Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Iets klopt niet meer met WDP2009, maar wat?
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
Autor
Thema: Iets klopt niet meer met WDP2009, maar wat? (Gelesen 3540 mal)
Hielco
Junior-Mitglied
«
am:
21. Juli 2014, 22:32:08 »
Hallo beste WDP gebruikers en forum leden.
Graag doe ik een beroep op jullie ervaringen als WDP gebruikers. Ik zit namelijk met een lastig probleem: twee maanden WDP gebruikt met mijn oude Märklin 6052/6051 configuratie, en nu weer terug naar de Märklin CS2. Wie schets mijn verbazing na het weer inlezen van het project met de CS2 instellingen: geen terugmeldingen meer!
Wat heb ik nu precies gedaan. Twee maanden geleden kreeg ik vage problemen met mijn CS2, die uiteindelijk leiden naar de melding "Geen railformaatprocessor aanwezig" CS2 opgestuurd naar Märklin en wachten op retour. In de tussentijd een kopie van het bestaande project gemaakt en deze aangepast voor rijden met de CU 6021 en de interface 6051. Alles liep zoals het onder de CS2 ook deed. Ik kon dus rustig verder met het verfijnen van het project.
Nu ruim anderhalve maand een nieuwe CS2 terug van Märklin. Backup teruggezet, aangesloten op de modelbaan, en alles doet het weer zoals verwacht. Project CS2 weer terug geladen in WDP en de computer verbonden met de CS2, instellingen nog even nalopen in WDP en de CS2, alles klopt. Magneet artikelen schakelen, treinen rijden. Maar helaas, geen greintje terugmelding te zien in WDP. Wel keurig netjes terugmeldingen in de layout van de CS2, die moeten dan ook via de netwerkkabel in de computer aankomen zou je denken. Was ist ja loss?? Even geen idee.
Nogmaals de systeeminstellingen na gelopen, de afdrukken van de voorbeelden op het forum er nog eens bij gehaald en naast gelegd. Alles klopt! Crossover kabel vervangen (je weet maar nooit) maar geen ander resultaat.
Er is nog een HSI88 voorhanden. Deze er maar eens tussenplaatsen (HSI88 was bij mij nooit voorzien, dus is er maar een string) en aangesloten op de seriële poort. De WDP systeem instellingen aangepast en meteen maar een nieuw kopietje gemaakt van het project voor deze instellingen. Ook via de HSI88 geen terugmeldingen! Er is dus duidelijk wat anders aan de hand. Maar wat?
Uiteindelijk maar eens een oude back-up van het CS2 project teruggezet, die was er gelukkig nog. Maar ook in deze back-up, waarin niets aan de systeeminstellingen gewijzigd behoefde te worden, kwamen de terugmeldingen niet binnen. Met en zonder HSI88.
Dan maar eens een andere computer proberen met WDP die er nog is. Hierop ook de back-up teruggezet waar geen systeeminstellingen in WDP noodzakelijk zijn. Aansluiten, starten, WDP starten en ... ook geen terugmeldingen, zowel met als zonder HSI88.
Aangezien de terugmeldingen wel in de CS2 worden weergegeven, functioneren de S88 melders. Als test nog eens de 6021/6051 aangesloten, project 6021 geladen, en zie daar: terugmeldingen. Toch een software probleem?
Samengevat: 2 maanden geleden functioneerde het project CS2 nog als een zonnetje op de modelbaan PC in combinatie met een Märklin CS2. In de afgelopen 2 maanden dezelfde modelbaan met dezelfde PC, maar met een CU6021 en interface 6051, zonder problemen gebruikt in project 6021 (kopie van project CS2). In beide situaties liepen de terugmeldingen via de CS2 dan wel via de 6051 naar de PC. Na 2 maanden de situatie weer wijzigen naar gebruik met CS2 en project CS2. Er is dan geen terugmelding meer, ook niet via een HSI88, maar nog wel in project 6021. Wat kan er mis zijn?
Wat wordt er gebruikt. In eerste lijn de Märklin CS2 (60215 met software 3.5.6(2)), een laptop (DELL D600, een oudje maar voldoende voor deze modelbaan) die verbonden is met een crossover netwerkkabel met de CS2. Er zijn vier S88 melders die rechtstreeks aan CS2 is verbonden. En WDP2009.5 (11.5.xxx) voor de automatisering. In geval van nood kan nog gebruik worden gemaakt van een 6021 en 6051.
Vraag is nu: heeft er iemand enig idee wat er mis is met het project CS2 en de terugmeldingen daarin. Iemand enig idee welk bestandje, of bestandjes, een omgevallen bitje heeft.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groeten,
Hielco
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
Rechnerkonfiguration:
Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro
jlt
Gast
Re: Iets klopt niet meer met WDP2009, maar wat?
«
Antwort #1 am:
22. Juli 2014, 21:16:48 »
Beste Hielco,
Als je de CS2 centrale aansluit met WDP.
Wat zie je onder systeeminstellingen en naar bezetmelder configuratie.
Hoe ziet dit eruit?.
Je geeft aan dat wanneer je de CS2 de bezetmelder wel aan geeft , maar onder WDP niet.
Hielco
Junior-Mitglied
«
Antwort #2 am:
23. Juli 2014, 22:54:54 »
Hallo Jan Leendert,
Dank voor je reactie.
De configuratie is een CS2 met 4x S88 direct op de S88 bus van de CS2 aangesloten. De CS2 is met een crossover netwerkkabel aangesloten op de PC/Laptop. Met de PC/Laptop is het mogelijk de diverse tabbladen te bezien, en de loc afbeeldingen in te lezen (upload). Twee richting verkeer is dus mogelijk tussen CS2 en PC/Laptop.
(terug)meldingen vanaf de modelbaan worden correct weergegeven in de layout van de CS2, maar verschijnen niet in WDP. Wel kunnen de locs en magneetartikelen met WDP bediend worden. Blijkbaar werkt de WDP communicatie wel van de PC naar de CS2, maar niet van de CS2 naar de PC.
CS2
hardware versie: 5.1 (60215)
softwareversie: 3.6.2(2)
De instellingen van de CS2 zijn:
Adres vergeven: Handmatig
IP-adres: 192.168.178.25
IP-netmasker: 255.255.255.0
IP-Gateway: 192.168.178.21
DNS-Server: 192.168.178.21
CAN-Gateway: Broadcast (je kan hier geen vinkje meer zetten)
Doel-adres: 192.168.178.21
De instellingen van de PC/Laptop - Netwerkkaart:
IP-adres: 192.168.178.21
Subnet masker: 255.255.255.0
Standaard Gateway: leeg
WDP Systeeminstellingen:
Digitalsystem 1
Märklin Central Station 2
IP-adres: 192.168.178.25
Sendepause: 10
Einlese-interval:100
Rückmelde-Module
Digitalsystem: Märklin Central Station 2
Strang: Master-CS2
Von Modul: Modul 1
Bis Modul: Modul 8
Startmodul WDP: Modul 1
Kontakte: 0001 - 0064
In mijn eerste bericht schreef ik dat de LDT HSI-88 ook niet meer werkte met WDP. Deze doet het inmiddels weer. Een stekkertje dat niet goed op de pootjes was geplaatst.
Digitalsystem 2
LDT HSI-88
COM-port: 4
Baudrate: 9600
Sendepause: 10
Rückmelde-Module
Digitalsystem: LDT HSI-88
Strang: Strang 1
Von Modul: Modul 1
Bis Modul: Modul 8
Startmodul WDP: Modul 1
Kontakte: 0001 - 0064
Samen met de LDT HSI-88 kan de modelbaan weer bestuurd worden met de CS2, echter niet meer met de laptop maar met een ronkende PC en een warmte ontwikkelend LCD scherm.
Hopelijk heb jij een hint of aanwijzing wat er mogelijk mis is aan deze instellingen, die het toch al een paar jaar goed hebben gedaan. In de periode dat de CS2 voor reparatie weg was zijn er geen wijzigingen aan de laptop en WDP doorgevoerd. Afgezien van de wijziging van het digitalsystem 1 van CS2 in 6021/6051.
Hielco
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
jlt
Gast
«
Antwort #3 am:
23. Juli 2014, 23:07:30 »
Hallo Hielco,
Ik vermoed, en eigenlijk bedoelde ik, of je in de systeem instelling kunt zien hoe de RMK zijn opgebouwd.
Zie bijgaande screenshot.
Omdat je de CS2 afgekoppeld is van WDP en weer terug hebt gezet, vermoed ik dat de RMK configuratie verdwenen is.
Controleer even of de RMK nog aanwezig is.
Verder zie ik aan jou CS2 gegevens, geen noemenswaardige oneffenheden.
Temeer functioneert de CS2 goed.
Je kunt rijden, schakelen, en melden, maar alleen dat melden doet bij WDP niet.
Dus zit in de richting tussen het CS2 en WDP.
Als je met WDP kunt rijden en schakelen en niet melden, dan denk ik dat je eerst naar de systeem instelling moet controleren.
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
«
Letzte Änderung: 23. Juli 2014, 23:12:47 von Jan leendert
»
Hielco
Junior-Mitglied
«
Antwort #4 am:
24. Juli 2014, 22:23:58 »
Dag Jan Leendert,
Vandaag wat plaatjes gemaakt van de WDP systeem instellingen. Maar er valt mij eerlijk gezegd nog steeds niet iets op wat erop duidt dat iets fout is ingesteld. Het is zogezegd nog steeds volgens het boekje en niet anders dan voor twee maanden terug.
Om met het project 6021/6051 te rijden heb ik een kopie gemaakt van het project 60215. Dit project is dus niet gewijzigd. Nu ga je dus denken dat er in de gedeelde programma onderdelen van WDP iets (ongewild) is gewijzigd. Of dat er in de back-up van het project iets fout is opgeslagen of teruggezet. Wie het weet mag het zeggen.
Opmerkelijk vind ik wel dat in de kopie van project 60215, project 6021 dus, op een andere computer (waar een RS232 poort op zit) de terugmelding wel functioneren met een LDT HSI-88 als Rückmelde-Module of met de 6051 als Rückmelde-Module. Maar niet met de CS2 als terugmelder.
Hoe kan het dat op twee verschillende computers gelijktijdig een stukje software fouten gaat vertonen?
Voor wat het waard is, is een back-up van project 60215 bijgevoegd.
Hielco
Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
jlt
Gast
«
Antwort #5 am:
25. Juli 2014, 09:42:47 »
Hallo Hielco,
Ik zal naar jou toegezonden project naar kijken.
Ik moet nog even voor Eric wat oplossen, en dan werk ik aan jou probleem.
Wordt vervolgd.
Eric Baan
Senior-Mitglied
Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
«
Antwort #6 am:
25. Juli 2014, 15:43:03 »
Hallo Hielco,
Ik spring hier halverwege even in omdat ik zelf ook met de HSI -88 werk.
zoals ik het hier zie, denk ik dat het te maken heeft met een verkeerde instelling danwel aansluiting.
Zoals ik reeds eerder heb verkondigd kun je bij storingen beter werken op basis van " uitsluiten " oftewel aan een kant beginnen met testen en naar de andere kant toe werken. Dan kom je vanzelf tegen waar het misgaat.
Ten eerste , als je de HSI correct aansluit , dan zou je op het moment dat er een terugmelding moet komen naar de pc , een led heel even moeten zien knipperen op de HSI. ongeacht of deze bv goed is geinstalleerd op je pc. Dus aansluiten, lok op een RMK binnenrijden en een van de leds moet heel even knipperen.
hiermee kun je als eerste al uitsluiten of het aan een kant van de HSI goed is.
Ook moet je opletten dat je je String met RMK op de juiste poort aansluit. bij een streng moet je bovenaan beginnen, even uit het hoofd is dat links. Heb je maar één streng , dan werkt het ook enkel op die eerste poort. Sluit je dan bv de streng aan op de middelste, zul je geen terugmelding hebben.
Ik zou als eerste hiermee aan de slag gaan, zorgen dat je met een HSI terugmelding hebt, zodra dat aanwezig is kun je weer verder gaan kijken naar de CS. Het steeds omschakelen van HSI naar cs zal alleen maar verwarrend werken.
Daarbij, let op dat je de HSI ook goed installeerd op de pc. Ik heb de USB versie en dus ook 2 drivers moeten installeren. Daarbij dan ook de dicostation zal gezien moeten worden door WDP.
Als dat allemaal werkt, zal je terugmelding ook gegarandeerd werken.
Succes !
grtz
eric
Grtz ....
Eric
Win-Digipet-Version:
2015. Latest
Anlagenkonfiguration:
2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
Rechnerkonfiguration:
dedicated Quad Core met Windows 10
jlt
Gast
«
Antwort #7 am:
25. Juli 2014, 17:45:51 »
Hallo Hielco,
Ik heb jou project bekeken en ik kan niets fouts vinden.
Alles is binnen WDP goed aangemaakt.
Dan rest mij alleen nog dat er iets tussen je PC en CS2 en de bezetmelder .
Wat nu kunt doen is het advies van Eric overnemen.
Als je daar op onderzoek uit bent, controleer goed of alle hardware
goed functioneren.
Als dat alles storingsvrij werkt, dan kun je de CS2 opnieuw in WDP programmeren.
In jou project is niets op aan te merken, en je hebt dat zeer goed opgebouwd.
Mijn waardering daarvóór.
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #8 am:
25. Juli 2014, 19:31:12 »
Hoi Hielco,
Heb je mss met het wisselen van div. apparaten al dan niet met opzet iets aan de massaverbindingen veranderd/losgetrokken.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #9 am:
26. Juli 2014, 00:52:47 »
Hielco,
Zoals je schrijft heeft e.e.a. in het verleden wel gewerkt, dus zou dat nu ook moeten kunnen. Echter dat is niet zo helaas.
Nu heb je de HSI in gebruik en wat ik niet goed begrijp is waarom je deze aan het CS koppelt. Het CS staat niet bekend om zijn snelle data verwerking en op deze manier heeft de HSI ook niet zo veel zin. Als je met WDP werkt heeft het niet veel zin om in het CS ook de terugmeldingen te hebben lijkt mij.
Koppel de HSI direct aan je computer en voer de gegevens opnieuw in. Zie beide screenshots.
Ik heb dit al heel lang zo en werkt probleemloos.(installeer wel de goede drivers).
Wellicht dat het probleem dan opgelost is. Blijft natuurlijk wel waarom het eerst goed ging (zonder HSI). Misschien omdat je nu een nieuwere (CS)(softwareversie) hebt en misschien is daar wat fout gegaan. Je zou ook nog eens de software opnieuw op je CS kunnen zetten (direct van de Marklin site halen). en het dan opnieuw proberen.
Gr. Kees
Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #10 am:
26. Juli 2014, 19:24:56 »
Hielco,
Ik krijg de terugmeldingen ook niet zichtbaar in mn CS2,
nou hoeft dat voor mij ook niet want ik zie ze in WDP.
Ik heb een poosje voor je zitten googelen en ik kom allerlei problemen tegen vergelijkbaar met de jouwe.
O.a. dat de terugmeldingen wel te zien zijn met de 60xx maar niet met het CS2. Oplossingen waren ook verschillend, variërend van foutjes in de software van het CS tot verkeerde aansluitingen en kabels.
Ik zou als ik jou was toch beginnen met nieuwe software en dan een nieuw projekje in WDP maken.
1 rechte rail, 1 hsi aansluiting dus 1 rmk en dan kijken wat er gebeurd(gewoon op je werkbankje) het kan nl. ook zijn dat door het defekt in het CS toendertijd je back-up het probleem is, terwijl het met de 60xx wel gewoon werkt. Ook dit kwam ik tegen op het internet.
Veel succes
Gr. Kees
Eric Baan
Senior-Mitglied
«
Antwort #11 am:
27. Juli 2014, 01:03:36 »
hallo MSV,
hier klaagt ook iemand over bezetmelding NA een update van het CS2..
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=71536.0
grtz
eric
Grtz ....
Eric
Win-Digipet-Version:
2015. Latest
Anlagenkonfiguration:
2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
Rechnerkonfiguration:
jlt
Gast
«
Antwort #12 am:
27. Juli 2014, 10:40:34 »
Hallo Eric,
Hielco heeft WDP 2009.5 versie.
Wat jij naar voren haalt is versie 2012.3
Wat mij dichter naar de oorzaak moet zoeken is het voorstel van Kees.
Hij geeft precies aan dat de CS2 de bezetmelder conflict geeft.
Dus, ik denk dat Kees daar best gelijk in heeft.
Het zijn tenslotte Marklinisten.
Hielco
Junior-Mitglied
«
Antwort #13 am:
27. Juli 2014, 14:16:48 »
Hallo beste mede WDP gebruikers,
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken en geven van oplossingsrichtingen. Als eerste een paar antwoorden in het algemeen.
@ROCOFAN
De LDT HSI-88 RS232 werkt al een jaar in de verschillende WDP projecten zoals het hoort. Alleen was door al het gepruts met het verwisselen van de stekkers op de eerste S88 ook de stekker op de HSI scheef gaan zitten en één pennetje op de aansluiting van de HSI los geraakt. Volgende dag met voldoende licht erbij dit geconstateerd, stekkertje aangedrukt (eerst even de spanning eraf voordat je de S88 opblaast) en zie: er is weer terugmelding. Probleem opgelost. Even achter in de keten (PC) terug naar voren werken (railcontact) en je hebt het gevonden.
@Kees Polm
Het aansluiten van de LDT HSI-88 gaat niet op een CS2. Er is geen RS232 poort beschikbaar, en geen software voor een USB versie hiervan. Wel een gemiste kans van de ontwerper. Maar zo kan ik er nog een aantal bedenken. Product bescherming zullen we maar zeggen, en anders zijn het wel de licenties (euro's/dollars)die zoiets in de weg zitten. XP en WDP zijn van de inmiddels tot definitieve modelbaan laptop gepromefoorde laptop verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd, en de back-up van begin mei (voordat de CS2 problemen gaf) ingeladen. Resultaat: nog steeds de terugmelding direct in CS2, maar wordt niet zichtbaar in WDP. Terugmelding werkt wel normaal met LDT HSI-88, wat wel begrijpelijk is om reden dat het een afzonderlijk systeem is. Laatste optie: nogmaals alles verwijderen en opnieuw installeren en géén back-up meer terugzetten, maar project opnieuw invoeren.
De massa verbindingen naar de eerste S88 module is altijd intact gebleven. Anders heb je geen terugmelding in de CS2. In verband met het gebruik van een tweede booster in de baan is er vanuit die stroomkring ooit op de tweede S88 module een massa aangelegd. Deze heeft en had geen invloed op het gedrag van de terugmeldingen. Ook in deze situatie niet. Helaas.
@ Jan Leendert
Zelf raak ik er na het afvinken van mogelijke storingsbronnen steeds meer van overtuigd dat er in de software van de CS2 een probleempje schuilt. Helaas is met deze laatste versie een terugzetten naar een eerdere versie zoals 3.0.x(y) er niet meer bij.
Mijn dank voor je complimenten over de opzet van het project.
@ alle WDP gebruikers
Hartelijk dank voor al het meedenken en de adviezen. Ik kan na deze twee weken van denken en doen twee dingen doen: berusten in de huidige situatie: CS2 + LDT HSI-88 RS232 (berusten in de huidige situatie, alles werkt nu toch ook goed) of de CS2 retour naar de firma Märklin voor een onderzoek naar doorzenden terugmeldingen naar de ethernetpoort (uitsluiten van problemen met CS2, zodat ik weer met het omsteken van één stekker en zonder software installatie (LDT of USB2SERIAL) ook alle andere pc's of laptops kan gebruiken) want dit is nu niet geheel zeker daar ik geen andere CS2 met software 3.0.x(y) tot mijn beschikking heb.
Met hartelijke groeten, en voor wie met vakantie gaat een voorspoedige reis en goed vakantieweer, ik wacht nog even
Hielco
Met vriendelijke
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Eric Baan
Senior-Mitglied
«
Antwort #14 am:
28. Juli 2014, 17:10:38 »
Hallo Hielco,
Mooi dat je weer terugmelding hebt. Zoals ik het lees ... zoek ik het ook in de laatste update van de cs2.
misschien dat googlen op jouw probleem iets oplevert in een of ander forum.
Je kunt in ieder geval dan voorlopig met de HSI de terugmelding doen, iets wat ik ook doe ondanks dat ik een ecos heb, zo heb je toch de " belasting " wat gespreid ...
grtz
eric
Grtz ....
Eric
Win-Digipet-Version:
2015. Latest
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Drucken
Seiten: [
1
]
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
windigipet.de
»
»
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »