Autor Thema: Geluid op de brug  (Gelesen 4916 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Geluid op de brug
« am: 16. Mai 2014, 23:57:25 »
Beste MSV,

Graag zou ik aan de hand van onderstaande jullie opmerkingen of oplossing horen !

Ik wil een ijzeren brug op mijn baan plaatsen van ongeveer 1 meter lengte. Zodra een trein op de brug komt moet er een geluid van een trein die over een ijzeren brug heen rijdt hoorbaar zijn.

Op het moment dat de laatste wagon van de brug af is, moet ook direkt het geluid afgelopen zijn.
Dit geluid wil ik opnemen bij een brug waar de loks ook in het echt overheen rijden.

Wie heeft er een suggestie hoe ik dit moet aanpakken.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Peter R.

• Senior-Mitglied
Re: Geluid op de brug
« Antwort #1 am: 17. Mai 2014, 09:33:05 »
Eric

Ik heb ook 4 metalen boogbruggen van Märklin op mijn baan
Zij geven uit zichzelf al een prachtig geluid

Als je wil afspelen, dan kun je een melder voor de brug plaatsen
En die het geluid laten afspelen. Als de passage 15 seconden duurt,
Dan moet jee een geluid opnemen van 15 sec, dan hoef je het geluid niet uit te schakelen
, wat moeilijker is

Groetjes
Peter R.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
« Antwort #2 am: 17. Mai 2014, 11:08:01 »
Eric,

je kan een bezetmelding op de brug zetten. In een profiel of SHB kan je dan, als de bezetmelder aangsproken, is het geluid laten afspelen. Als de brug in twee richtingen bereden wordt, kan je een "of" poort tussen de twee bezetmelders van beide richtingen voegen.

groetjes uit Qatar

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 17. Mai 2014, 11:28:54 »
Eric

Ik heb ook 4 metalen boogbruggen van Märklin op mijn baan
Zij geven uit zichzelf al een prachtig geluid

Als je wil afspelen, dan kun je een melder voor de brug plaatsen
En die het geluid laten afspelen. Als de passage 15 seconden duurt,
Dan moet jee een geluid opnemen van 15 sec, dan hoef je het geluid niet uit te schakelen
, wat moeilijker is

Groetjes
Peter R.

zo eenvoudig is het niet ....  wdp speelt geluiden prima af onder " bedingungen" echter hij speelt ze af tot het einde. dat wil dus zeggen dat een trein die iets sneller rijdt, een kortere afspeeltijd heeft.

Het geluid moet precies stoppen als de laatste wagon van de brug afgaat. dat ik de melding per BM moet doen is duidelijk. Dat ga ik ook zo inbouwen in de brug.

maar dan is mijn afspeel probleem nog niet verholpen....

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 17. Mai 2014, 11:31:04 »
Eric,

je kan een bezetmelding op de brug zetten. In een profiel of SHB kan je dan, als de bezetmelder aangsproken, is het geluid laten afspelen. Als de brug in twee richtingen bereden wordt, kan je een "of" poort tussen de twee bezetmelders van beide richtingen voegen.

groetjes uit Qatar

Luc

Ook bij deze oplossing blijft het probleeem dat door verschillende treinlengtes en snelheden ... ik niet zeker weet of er op het juiste moment gestopt wordt met het afspelen van het geluid.

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
« Antwort #5 am: 17. Mai 2014, 14:47:18 »
Eric,

de bezetmelding begint toch als de trein de brug bereikt, en valt weer weg als de laatste wagon de brug verlaat. Dat is toch niet afhankelijk van treinlengtes. De enige vertraging is die van de snelheid waarmee de computers de gegevens verwerken en de signalen versturen, maar dat is toch moeilijk uit te sluiten.

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 17. Mai 2014, 17:24:59 »
hallo Luc,

Als de oplossing zo eenvoudig was geweest , had ik de vraag niet gesteld.

Wdp speelt mijn geluid af zolang als het bestandje duurt. je kunt hem wel starten, maar niet stoppen.

dus ... als ik alles instel op een bepaalde lok, dan kan een kortere of langere lok geen gebruik maken van het geluidsbestandje. dan speelt het namelijk te lang door of houd te vroeg op.

het starten en stoppen dmv bezetmelding is prima, dat is geen probleem. alleen werkt dit niet in combinatie met een geluidsbestandje wat maar een bepaalde tijd mag afspelen en dan ook nog lok afhankelijk.

Ik heb in ieder geval nog geen funktie binnen WDP kunnen ontdekken om een geluidsbestandje ook te kunnen stoppen dmv een bezetmelder...
En precies daarom heb ik gevraagd of iemand dit ook al eens heeft willen maken .... en het ook aan het lopen heeft gekregen...

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #7 am: 17. Mai 2014, 18:49:55 »
Hoi Eric,

Liep maandje geleden tegen hetzelfde probleem aan met belgeluid voor een overweg.
Heb het als volgt opgelost.
Exact timen wanneer de trein de brug opgaat en laatste wielen er weer af gaan. bv. 10 sec.
Je kunt je geluidsbestandje perfect op lengte maken(in dit geval dus ook 10 sec) met een gratis download programmaatje (Audacity).
Vervolgens zet je alles in een profiel waarbij je de rmk voor de brug gebruikt om het geluid te starten. Dmv de tiende/sec instelling kun je nu exact op het juiste moment het geluid starten.
Blijft natuurlijk wel dat je voor elke lok en of snelheid een nieuw geluidsbestandje (juiste lengte) en profiel moet maken. Je kunt inderdaad het geluidsbandje niet stoppen dus er blijft weinig anders over dan deze manier van werken.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 17. Mai 2014, 18:52:13 »
Hoi Eric

De lengte van het geluid kan je per loc afhankelijk maken en dat doe je via profielen. Ik heb dit zelf nog niet gedaan maar met profielen kan je dit soort zaken goed inregelen.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 17. Mai 2014, 19:32:29 »
Beste Eric,

De oplossing van Kees Polm, lijkt mij de beste.
Je moet toch voor iedere trein een profiel maken, omdat of de lengte of het gewicht anders is.
Wil je zoals je zegt zelf het geluid gaan opnemen bij een brug, (kan ideaal in Culemborg,
je kan daar echt onder de brug staan en van alles komt er overheen). Dan kan je dan met
het gratis programma Audacity de lengte bepalen.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #10 am: 17. Mai 2014, 19:57:57 »
Hallo Bas,

De lengte van het geluid kun je niet met profielen bepalen. Dat is nu juist het probleem.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 17. Mai 2014, 20:33:40 »
Hallo Allen,

Wat Eric eigenlijk bedoelde is het volgende.

Ongeacht de lengte van een trein kun je inderdaad op een bezetmelder dat in de brug is ingebouwd als aan en uit schakelaar gebruiken. Korte treinen schakelt de bezetmelder kort aan en uit. Lange treinen langer aan en uit.

Het geluidfragment heeft over het gehele lengte van de tijdsduur altijd dezelfde cadans als een trein over de brug rijdt. Even afgezien dat een rijtuigen anders klinkt dan de kolenwagens.

Eric wil, zodra de trein contact maakt dat direct dat cadans geluid wordt aangesproken en zodra de laatste wagon de bezetmelder verlaat ook direct het cadans geluid uit wordt gezet.
Erg simpel.

Ik heb even geprobeerd, helaas.
Misschien kom ik nog op het idee.
Wel een goeie argument om dit bij onze Beta test voorleggen. ;)

Zoals Kees het voorstelde kun je het beste met Profile afregelen.
Dit kan zelfs tot 0.1 msec de lengte van een geluidsfragment inbouwen.

Ga een voorstel indienen om het ook wat simpeler te doen.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #12 am: 17. Mai 2014, 22:39:40 »
Hoi Eric,

Liep maandje geleden tegen hetzelfde probleem aan met belgeluid voor een overweg.
Heb het als volgt opgelost.
Exact timen wanneer de trein de brug opgaat en laatste wielen er weer af gaan. bv. 10 sec.
Je kunt je geluidsbestandje perfect op lengte maken(in dit geval dus ook 10 sec) met een gratis download programmaatje (Audacity).
Vervolgens zet je alles in een profiel waarbij je de rmk voor de brug gebruikt om het geluid te starten. Dmv de tiende/sec instelling kun je nu exact op het juiste moment het geluid starten.
Blijft natuurlijk wel dat je voor elke lok en of snelheid een nieuw geluidsbestandje (juiste lengte) en profiel moet maken. Je kunt inderdaad het geluidsbandje niet stoppen dus er blijft weinig anders over dan deze manier van werken.

Gr. Kees

Hallo Kees,

Jij hebt het probleem begrepen.

Bij 2 loks of zo laat dit zich nog wel doen. De verwachting is echter dat het zal gaan om tientallen loks en met zoveel variabelen dat ik dan straks meer geluidsman ben, dan WDP"er :-)

Eigenlijk vind ik dat ik binnen WDP een aktie moet kunnen starten, maar ook moet kunnen stoppen.

Zelf ben ik aan het denken aan een losse Sound decoder, oftewel een Lokdecoder

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #13 am: 17. Mai 2014, 22:43:13 »
Hoi Eric

De lengte van het geluid kan je per loc afhankelijk maken en dat doe je via profielen. Ik heb dit zelf nog niet gedaan maar met profielen kan je dit soort zaken goed inregelen.

Gr
Bas

Hallo Bas,

Je kunt hiermee wel het geluid starten, maar geen afspeellengte mee vastleggen ....oftewel stoppen per voorwaarde. Dus dat werkt zo niet ...

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #14 am: 17. Mai 2014, 22:46:27 »
Beste Eric,

De oplossing van Kees Polm, lijkt mij de beste.
Je moet toch voor iedere trein een profiel maken, omdat of de lengte of het gewicht anders is.
Wil je zoals je zegt zelf het geluid gaan opnemen bij een brug, (kan ideaal in Culemborg,
je kan daar echt onder de brug staan en van alles komt er overheen). Dan kan je dan met
het gratis programma Audacity de lengte bepalen.

Met groet, Henk

Hallo Henk,

Bedankt voor je tip met de brug , dat programma zal ik eens naar gaan zoeken.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: