Autor Thema: Zekerheid contact  (Gelesen 4074 mal)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Zekerheid contact
« am: 19. Mai 2014, 23:29:42 »
Hallo,

Weet iemand vanaf welk moment de timer in het zekerheid contact gaat werken?
Ik krijg daar niet helemaal duidelijkheid over bij mijn metingen.

Mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Zekerheid contact
« Antwort #1 am: 20. Mai 2014, 11:19:57 »
Hallo Bob,

Ik begrijp even de vraag niet.
Over welke Timer is het ?.
Bedoel je de km/uur metingen?.

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Zekerheid contact
« Antwort #2 am: 20. Mai 2014, 11:46:57 »
hallo msv,

Ik denk dat Bob wil weten wanneer de Timer begint te lopen als hij gebruikt maakt van een "sicherheitskontakt".

In het Duitse deel is deze vraag ( als ik hem goed heb begrepen) ook al eens gesteld ..

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=25194.msg25194#msg25194

 


grtz

eric
« Letzte Änderung: 20. Mai 2014, 11:53:27 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Zekerheid contact
« Antwort #3 am: 20. Mai 2014, 14:16:37 »
goede middag,

Zitat
wil weten wanneer de Timer begint te lopen als hij gebruikt maakt van een "sicherheitskontakt".

pressies dat was de vraag.

Het volgende doet zich voor;

tijd gezet in FS2 (5 sec). Nu zit deze FS2 samen met FS1 in een ZF100 nu lijkt het er op dat de timer start als de ZF100 actief wordt. Dat geeft complicaties want de FS1 zit ook in ZF101 en die afstand is anders.

Bekijk ik het fout of ……… (wie weet hoe het zit)

Ik dacht dat de timer zou starten als het start contact van FS2 actief wordt.

mvrg bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Zekerheid contact
« Antwort #4 am: 20. Mai 2014, 16:08:05 »
Hallo Bob,

Ik heb even getest.
Heb een FS gemaakt waarbij een sicherheitskontakt van 3 sec hebt ingevoerd.
Daarna heb ik een ZF gemaakt waarbij vooraf nog twee FS aangekoppeld zijn.

Zoals het hoort mag de sicherheitskontakt alleen maar in de laatste FS activeren.
Bij mij werkt het goed.

Ik neem aan dat je de juiste RMK hebt opgegeven waar de sicherheitskontakt moet zien.
M.a.w. in die FS moet je vooruit kijken naar welke RMK die trein voorbij moet gaan.
En niet de naast gelegen RMK, als die die trein de verkeerde kant opgaat!.

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Zekerheid contact
« Antwort #5 am: 20. Mai 2014, 17:17:30 »
Hallo Jan,

Kun je voor mij niet weer over wat je hieronder schrijft een van jouw "wereldbekende" afbeeldingen maken ?

Als ik de Definitie van sicherheitskontakt goed heb begrepen, moet je inderdaad altijd "vooruit" kijken. Ook als hij de verkeerde kant op zou rijden komt hij buiten (boven) de ingevoerde (timer)tijd en moeten alle alarmbellen gaan rinkelen ...

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Zekerheid contact
« Antwort #6 am: 20. Mai 2014, 17:31:01 »
Hallo Eric,

Ik zal vanavond een screen shot maken met voorbeelden.
Ik heb in het begin ook wel eens niet begrepen te hebben. ;D

jlt

  • Gast
Re: Zekerheid contact
« Antwort #7 am: 20. Mai 2014, 21:18:18 »
Hallo Allen,

Hier even een uitleg.

In screenshot1 zien jullie links onder waar een loc decodernummer 183 staat, is de start contact die vervolgd naar RMK 29, is het doel contact. Dus vanaf RMK 11 naar RMK 29 is een FS.

Vanaf RMK11 start de loc over een wisselstraat dat geen RMK heeft!.
De eerst volgende RMK die de loc tegenkomt is RMK26.(zie rode pijl)
Onder het spoorplan zien jullie de FS-Editor waar in de sicherheits contact de RMK 26 is ingevoerd.
Let erop dat het veld wit moet worden aangegeven!!, en niet geel.!
Geel veld betekent dat de RMK niet is betrokken in de aangemaakt FS.

Naast het witte veld RMK26 geef je de tijd op in sec en achter de msec.
Die tijd moet je met een stopwatch meten zodra de loc vanaf RMK11 vertrekt en hoe lang hij erover doet om bij de RMK26 aan te komen. Zoals in het witte veld is daar bijv. 8 sec en 500 msec.
Dus m.a.w. de loc rijdt onderweg in de richting naar de eerst volgende RMK die tegenkomt, en dat is 26.
Daar duurt die loc ongeveer 8.5 sec over om op die RMK 26 te komen.

Gaat die loc plotseling, door bijv, de eerst volgende kruiswissel die weigert om te schakelen, dan rijdt die loc de andere kant op en komt niet op tijd bij RMK26, de tijd neemt waar dat RMK26 niet is geregistreerd, en dus begin de Nothalt in werking.

Nu weet ik dat je met verschillende snelheden en nog loc afhankelijk is, het niet zal werken.(dat fenomeen is bij ons bekent)
De enige oplossing die je kunt bedenken is, is het volgende.
Alle treinen zijn in principe altijd met dezelfde "wissel snelheid" van 60 km/uur over een wisselstraat.
Dat kun je heel mooi met Strecke 1 en 2 bewerken.
Strecke 1 start je met 60 km/uur over de wisselstraat, en Strecke 2 vervolg je met een hogere snelheid en de rest van de Strecke FS maak een nog hogere of lagere snelheid instelling.

In screenshot 2 is een ZF aangemaakt.
Rechtsboven is de Start en rechtsonder is de Stop plaats in het station.
Die ZF is en bestaat uit 3 FS die aan elkaar zijn gekoppeld.
Nogsteeds zie je linksonder de groene pijl waar de laatste FS met de sicherheits contact is ingebouwd.
Start je de ZF en de sicherheits contact begint pas zodra de laatste FS begint te werken.

In screenshot 3
Jullie zien waar de 3 pijlen aangeven, de wisselstraat.
Deze wisselstraat hebben (in dit geval) geen bezetmelder.
Vandaar verklaarbaar dat de eerst volgende bezetmelder nummer 26 is.

In screenshot 4
Hier zie je dezelfde wisselstraat maar tussen de wissels, en met name de eerste naar de kruiswissel is daar een bezetmelder tussen gezet nummer 150.
Dan wordt het interessant, want dan is de tijd geen 8.5 sec, maar direct 2,2 sec.
En de eerste wissel wordt daarmee bewaakt!. (ik heb dus alle wissels voorzien van bezetmelders).

Wij weten dat de sicherheits contact niet 100% de FS kan bewaken.
Daar wordt aangewerkt.
   

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Zekerheid contact
« Antwort #8 am: 20. Mai 2014, 21:42:38 »
Hallo jan,

Alweer bedankt voor je heldere uitleg !

ik begrijp het , heb alleen een vraagje over het 4e screenshot.
Jij zegt dat de tijd nu geen 8,5 sec meer is , maar 2,2
De kruiswissel wordt bewaakt door RMK 150.

Heb ik het dan goed begrepen dat de timer begint te lopen na deze RMK 150 , want tot aan daar is alles nu bewaakt. en het sicherheits traject nu loopt vanaf RMk 150 tot aan de weer eerste bekende RMk , de 26

?

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Zekerheid contact
« Antwort #9 am: 20. Mai 2014, 22:04:40 »

Jij zegt dat de tijd nu geen 8,5 sec meer is , maar 2,2
De kruiswissel wordt bewaakt door RMK 150.


Nee, nog even terug.
De tijd van de sicherheits contact begint te lopen zodra de Start contact RMK 11 is bezet!! en de FS is gestart.!
De eerste opzet van de RMK26, is de tijdsduur die vanaf RMK11 (als die bezet wordt) en omdat die trein een tijdje nodig heeft om over die wisselstraat heen te rijden naar RMK 26.
Is die RMK 26 na 8.5 sec nog niet bezet, dat begint de Nolthalt inwerking

Zitat

Heb ik het dan goed begrepen dat de timer begint te lopen na deze RMK 150 , want tot aan daar is alles nu bewaakt. en het sicherheits traject nu loopt vanaf RMk 150 tot aan de weer eerste bekende RMk , de 26


Zoals gezegd begint de tijd vanaf RMK 11 te lopen als de FS is geactiveerd.
De eerste wissel wil je bijv, bewaakt hebben, dat is de eerste links afbuigende wissel.
Na deze wissel heb je RMK150.
Vanaf RMK 11 naar RMK 150 rijdt die loc over die eerste linkerwissel op weg naar RMK150.
In dat stukje doet de loc 2.2 sec over, is die tijd overschreden, dan begint de nolthalt inwerking.
Dan staat die loc midden op de wisselstraat stil.

Ik laat die optie zien, dat je maar 1 sicherheits contact kunt opgeven.
Wil je het gehele wisselstraat vanaf RMK11 naar RMK 26, dan geef je de sicherheits contact 26 op.
Wil je de eerste linker wissel bewaken, bijv. dat je weet dat deze wissel niet zo betrouwbaar functioneert dan kun je na deze wissel (voor zover je het wil) een bezetmelder tussen zetten.

 
« Letzte Änderung: 20. Mai 2014, 22:10:05 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Zekerheid contact
« Antwort #10 am: 20. Mai 2014, 22:28:18 »
Oke,

Mij is het helemaal duidelijk nu. Ik kon uit je verhaal even niet halen vanaf waar de timer nu ging lopen. en omdat de tijd ineens veel kleiner werd .... en ik niet begreep van waar de nieuwe tijd kwam.

Zoals ik het nu zie , en als ik naar mijn baanplan kijk ... zal ik deze optie enkel gaan gebruiken op een enkel spoor wat van beiden zijden wordt bereden.

Ik heb alles wel vrij aardig afgedekt in mijn baanplan.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Zekerheid contact
« Antwort #11 am: 21. Mai 2014, 06:58:26 »
Hallo Jan,

Bedankt voor uitvoerige uitleg. Tot zover  was ik er ook wel uit.
Nu weer terug naar mijn vraag. Waneer begint de timer?
Dat is dus voor zover ik het begrijp als een FS actief wordt en de lok op het start rmk is.
Klopt dat want dan begrijp ik ook dat er 2 verschillende uitkomsten zijn.

A) lok komt van een een  station aan rijden en kan direct over rmk 150 ( in jouw voorbeeld) door rijden naar rmk 26 de tijd is 8,5 sec de bewaking werkt perfect als de lok niet op tijd is dan stop deze

B) lok komt van station aanrijden moet stoppen op rmk150 ( is ook stop rmk) voor het inrij sein. Lok stopt dus ergens binnen de rmk. Daarna mag de trein het station binnen rijden de FS wordt actief timer start ( staat op 8,5)
Trein begint te rijden maar heeft een duidelijk lagere snelheid als bij A en stopt keurig omdat hij niet op tijd is.

Mijn probleem is dus nu dat ik de tijd langer moet gaan zetten. Het geen dus een probleem is als rmk26 de laatste rmk is bij een wissel in een wisselstraat van 6 wissels. Als wissel 1 dan fout staat rijd de trein lang door en zie het gevolg.

Mvrg bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Zekerheid contact
« Antwort #12 am: 21. Mai 2014, 09:20:00 »
Hallo Bob,


B) lok komt van station aanrijden moet stoppen op rmk150 ( is ook stop rmk) voor het inrij sein. Lok stopt dus ergens binnen de rmk. Daarna mag de trein het station binnen rijden de FS wordt actief timer start ( staat op 8,5)
Trein begint te rijden maar heeft een duidelijk lagere snelheid als bij A en stopt keurig omdat hij niet op tijd is.

Daar moet je even oppassen.
In het voorbeeld hebben we van doen met een lange wisselstraat.
Dat je vanaf RMK11 onderweg naar RMK26 dat gerelateerd is aan 8.5 sec erover duurt, om de RMK26 bezet aan te melden.
Is die op tijd aangekomen op RMK26 dan rijdt die loc door naar het Doel contact RMK29.
Is die niet op tijd bij de RMK26, dan stopt die na 8.5 sec .
Echter bij de actuele snelheid die je met de stopwatch hebt gemeten.
Heb je een lagere snelheid, dan duurt het langer om naar RMK26 te gaan.
Dat betekent dat voor die lagere snelheid een nieuwe tijdsmeting moet maken!!.
Dat is te omslachtig, en moet je voor elke loc dat gekoppeld is aan een FS met Matrix.
Daarom stel ik het voor, om bij een wisselstraat altijd de wisselsnelheid aan te houden van 60 km/uur, voor alle locomotieven.

Maar het zit ook een kleine nadeel eraan. (daar wordt ook aan gewerkt)
We nemen die boven beschreven onderwerp.
Stel dat in die wisselstraat, de eerste kruiswissel op de verkeerde stand staat.
Dan rijdt die loc wel pas na 8.5 sec tot stoppen en belandt dan in bijv. spoor 5, met een lange trein dat gerangeerd staat, en tot achterop botsing komt.
Dat is even een nadeel, het staat ook in het WDP boek dat het niet 100% de oplossing biedt.

Zitat

Mijn probleem is dus nu dat ik de tijd langer moet gaan zetten. Het geen dus een probleem is als rmk26 de laatste rmk is bij een wissel in een wisselstraat van 6 wissels. Als wissel 1 dan fout staat rijd de trein lang door en zie het gevolg.


Precies, zie boven.
Het enige wat je kunt beperken is, door goede tijdsmetingen en schone wielen van je loc, en de rails.
Als die loc onderweg even stottert, dan heb je hetzelfde probleem, de loc komt niet op tijd aan op RMK26.
Het is en blijft even "ieders z'n nadeel heeft z'n voordeel en ieders z'n voordeel heeft z'n nadeel". ;)

« Letzte Änderung: 21. Mai 2014, 11:32:24 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Zekerheid contact
« Antwort #13 am: 21. Mai 2014, 13:26:20 »
Jan,

Je bevestigd wat ik schreef. Niet toe te passen bij behoorlijk wisselstraten.

Ik ga eens kijken of ik in STW een oplossing kan maken.

Bedankt aan alle voor de discussie die toch weer zin heeft gehad al is er dan geen oplossing uit gekomen toch een bevestiging.

mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Zekerheid contact
« Antwort #14 am: 21. Mai 2014, 15:53:25 »
Hallo Bob,

Ik denk dat het met STW niet gaat werken, waarom niet, omdat die geen Nolthalt schakelaar heeft.

Wat dacht je van Virtuele RMK te gaan gebruiken! 8)
Daar kun je eventueel in combinatie met Virtuele RMK en STW mee spelen.