duidelijk het signaal gekomen minimaal 2 rmk per FS en geen gebruik te maken van 1 rmk.

Hallo Bob,

Dat mag jij nooit zeggen. >:( :'(
Maar dan ook nooit!!!!.

En ik zou ook niet willen dat je dat zegt, niet alleen jij maar ook de anderen. >:( >:( >:( >:( >:(
Hoop niet dat je daar later spijt van krijgt.
Na 3 jaar studie alleen maar RMK's testen.
Ik was diegene die daar mee begon, de helft van de Duitse WDP gebruikers gebruiken dat.

Alleen jullie blijven duidelijk achter, niet durven te gebruiken, ja,ja.

Je wordt op deze manier vierkant uitgelachen door de concurrenten.
Ik ken onderhand de hardheid van deze Model wereld.
Heel uitvoerig met Peter gehad, en er staat niet voor niets met grote letter met een dikke vette waarschuwingsteken op de Tipp & Tricks verwijzing.
Heb heel veel waardering voor gekregen.

Dus, Bob ik wil je over je hart strijken, doe dat a.u.b. niet.!!!!
A.u.b niet doen.!!!

De beginners die er nu aankomen, zijn na een introductie al experts geworden.??!!
Ze weten het donders goed wat er met WDP kan en speelt.

« Letzte Änderung: 26. Mai 2014, 14:09:46 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #77 am: 26. Mai 2014, 16:17:54 »
Hallo experten  ;)

Het is wel degelijk van belang hoeveel rmk's je maak.
Het aantal blokken is niet van belang dat kan je zelf invullen.
Als we onze wdp ook voor de beginner begrijpelijk willen houden en gemakkelijk willen laten instappen dan zou ik zeggen laat dan de 1 rmk discussie acherwege.

Mvgr Bob

Hallo Bob,

Mij zal het helemaal augurk wezen hoe iedereen zijn RMK's plaatst en gaat gebruiken. Ik geef alleen maar een draadje door wat voor mij interessant is en ik meen ook voor anderen. Met name mijn SHBF krijgt mijn grootste aandacht omdat het daar allemaal gebeurt.

Dat ik een andere visie heb als jij, dat was vanaf dag 1 duidelijk. Ik respecteer jouw visie, ik heb er geen enkel voordeel mee om deze te laten omvallen, dus even goede vrienden ! Vooral doorgaan.

Echter jij zegt dat de diskussie over 1 RMK achterwege moet blijven omdat het anders voor de beginnende WDPér niet meer duidelijk is ....

Ik volg al enkele dagen de vragen van enkele nieuwe wdp'ers ...  Zonder ook maar één woord van mij , en het is mij duidelijk dat men al dagen dezelfde vragen stelt, en het antwoord wat wordt gegeven niet wil of kan begrijpen.

Ik vind het dus onjuist van je om een diskussie zo met deze argumenten van tafel te vegen. Juist een diskussie kan alleen maar duidelijkheid geven.

Mijn Testbaan heeft enkele stukken met slechts 1 RMK omdat ik zelf wilde testen hoe dit werkt, en het werkt gewoon perfect. Ik heb tot op heden alleen nog maar gehoord " doe het niet" Maar het waarom blijft uit .... het argument van loks die doorschieten gaat aan mij voorbij. ze stoppen op de mm nauwkeurig bij mij.

Maar nogmaals ...  Iedereen moet doen wat hij denkt dat hij moet doen ...
De tijd van Trafootje aan , rijden, Trafootje uit , abrupt stil ligt echter toch wel ver achter ons ...anders hingen we elkaar nu niet in de haren :-)

grtz

eric

Als het toch gewoon werkt ?

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #78 am: 26. Mai 2014, 16:30:13 »
Hallo Jan en Eric,

ik begrijp je standpunt (en) en ik wil ook geen discussie sluiten en het laatste wat ik zou willen is om je (Jan) te kwetsen voor het vele werk wat je doe en gedaan hebt mocht je mijn bericht je zo lezen ;).
Dacht wat helderheid te brengen in de discussie voor met name beginnende WDPers.
Van mij geen probleem om 1 rmk te gebruiken maar laat dan wel iemand een duidelijk handboek (artikel) schrijven naar de stand van nu en hoe het werkt zodat een ieder er van kan genieten.
Het gaat mij vooral om de beginnen WDPer die ander de bomen in het bos niet meer zien en zodat ook beginnen de wdpers er raad mee weten.

mvrg Bob
« Letzte Änderung: 26. Mai 2014, 16:34:28 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #79 am: 26. Mai 2014, 16:57:40 »
Heren,

Als starter van dit topic een kleine reactie mijnerzijds. Waarom heb ik de vraag gesteld?
Heel simpel: ik wil overstappen naar een ander besturingsprogramma en ben bezig mij te oriënteren. WDP spreekt mij op dit moment het meeste aan. Daarnaast ben ik bezig mijn baan compleet nieuw te ontwerpen.

Het ging er mij om, waar ik rekening mee diende te houden bij het ontwerpen en (voor zover mogelijk) wat mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Als ik alle commentaren goed interpreteer, proef ik 2 stromingen binnen de gebruikers van WDP over gebruik van het aantal RMK's, zeker als het om "beginners" gaat.

Voor mijn testbaan (een simpel ovaal, met een paar wissels) ga ik het volgende doen:
ik maak de indeling fysiek zo (door onderbrekingen in de rails), dat ik 3 RMK's kan maken per blok en elke wissel separaat van een RMK kan worden voorzien (door gepolariseerde hartstukken moet ik de wissels sowieso fysiek scheiden en separaat voeden).

Met dit als uitgangspunt, kan ik starten met WDP. Naarmate ik verder kom en zaken begin te ontdekken, is het dan vrij simpel, om een blok terug te brengen naar 2 RMK's of 1 RMK. Kwestie van een een paar draden meer of minder. Dit geldt dan ook voor de wissels: wel of geen RMK, is dan een kwestie van 2 draadjes.
Ook terug naar een voorgaande situatie, met meer RMK's, is dan simpel.
Binnen WDP is het dan een kwestie van verschillende databases aanmaken.

Kortom, het geeft mij de mogelijkheid om alles uit te proberen en te kijken wat, nu het beste bij mij past.  ;) ;)
Alle topics en handleidingen , die zijn genoemd, heb ik verzameld en uitgeprint. Het nodige leesvoer dus.

Met dat in de hand ga ik van start. Loop ik tegen zaken aan , dan meld ik mij.  ;D ;D

Groeten,

Barry

N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #80 am: 26. Mai 2014, 17:35:51 »
Hallo MSV,

helemaal mee eens bob, en ik denk dat niemand zo snel gekwetst is :-)

We willen tenslotte allemaal hetzelfde, plezier hebben aan onze hobby !

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #81 am: 26. Mai 2014, 17:51:35 »
Hallo Barry,

Dat is een goed strak plan van je. ;)

Alleen moet je wel even de beperkingen van de Demo in de gaten houden.
Maar ga lekker aan de slag.

jlt

• Gast
« Antwort #82 am: 26. Mai 2014, 18:07:53 »
Hallo Bob,

Het is niet om het kwetsen. ;)
Mij gaat het om, dat WDP een breed programmatuur is geworden.
Door jou uitspraak leg je de beperkingen, door achterwege laten.
Dat vind ik niet de juiste interpretatie. Laten we daar eerlijk over zijn en daar heb ik een argument voor.

Als je straks met trein samenstelling gaat werken, dan is dit onderwerp heel erg belangrijk, namelijk ook op 1 RMK. En dat gaat heel simpel door gebruik te maken van Profile. In de versie 2012 zit dat al in.!
Mocht je het niet weten, kijk dan even naar het verhaal van Jurgens Grabner.

Ik prefereer breed te laten zien waar elke WDP gebruikers zijn keuzes kan maken.
Zoals je het weet, er zijn zoveel mogelijkheden.
En discussies moet levendig houden, elkaars standpunten begrijpen en daar precies op inspelen.
En in dat inspelen ga je elkaars heen en weer uitleggen, met alles wat WDP aan "gereedschappen" heeft.
Dat betekent ook het onderwerp, 1 RMK.

Kortom de gebruiker heeft het voor te zeggen.

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #83 am: 26. Mai 2014, 18:58:24 »
@Jan,

De beperkingen van de  demo-versie zijn mij duidelijk.
Het aantal loks en magneetartikelen is geen probleem. Ik zie zo snel geen beperking met de RMK's.

Als het zo is, dat ik klem begin te lopen met de demo-versie, heb ik al de nodige stappen binnen WDP gezet.
Dan weet ik of het beantwoord aan mijn verwachtingen (wat ik wel verwacht, na alles wat ik al gelezen heb op topics en in de (uitgebreide) Nederlandse handleiding).
Dan weet ik, dat aanschaf van een full-version een verantwoorde uitgave is.
Daarnaast weet ik dan aan welke randvoorwaarden mijn baan moet voldoen om te kunnen rijden, zoals ik dat graag wil.

Groeten,

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #84 am: 26. Mai 2014, 20:13:08 »
Heren,

Ik raad een ieder aan om hoofdstuk 5 van WS 32 te lezen met name dit gaat over het nut van 1 of meerdere rmk's in combinatie met IZNF. Met de perfect gebouwde baan en rijdend met perfecte loks kun je inderdaad volstaan met 1 rmk, Maar ja ik rijd met 65 loks en ze reageren toch echt niet allemaal hetzelfde, ondanks inmeten, nieuwe decoders/motoren, testen, afstellen, onderhoud enz. Dus ik ben happy dat ik toch hier en daar een rmk-je meer heb. En zo kan ik nog wel een paar redenen opnoemen. De belangrijkste reden vind ik overigens, dat als je een baan van enig formaat hebt en je er plezier in hebt om WDP in al z'n mogelijkheden uit te testen je alle kanten op kunt. Dan blijkt een rmk-je meer toch wel makkelijk te zijn. Het is overigens prima om op een testbaantje  alles te proberen met 1 rmk en een perfect lopende lok en vervolgens op dit principe je baan te ontwerpen, maar ik ken geen modelspoorder die tijdens de bouw van zijn baan niet het bouwplan minstens 20 keer heeft aangepast. En natuurlijk kun je op je baan gedeelten hebben met 1rmk. Verder blijf ik wijselijk maar uit de discussie, waarbij ik Wel Bob z'n raad een goede vind en Barry een verstandig besluit heeft genomen in mijn optiek.

Eric ,
Als ik je vraag op het Duitse forum goed begrepen heb, heb ik hier een screenshot voor je,  waarbij je kunt zien dat ik in 2 richtingen korte en lange treinen achter elkaar parkeer op sommige sporen 3 stuks, (in het verleden nog wel meer.) Barry voor alleenstaande wissels gaat het niet op, maar voor wisselstraten in dit geval althans kun door virtuele rmk's de wisselstraat beveiligen zonder dat je er fysiek wat aan hoeft te doen.

gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #85 am: 26. Mai 2014, 20:32:21 »
Hallo Kees,

Bedankt voor je screenshot. Ik ben zeer geinteresseerd in dit soort oplossingen.

Mijn 2 schaduwstations zullen bestaan uit 4-6 sporen van elk 10 meter, waar de treinen zich achter elkaar opstellen. Mijn filosofie heb ik reeds eerder uitgelegd...  het bespaart wissels en enkel omdat het mij niet uitmaakt welke trein uit het SHBF komt. daarbij dan weer de kans opstoringen ... etc etc ...

Ik kan zelf elk moment kiezen voor een stoom, e-lok of diesel, of bv personentrein, goederen of triebwagen :-)
daarbij nu al meteen een oplossing van Karlheinz om het willekeurig vol automatisch te doen.

Wat betreft RMK , dit moet je breedt zien. Ik zeg niet dat ik overal maar 1 RMK ga gebruiken, ik weerleg alleen de filosofie dat er steeds gedacht wordt in Blokken en elk Blok 3 RMK's moet hebben, en dat altijd inrijden , afremmen en stoppen of zo moet zijn en deze ook nog een "vaste" lengte moeten hebben...

Ik kijk naar mijn baan, waar ik wil rijden en hoe ... en adh daarvan bepaal ik mijn bezetmelding.  Want meer is het niet ... melding :-)

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #86 am: 26. Mai 2014, 20:57:33 »
Eric,

Ik deel jou filosofie wel, behalve dan het feit dat een rmk alleen een melding is. Dat is het in principe wel echter een melding kun je ook gebruiken om een actie te bewerkstelligen. In bv. een profiel of in de stw. of in je ZFA.
We hadden van de week het verhaal over geluid op een brug. Natuurlijk makro's schrijven sounddecoders enz. allemaal mooie oplossingen, maar voor de gemiddelde spoorder is dit toch wel een ver van m'n bed show.
Wat bereikbaarder is is in profielen d.m.v. rmk,s zo,n actie bewerkstelligen.
Wat ik heb uitgelegd is hoe ik de overwegbel laat rinkelen en de andreaskruizen d.m.v. een profiel en meerdere rmk's laat funktioneren. En natuurlijk kan ik bij m'n dealer voor 8 euro een perfect klinkende overwegbel halen en die schakelen met een k84. maar soms is het de lol om dingen op een andere manier voor elkaar te krijgen.

Ik moet wel zeggen dat dit soort acties denk ook aan de lokfluit. rookgeneratoren enz. Met de komst van de IZNF er niet makkelijker op geworden zijn. Omdat binnen de IZNF er geen gebruik van een profiel meer mogelijk is anders dan er voor met een tijdfunctie of op het laatste kontakt van de IZNF. Vanwege dit soort acties heb ik bepaalde sporen zonder een IZNF. Dus een rmk kan meer dan alleen een melding zijn.

Gr. kees

jlt

• Gast
« Antwort #87 am: 26. Mai 2014, 21:26:35 »

Omdat binnen de IZNF er geen gebruik van een profiel meer mogelijk is anders dan er voor met een tijdfunctie of op het laatste kontakt van de IZNF.

Hallo Kees,

Dat kan nog steeds.
Gecombineerd in een IZNF met Profile.
Anders kan ik geen toeter laten werken in een station, of een "Ansagen".

Zelfs kan ik over het gehele IZNF "traject" wel Tig verschillende geluiden laten afspelen.
De huidige Profile is nu juist "Lok betrokkende functies" geworden.

Het enig is wel, en dat was in De Meern het geval wanneer je met een Werkbetriebwagen van Marklin van Henk v.d Oosterkamp het niet met Profile kan werken. Daar is een macro voor nodig die dezelfde functies afgeeft als bij Kran en Kraneisenwagen. Die is momenteel niet aanwezig.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #88 am: 26. Mai 2014, 21:40:03 »
Hallo Jan,

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. ik zeg niet dat het niet kan. alleen dat het er niet makkelijker op geworden is, omdat je nu alles in tijd moet omzetten. M.a.w. tig geluidjes op een IZNF heb je nu zeg maar een stowatch bij nodig. Voorheen kon je bij de normale ZNF per rmk een of meerdere geluidjes activeren.

En een lok-ido profiel is niet lok betrokken zoals jij dat zegt, dat is alleen een profiel per individuele lok, ook binnen de IZNF.

Gr. Kees

jlt

• Gast
« Antwort #89 am: 26. Mai 2014, 22:06:43 »
Hallo kees,

Kijk maar de drie screenshots.

Profile lok:
Voor individule lok.
Ook Lok ID0 geldt voor alle loks.
En zelfs voor Zug.(treinen dat onder ZZS valt)

Profile Lok1:
Omdat het is omgeschakeld naar IZNF kun je direct naar cm opgeven.
Dit natuurlijk wanneer je de loks ingeijkt hebt en de bremskorrectur is afgesteld, dan komt of komen de lok(s) perfect op de ingestelde afstand tot stoppen, en daarnaast zie Profile Lok2.

Profile Lok2:
Na 50 cm op RMK11 gaat de sein overschakelen naar Groen Geel.
Enz, enz, enz.

Het werkt perfect bij mij.

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.