Autor Thema: Lok databank en het invoeren van een nieuw type kran/fahrzeug  (Gelesen 2985 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Hallo MSV,

Als ik binnen de lok databank een nieuwe "waggon/Zug" wil toevoegen komt er het keuze menu : Fahrzeug/Kran.
zie mijn printscreen.

Hier kun je verschillende kranen kiezen, enkele Märklin torpedowagons , stofzuigers ... etc etc .

Zoals het er uitziet zitten hier dus veel digitaal gestuurde wagons en toebehoren in met extra funkties.

Nu heb ik zelf enkele dingen die er niet in staan, zo heb ik de torpedowagens van Trix en een Stofzuiger van Dapol.

Is het nuttig om deze ook te definieeren en dus aan deze optie toe te voegen ?
ik heb in het duitse forum een upate bestandje van iemand gevonden en deze in mijn win digipet root gezet en dan leest hij alles gewoon netjes in...

iemand dit al eens gedaan ?  en heeft het zin ?

grtz

eric

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Lok databank en het invoeren van een nieuw type kran/fahrzeug
« Antwort #1 am: 27. Mai 2014, 18:20:31 »
Hallo Eric,

Het zelfde probleem had ik met mijn werkwagen. Heb ik net als met een loc, alles ingevoerd.
Het werkt nu bij mij (ietwat omslachtig) maar er wordt aan gewerkt, dat zulke zaken beter gaan.
Dus daar wacht ik op. (volgende versie?). Hoe het werkt met een bestandje, geen idee.
Ik ben benieuwd als jij er mee gaat werken, hoe dat gaat.

Met groet, Henk
« Letzte Änderung: 27. Mai 2014, 18:22:42 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 28. Mai 2014, 11:40:50 »
Hallo Allen,

Hallo Eric,

Zie bijgaande screenshot hoe je dat kunt doen.

Stofz1:
Je maakt in de Fahrtzeug datenbank als Wagon en je klikt de Luxstofzuiger.
De rest van de gegevens kun je verder invullen wat van belang kan zijn.

Stofz2:
Nadat je alles in de Fahrtzeug datenbank hebt ingevoerd en gesaved, dan sluit je de datenbank.
Vervolgens ga je naar het hoofdsymbool balk en ganaar Wagonmonitor, zie rode vierkantje.

Stofz3:
Nadat je de Wagonmonitor in het beeld hebt zie je het foto van de Luxstofzuiger en daar klik je op.
Vervolgens zie een macromenu en rechtsboven druk je op twee richtingspijlen en die klappen het macromenu volledig open.

Stofz4:
Je begint gewoon door Start knop in te drukken, dan begint de tijd te lopen!.
En in die tijdsloop cyclus druk je op het "Dust" knopje, dat betekent dat het knopje na een bepalende tijd de stofzuiger begint te lopen. Gedurende die tijdsperiode kun je zelf bepalen hoelang en hoe hard je wilt laten stofzuigen. Boven het Dust knopje bevindt zich de horizontale schuifknop waar je de stofzuigermotor langzaam of harder wil laten werken.
Daar kun je allerlei variatie aanbrengen, en als je dat naar tevredenheid hebt "gespeeld".
Dan druk je op de Stop knop.
Daarna zie je een registerlijst van de stappen die hebt opgegeven.
En dan ....... sla je onder Neue Macro de nieuwe naam opgeven (in de onderste venster). bijv. stofzuigen langzaam, en dan opslaan.
Die macro wordt dan onder die naam opgeslagen.
En dan kun je weer een ander macro maken met andere stofzuiger functies.

Onder die macro kun je alle genoemde kranen, stofzuigers, protaal kraan, e.d. in een rijtje van je eigen gemaakte macro programma opslaan, en die zie je ook allemaal daaronder.

Het bericht wordt op de volgende topic vervolgt.

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 28. Mai 2014, 12:07:37 von Jan leendert »

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 28. Mai 2014, 11:54:08 »
De vervolging.

Stofz5:
Wanneer je het vindt dat het opgeslagen macro "stofzuiger langzaam" gewijzigd wilt hebben, dan kun je d.m.v.
Schift toetst indrukken en aanhouden en druk dan gelijk op de in de rode kader omlijnde symbool.

Stofz6:
Vervolgens zie je een wijziging menu, waarbij je de macro opgeslagen stofzuiger langzaam kunt wijzigen of verwijderen.

Deze macro wordt dan als apart zijnde programma die geheel afhankelijk van de FS, ZFA en de Profile.
Hiermee kun je bijv. onder profile dit macro aanhangen.
Dus als voorbeeld, de trein met de stofzuiger rijdt in een bepaalde stuk traject waarvan je weet dat daar nogal stoffige is. Met profile stuur je die trein naar de betreffende plek en nadat (tijd of cm of bezetmelder activering)
wordt die macro geactiveerd, dat levert het volgende op.
Je kunt de trein daar laten stoppen, de stofzuiger blijft werken, of je laat de trein met een langzame snelheid over het traject rijden waarbij je in die macro de stofzuiger het maximale zuigvermogen kan werken.
En zo zijn er Tig mogelijkheden waar je kunt samenstellen.

Maar probeer eerst de macro onder de vingers te krijgen, daar kun je lekker mee spelen. ;D ;)

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 28. Mai 2014, 11:59:07 »
Hallo Jan,

En Bedankt weer ...  :-)

ik ga het allemaal weer lezen en uit proberen en zoals altijd ....  Je hoort van me :-)

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 28. Mai 2014, 19:41:01 »
Hallo Allen,

Hallo Eric,

Nog even ter info.

De Luxwagon dat vanuit een Kran symbol wordt bewerkt, is principieel voor zover dat is, met Profile.
Als voorbeeld van de bovenstaande uitleg heb ik het macro genoemd Stofzuiger langzaam.
Zie onder staande screenshot bij profile en druk op de knop Kran symbole.
Dan zie je automatisch het regeltje van de macro Stofzuiger langzaam.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 28. Mai 2014, 21:42:04 »
Hallo Jan,

Wat betreft het eerste deel is het allemaal gelukt. Het is mij ook duidelijk het waarom hiervan.
Ik heb de stofzuiger makro gemaakt en de volgende stap is om deze via een profiel aan een bepaald spoor te koppelen.

Zoals je kon zien in mijn speciale reinigings automatiek komt dit goed van pas.

Ik had verwacht dat de stofzuiger aan een lok gekoppeld kon worden en dmv een funktie toetst of dergelijks dan aan en uit gezet moest worden. Via deze methode echter kun je gewoon binnen een FS definieëren dat de zuiger aan en uit moet. dit is bv handig als de zuiger een stuk moet rijden voor hij weer aan de slag moet.

Overigens ...

Indien de stofzuiger al in een Zug zit, dus gekoppeld aan een lok , dan werkt het oproepen van de makro funktie iets anders. dan komt de control van de betreffende lok in deze ZUG in beeld en moet je daar op het Makro knopje duwen. dan pas komen de pijlen waarmee je makro kunt vergroten.

zie hiervoor de printscreens ....

grtz

eric

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 28. Mai 2014, 22:45:06 »
Hallo Eric,

Geheel correct.

Dat je de stofzuiger aan een lok kunt koppelen kan ook.

Je kunt zelfs de locomotief decodernummer in de stofzuiger functiedecoder opgeven. Zoals die ook bij Dapol stofzuiger.
Zodra de lok langzaam gaat rijden, draait de stofzuigermotor ook langzaam mee, ze lopen synchroon mee dus.

Een ander variant is, gewoon als afzonderlijke stofzuiger (met hun eigen functiedecodernummer) aankoppelen aan de lok en handmatig zelf ingrijpen wanneer je het vindt dat er gezogen moet worden door de functieknop te gebruiken.

Zitat

Via deze methode echter kun je gewoon binnen een FS definiëren dat de zuiger aan en uit moet. dit is bv handig als de zuiger een stuk moet rijden voor hij weer aan de slag moet.

Dat gebeurt alleen in Profile.

Zitat

Indien de stofzuiger al in een Zug zit, dus gekoppeld aan een lok , dan werkt het oproepen van de makro funktie iets anders. dan komt de control van de betreffende lok in deze ZUG in beeld en moet je daar op het Makro knopje duwen. dan pas komen de pijlen waarmee je makro kunt vergroten.

Ja dat klopt.

Dat is het afzonderlijk bediening, wanneer je in het rechtsboven wagonkadertje aanklikt.
Dan verschijnt die Lux macro. Dat is ook de bedoeling dat je daar ook handmatig kunt ingrijpen.
Hier kun je in ZFA de Zugnaam opgeven met de bijbehorende Profile.
Je moet in ZFA onder het kolom Standaard aanklikken en dan zie je een rij met Profile nummers, e.d.
Daar kun je automatisch laten rijden en stofzuigen.

Wat je nu dus doet, zijn de varianten, die enerzijds handmatig kunt bedienen en automatisch kunt laten werken. ;)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 31. Mai 2014, 13:07:55 »
Hallo MSV,

Jan, jij schrijft :    Je kunt zelfs de locomotief decodernummer in de stofzuiger functiedecoder opgeven. Zoals die ook bij Dapol stofzuiger.

bedoel je hiermee dat ik de stofzuiger hetzelfde adres moet geven als de lok waar ze aanhangt ?

ik zou dit een logisch iets vinden, lok zachter rijden of stoppen ...de stofzuiger volgt ...

Nu heb ik als test eens de stofzuiger hetzelfde lokadres gegeven ,maar volgens mij zitten de twee decoders elkaar dan in de weg ..

van de lok begint alle verlichting te knipperen en te flikkeren dat het een lieve leed is ..
Voor en achter , wit en rood ... het is een grote kermis :-)

ik denk dat ik daar nog eens naar moet kijken ... want zo zal het hem niet worden. Ik denk dat de protcocollen elkaar behoorlijk in de weg zitten ..

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 31. Mai 2014, 15:02:52 »
Hallo Eric,

Dan denk ik dat dit niet gaat.
Daarom is voor die Luxreinigingswagen een WDP macro gemaakt.

Dit tot tegenstelling van Dapol kan het wel.

Blijkbaar zit aan de Lux een type decoder die waarschijnlijk conflict geven.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #10 am: 31. Mai 2014, 15:38:04 »
Hallo MSV,

zou dit met bv een railcom funktionele decoder te maken kunnen hebben ?
kan me voorstellen als het adres van de lok en de decoder door elkaar heen gaan lopen dat beiden raar beginnen te doen.

De stofzuiger is overigens het Dapol  model. De lux set heb ik alweer opgeborgen.

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 31. Mai 2014, 15:43:20 »
Hallo Eric,

Dat zou kunnen.
Als je een nieuwe Dapol hebt, dan sluit ik het niet uit.
Ik weet ook niet welke decoder er nu wordt gebruikt.
Zou je even kunnen inlezen met een decoderprogramma.