Autor Thema: Aantal terugmelders per blok  (Gelesen 19407 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #60 am: 21. Mai 2014, 22:19:10 »
Hallo Guus,

Ja dat klopt en wat is daar verkeerd aan  ;)
Je wilt de treinen toch op een fatsoenlijke manier achter elkaar laten rijden.
In jouw redenatie zou je dus de eerste 160 cm vrij willen geven zodat de volgende trein kan vertrekken dan zit er dus maar ca160 cm tussen de treinen lijkt mij geen gezicht en is ook niet echt natuur getrouw.
Maar het kan wel dan zou ik het 50/50 opdelen.
Alleen zit je dan met 1 probleem  >:( en dat is dat als je het 1e of 2e deel 160cm maak (en je trein is ook max 160) en het stop blok is 32 cm lang dan moet je trein dus wel helemaal tot het einde van het stop blok door rijden (theoretisch)  8)
Doe je dat niet dan staat een deel van je wagons nog in het vorige blok met als gevolg een mogelijk botsing.

mvrg Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #61 am: 22. Mai 2014, 08:27:39 »
Bob,

wederom bedankt  :)
Met mijn vraag 50/50 bedoelde ik eigenlijk hoe ik in dit soort blokken de terugmelders moet verdelen.

Dus bij een blok van 320 cm lang twee melders van elk 160 cm ?

groet,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #62 am: 22. Mai 2014, 13:18:07 »
Hallo Guus,
Ik ben geen HO man maar als ik het dubbele neem van N dan is het als volgt:
Als je 1 blok maakt en je hebt HO dan zou ik 240 / 60 maken
240cm voor rijden en 60 cm stoppen

mvrg Bob

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #63 am: 22. Mai 2014, 17:48:58 »
Dag Bob,

aldoende leert men  ;)

Zoals al eerder vermeld mag er in dit blok NIET gestopt worden.
Dus had ik 50/50 voor ogen als het om de verdeling van de lengte van de secties gaat.
Maar begrijp ik uit jou verhaal dat ik, met zoals bij de Shbf's ook gewoon 36 cm aan
remsectie moet aanhouden (in het geval dat...)

groeten,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #64 am: 22. Mai 2014, 22:10:47 »
Guus,

Ik weet niet of 36 cm genoeg is voor HO.
Dat moet een HO collega maar vertellen, ik denk dat je dichter bij de 60cm dan bij de 30 cm zal zitten als lengte.

mvrg Bob

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #65 am: 23. Mai 2014, 09:29:52 »
Hoi Guus

Tja,  wat is de juiste lengte. Ik zou zeggen 60cm is een mooie lengte. Maar als al eerder opgemerkt, dit kan je zelf het beste beoordelen als je een testbaantje hebt.... een recht stuk rail die lang genoeg is om in enkele RMK's te verdelen. ... testen maar. Zo heb ik veel getest"

Voordeel:
ik leerde rijwegen maken
ik leerde meer over het rijgedrag van een loc en hoe je dit kunt aanpassen.
tot slot, je kunt zelf bepalen of je een remweg van bv 30, 40 of 60 cm acceptabel vindt.

Dat laatste.. daar gaat het om..... jij bent degene die uiteindelijk de keus maakt

nu in de praktijk zie ik op mijn baan dat ik probeer om ca 40-60cm als remweg te houden. Maar er zijn sommige trajecten waar de treinen wat harder rijden en daar maak ik een langere remsectie. Visa versa doe ik ook ... bij rangeertrajecten of trajecten waar men langzaam rijdt heb ik soms gekozen voor korte trajecten.

Gr
Bas (H0 rijder)
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #66 am: 23. Mai 2014, 10:49:40 »
Heren,

Voor mijn helderheid: ik zit met dezelfde vragen.

In dit topic zie ik een aantal termen voorbij komen: "remsectie", "stopsectie".
Zijn dit verschillende termen voor hetzelfde of zijn het 2 verschillende zaken?

Mijn redenatie zou zijn:
"remsectie": het gedeelte van een blok, waarin de lok/trein afremt naar een bepaalde snelheid. Dit komt dan overeen een met het statement van Bas, waarbij de lengte van de remsectie afhankelijk is van de snelheid van de lok/trein
"stopsectie": het gedeelte van het blok, waar de lok daadwerkelijk moet stilstaan. Dit kan in mijn beeld een heel kort stukje zijn.

Misschien doorgrond ik het basisprincipe van WDP nog niet helemaal, maar daarom zijn er in een blok altijd 2 secties gebruikelijk.

Tenzij binnen WDP een sectie uit een vorig blok "geleend" wordt, bijv. in een helix met meerdere touren. Dan moet wel de snelheidsinstelling in het blok, waar afgeremd moet worden, mogelijk zijn. Immers, als een blok heel lang is t.o.v. de lok/trein, wordt een heel stuk langzaam gereden.

Ik heb het nog niet helder, maar dat zegt misschien meer over mij .... :-)

Groeten,

Barry

« Letzte Änderung: 23. Mai 2014, 10:52:09 von Modelspoorbarry »
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #67 am: 23. Mai 2014, 11:27:27 »
Beste Barry,

Een rem sectie en een stop sectie, zijn 2 verschillende secties.
Maar bij gebruik van profielen, is er ook nog een start sectie.
Jou redenatie wat betreft de secties is goed.
En inderdaad bij langere rijwegen, waar niet gestopt wordt, gebruik je maar 2 terug melders (secties).
Dat wil dan zeggen, dat de stop sectie, als start sectie wordt gebruikt in de volgende sectie.

Klik even op onderstaan de link, dan wordt je het een en ander wat duidelijker.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65090.0

Met groet, Henk

• Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #68 am: 23. Mai 2014, 22:59:00 »
Hai Henk,

Bedankt voor de tip.
Ik ga het stuk lezen en benutten bij het opzetten en instellen van mijn proefbaan.
En dan zullen er weer vragen rijzen en zien jullie mij weer op het forum.

Groeten,

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #69 am: 24. Mai 2014, 08:11:37 »
Hallo Berry,

Kijk ook naar de volgende pdf. Ik heb het weliswaar in 2008 geschreven maar nog steeds actueel:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60667.0

mvrg Bob

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #70 am: 24. Mai 2014, 23:02:43 »
Heren medespoorders,

In de periode dat er nog geen IZNF was waren 3 melders per blok eigenlijk wel een must. voor H0 2x 30-40 cm
en daartussen een rmk indien mogelijk wat langer. Omdat er voornamelijk met profielen werd gewerkt was het eigenlijk beter om er meer in een blok te hebben, omdat bv het afremmen veel natuurgetrouwer per lok(ze rijden en remmen immer niet allemaal hetzelfde) geregeld kon worden. Nu met IZNF ligt het iets makkelijker
hoewel ook daar voor geldt dat ietsje meer wel mooier werkt omdat WDP dan meer referenties heeft om bv. het afremmen continue te berekenen. Ik heb zelf een heleboel informatie gehaald uit Workshop 32 van Jürgen Gräbner. In grote lijnen gold en geldt nog steeds er is een minimum aan rmk's maar een beetje meer krijg je nooit spijt van.

gr. Kees

Workshop32 vind je hier: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=66760.0
« Letzte Änderung: 25. Mai 2014, 13:03:11 von Bob Vermeulen »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

• Gast
« Antwort #71 am: 25. Mai 2014, 21:12:29 »
Hallo Kees,

Terecht. ;)

Jurgens laat zien en beschreef het ook dat je met IZNF kunt volstaan met 1 bezetmelder.
Ook hier laat hij zien met de SX systeem de reactietijd van een bezetmelder invloed heeft.
M.a.w. betekent ook dat van elk systeem kan de reactietijd van verschillende bezetmelders verschillend zijn.
Dat was bekent.

Dat is ook temeer dat wij WDP gebruikers adviseren, zelf een testbaantje te maken en testen naar het rijgedrag van een loc. in de relatie met het aantal bezetmelders op een stuklengte van een rail.

Nu gaat het in de huidige tijd wat makkelijker als het gaat om de lengte van een bezetmelder.
Als je een blok van 2 meter hebt en je verdeelt het in gelijke afstanden met 3 bezetmelders, dan kan het ook net zo goed gaan als je met 2 bezetmelders.
Echter zit een verschil, namelijk bij 3 gelijke afstanden kun je 3 locomotieven op elk bezetmelder rangeren.
Als je twee bezetmelder hebt, in principe 2 locomotieven.
Dit is de basis.

Maar er zijn nog meer mogelijkheden.
Als men aardig ervaring heeft opgebouwd, dan kun je een trukkie doen met profile waarbij je dan in die 3 bezetmelders zelfs 6 locomotieven rangeren.

Onze WDP gebruiker Bas is gisteren bij mij geweest, en hij kan het zelf zijn verhaal vertellen hoe ik in 3 bezetmelders, 3 complete treinlengtes vullend in een blok kan rangeren. En ze overlappen allemaal op de bezette bezetmelders.

Mijn nieuwe etage spoorbaan gebruik ik nu allemaal gelijke bezetmelder afstanden in een station spoorlijn, dus tussen twee wissels gebruik ik variatie van 2 tot 5 bezetmelders. En op sommige spoorlijnen 1 bezetmelder.
Het gaat allemaal prachtig.
En het rijgedrag is niet eens waar te nemen in mijn systeem, tussen 1 of 6 bezetmelder.
In een ander systeem kan het anders zijn.

Kortom, Testen.!

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #72 am: 25. Mai 2014, 23:21:34 »
Allen

Ik kan idd bevestigen dat dit een wonderlijke doch niet erg moeilijke ontwikkeling is. Jan heeft dit mooi getest en ik heb het met eigen ogen bij Jan gezien.

Zoals div WDP'ers weten rij ik nog met WDP 2009PE en zelfs daar kan je met meerdere locs op 1 RMK manouvreren, hetzij wat eenvoudiger en beperkter.

Door het spelen en testen op een baantje kom je er wel achter, door het zelf testen leer je juist ook hoe dit werkt. In WDP 2012 en volgende versies hoeft de lengte van een blok/RMK/sectie niet echt meer bepalend te zijn.... zoals al meerdere keren aangegeven is.

Mijn raad:....testen testen testen... zo heeft deze eenvoudige WDP'er toch div zaken onder de knie gekregen en deze raad van mijn WDP goeroe en vriend(RB) heeft mij het licht laten zien.

Succes.
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #73 am: 26. Mai 2014, 12:37:23 »
Hallo MSV,

In het kader van deze discussie zou ik dit draadje eens onder jullie aandacht willen brengen.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=71253.msg162584#msg162584

met name de opmerking van Helmut kreiss, dat hij in zijn SHBF extra Virtuele RMK's heeft benoemd en gebruikt maakt van IZNF en zo zijn loks allemaal netjes achter elkaar krijgt met 5cm tussenruimte.

Vooral dat hij opmerkt dat vroeger er meer ruimte nodig was tussen stoppen lok en Signaal , en dat alle "overige" ruimte aan de achterkant niet gebruikt werd.

tevens zit er een link naar een project van Karlheinz Batterman die zowel de uitleg als alle bestanden er bij heeft gedaan ...

Ik blijf erbij .....  Voor mij is de belangrijkste Schakel in het hele WDP verhaal de IZNF.  Hierdoor is alle diskussie over " minimaal 3 melders per Blok " onzinnig geworden, en het denken in Blokken is achterhaald.

Je moet kijken waar je treinen wilt laten stoppen, wat je wilt laten stoppen en hoe je wilt stoppen. Waar je rijwegen (FS) wilt hebben en hoe je dus wilt rijden.

een lang stuk waar je alleen doorheen wilt scheuren ....  vul het zelf maar in ....

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #74 am: 26. Mai 2014, 13:07:21 »

met name de opmerking van Helmut kreiss, dat hij in zijn SHBF extra Virtuele RMK's heeft benoemd en gebruikt maakt van IZNF en zo zijn loks allemaal netjes achter elkaar krijgt met 5cm tussenruimte.

Vooral dat hij opmerkt dat vroeger er meer ruimte nodig was tussen stoppen lok en Signaal , en dat alle "overige" ruimte aan de achterkant niet gebruikt werd.

Hallo Eric,

Dat was allemaal naar aanleiding van mijn project 1 RMK verhaal en virt. RMK.
We kennen hem.!

Karlheinz heeft dat eerder zonder virt. RMK een ander oplossing, die ook zeer goed kan werken.