Autor Thema: Sommige "Rijwegen" kunnen niet aangemaakt worden.  (Gelesen 8593 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Sommige "Rijwegen" kunnen niet aangemaakt worden.
« Antwort #15 am: 15. August 2014, 12:49:58 »
Hallo barry,

De twee HT configuraties zijn toch niet helemaal 100% hetzelfde. het " probleem "  geval bestaat uit 6 wissels, waar het allemaal goed gaat uit slechts vijf ...

Als je de FS navigator laat lopen is bij het probleem geval 6 mogelijkheden, bij de goede 7 !!
en die ene 7e FS is nu net een FS die jij wilt hebben, namelijk de kortste weg naar het station.

Bij de goede HT krijg je hetzelfde als bij het probleem geval, ipv de kortste weg te pakken naar het station gaat de route zo'n beetje de gehele baan rond. iets wat een teken is dat er toch door de software anders wordt gekeken dan wij graag zouden willen.

Maar zoals ik het zie zijn beiden HT niet echt 100% hetzelfde aangesloten richting het station, en de software weet dus bij de goede HT toch net die ene optie te vinden die jij graag wilt.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #16 am: 15. August 2014, 14:21:50 »
Hallo barry,

Zoals je weet ... praten helpt niet ... testen wel ...

ik heb een stuk waar het probleem in zat uit jouw plan gepikt en deze twee keer in een nieuw plan gezet.

Toen heb ik zoals ik het zie, de beiden HT's exact gelijk aan elkaar gemaakt, want zoals ik zei, aan een kant was er een wissel meer ....

Je krijgt dan een GP zoals je kunt zien op de printscreen. een wissel heb ik rechts weg gehaald en er een normaal recht stukje in gezet.

Daarna de FS proberen aan te maken ... en nu maakt hij ze zonder problemen aan ...

om het zelf te kunnen zien, heb ik het project "barry" toegevoegd.

vervolgens in jouw volledig plan deze wijziging ook doorgevoerd ... en rarara ... weer werkte het niet ...
toen heb ik eens een stuk hier en en daar weg gehaald tot het werkte ...

uiteindelijk bij de brug aangekomen .... toen was het probleem er niet meer ...

Ik begin dus te vermoeden dat hij op een of andere manier een route pakt omdat de makkelijke hem tegenhoud ....  een missende RMk of zo ... een ontbrekende RMK is namelijk al voldoende om geen FS te vinden ..

Ik heb er nu helaas de tijd niet voor , maar ga dit weekend verder speuren ...

kijk maar eens naar de andere 2 print screens ...

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #17 am: 15. August 2014, 14:24:52 »
Hallo Barry,

Mijn excuus voor de foutieve interpretatie, ik zie pas met mijn bril die 8x vergroot wordt jouw spoor grote. :o

Dan is mijn vraag, gebruik jij bij N-spoor die Peco Hosentrager?.
Of heb je naar eigen inzicht een Hosentrager wissels gebruikt.

Die symbolen screenshot die ik bij de vorige bericht hebt bijgevoegd kun je zien als je in Gleisbild onder thema wissels. Anders laat je mij een screenshot beeld van jouw Nederlandse vertaling hier op het forum.
Ik wil dat even controleren of dat juist is.

jlt

• Gast
« Antwort #18 am: 15. August 2014, 14:37:17 »
Hallo Barry,

Ik heb even jouw projekt geladen en ik denk dat je in de Hosentrager wissel symbool het probleem ligt.
Je hebt een Hosentrager symbool small gebruikt, ik denk dat je die moet veranderen.
Ik hoop dat ik vanavond een voorbeeldje van kan maken, zodat je met FS-Ass alle sporen kunt aanmaken.

Wat Eric aangaf gaat ook in die richting.

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #19 am: 15. August 2014, 16:25:58 »
@ Jan,

Even een paar screenshots gemaakt van de symbolenlijsten.
Zoals je ziet, heb ik minder symbolen als in jouw overzicht.
Mogelijk heb jij een reden, waarom dit anders is.

Inmiddels met mijn baanplan bezig geweest. Heb getracht manueel (met het cameraatje) rijwegen vast te leggen. Op zich lijkt dat te lukken, maar in de simulatie wil er slechts een ook daadwerkelijk rijden. IK zal ergens dus een foutje gemaakt hebben. Dus wissen en opnieuw beginnen.

@Eric,

In mijn plan ook de 2 wissels bij Bhf Ost (linkerzijde) er uit gehaald en de FS-Assistent gestart.
Bij mij komen dan nog steeds geen rechtstreekse rijwegen boven.
Ga nog even verder experimenteren.

Groeten,

Barry

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

jlt

• Gast
« Antwort #20 am: 15. August 2014, 17:08:24 »
Hallo Barry,

Ik heb van jouw baanplan een deel van de Hosentrager uitgelicht en veranderd.
Bijgaande screenshots 11 stuks laat het zien dat je alle kanten kunt opgaan met de Rijweg navigator.
De oorzaak ligt gelegen aan het type Hosentrager symbool.
Je moet het symbool nemen van jouw (Ansicht spoor protocol) nr: 1114 en 1115.

Kijk maar naar de screenshots en de volgende berichten.

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

jlt

• Gast
« Antwort #21 am: 15. August 2014, 17:09:46 »
De volgende screenshots

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

jlt

• Gast
« Antwort #22 am: 15. August 2014, 17:12:43 »
De laatste screenshots.

Barry,

In de laatste screenshot heb ik een pijltje neergezet.
De sein staat met de voet naar rechts, terwijl je dat trajekt van links naar rechts gaat.
Dat seintje moet de voet naar links. ;)

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #23 am: 15. August 2014, 17:28:05 »
Hai Jan,

Duidelijk wat jij hebt gedaan. De seinen (alle 6 stationssporen) heb ik omgedraaid.
Ik snap, dat het zo werkt, maar het is geen oplossing voor mijn vraagstuk.
Ik feite ben ik daar stationsspoor 6 compleet kwijt.
Theoretisch zou ik dan mijn baanplan moeten gaan aanpassen, om het werkend in WDP te krijgen.
Op advies van de Duitse collega, Edwin Schofeld, heb ik de Hosenträger compleet gescheiden van de andere wissels om eventuele interactie daar te voorkomen. Ook dat lost het probleem nog niet op.
Terwijl het aan de andere kant wel werkt.

Nu heb ik beide situaties in feite gelijk gemaakt, waar bij Ost eigenlijk optimaal is (met de opmerking van Edwin in het achterhoofd). En toch werkt het daar niet.

Bijgevoegd een screenshot, waarbij ik het rangeer- en draaischijf gedeelte even volledig heb afgekoppeld.
Toch blijft de FS-Assistent weigeren om een route rechtstreeks naar 4, 5 of 6 te maken.

Ik zoek vrolijk verder. Houd wel van dit soort uitdagingen.

Groeten,

Barry

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

jlt

• Gast
« Antwort #24 am: 15. August 2014, 17:49:00 »
Hallo Barry,

Ik heb alleen veranderd in Ost.
Hetzelfde geldt ook in West dat veranderd moet worden.

Daarnaast zag ik ook dat er in jouw huidige Hosentrager de RMK's door zijn genummerd naar een uitwijkspoor.
Ze dienen daar gescheiden te zijn. Na elke wissel dient een ander RMK nummer te worden opgegeven.
Kijk maar naar Ost de linker uitwijkwissel.

Dus als ik het goed begrijp is jouw spoorplan dat van Ost naar West gereden wordt.
En van West naar Ost gereden wordt.
Heb ik dat zo goed begrepen.

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #25 am: 15. August 2014, 17:54:51 »
Hai Jan,

Inderdaad is het de bedoeling, dat het station in beide richtingen bereden wordt. Dat geldt voor alle 6 sporen.
Vandaar de Hosenträgers: ongeacht vanwelke kant de trein naar het station komt, hij moet van alle sporen gebruik kunnen maken.

Wat de RMK's betreft: bedoel jij, dat elke wissel een aparte RMK moet krijgen of moeten alleen de onderdelen van de Hosenträger een eigen RMK krijgen?

Groeten,

Barry

• Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #26 am: 15. August 2014, 19:53:18 »
Hallo Barry,

Inderdaad is het de bedoeling, dat het station in beide richtingen bereden wordt. Dat geldt voor alle 6 sporen.
Vandaar de Hosenträgers: ongeacht vanwelke kant de trein naar het station komt, hij moet van alle sporen gebruik kunnen maken.

Duidelijk.
Daarom heb ik in het vorige bericht en de screenshot alleen het voorbeeld van Ost naar West veranderd.
Nu moet je dus van West naar Ost veranderen, en dan heb je in beiden richtingen compleet bereden trajecten, waarbij je alles op de sporen 1 t/m 6 kunt gebruiken, in beiden richtingen.

Het voorbeeld en het onderwerp van Hosentrager is geen eenvoudig onderwerp, daar hebben menige spoorhobbiysten hun hoofd moeten kraken omdat voor elkaar te krijgen.
Ook ikzelf. :D
Des temeer ik jou moet complimenteren dat je in jouw spoorplan duidelijk dichterbij bent dan de andere spoorgebruikers (geen WDPetters).

Zitat

Wat de RMK's betreft: bedoel jij, dat elke wissel een aparte RMK moet krijgen of moeten alleen de onderdelen van de Hosenträger een eigen RMK krijgen?

In principe ja.
Kijk maar in de volgende screenshot en daar heb ik de pijlen opgezet.
Dat voorbeeld gaat wanneer een lok over die rmk bijv 58, dan worden de andere uitwijkwissel ook rood opgelicht. Dit fenomeen blokkeert het tegenverkeer.

Naar ik van jou begrepen te hebben, gebruik je geen geïntegreerde RMK in de wissels.
Hierin gebruik men onder WDP virtuele RMK.

Dat virtuele RMK is louter een nummer dat niet betrokken is in jou Ecos syteem.
Wij doen het zo, dat wanneer je een maximale fysieke RMK op jouw baan zit, als voorbeeld 496 RMK's heb je ingebouwd. Dan kies boven dat nummer 496, bijv. vanaf 800.
Dan kun je in die wissels die virtuele RMK nummer invoeren.
M.a.w. ze zijn niet fysiek maar geregistreerd om de rijweg vervolging te kunnen volgen.
Dus je hebt een wissel die op digitale stroom is aangesloten, dan kun je apart die wissel met een virtuele RMK nummer invoeren. Dus, dan bestaat de rails alleen uit fysiek RMK nummers, en de wissels met virtuele RMK nummers.

Echter bij lange wisselstraten, zoals in mijn geval, is de kans dat een lok over die lange wisselstraat "het even niet ziet". En na de wisselstraat weer op het "scherm zien rijden".

Voor korte wisselstraten is een virtuele RMK een goed middel.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #27 am: 15. August 2014, 21:46:40 »
Hallo Jan,

Mijn dank (ook aan Eric) voor de energie, die jullie in mijn baanplan en bijbehorend probleem willen steken.

Ik ga jouw posts morgen achter de computer (zit nu achter de I-Pad) nog eens goed doorlezen en uitproberen met WDP en het baanplan er bij. Kijken of ik de zaak aan de praat krijg, met de opties, die ik graag wil.

Wat de RMK's betreft: jouw boodschap is helder.
Ik heb echter vooralsnog genoeg fysieke RMK's beschikbaar, dat ik (voorlopig) wil afzien van virtuele RMK's. Als dan een enkele (gedetecteerde) wagen achterblijft, krijg ik geen ongelukken op de baan. Ik heb jouw beschrijving opgeslagen en houd jouw betoog wel in het achterhoofd, want dit fenomeen kende ik in deze vorm nog niet.

Wat het aantal RMK's op een aantal plekken betreft, heb je helemaal gelijk. Op een aantal plaatsen moet dat nog verder uitgesplitst worden. Ik heb alle RMK's, Sein- en Wisseladressen in een Excel-bestand zitten, zodat ik zaken kan terug vinden. Andere kant is, dat ik alle wijzigingen goed moet bijhouden. Daarom alles op de PC en elke wijziging muteren.

En mijn baanplan met de Hosenträgers gaat ook lukken. Ook dit is een onderdeel van de hobby: uitdagingen aangaan en oplossen. En mogelijk anderen weer helpen met de oplossing.

Groeten,

Barry

• Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #28 am: 15. August 2014, 22:32:58 »
Hallo Barry,

Mocht je overwegen je wissels te willen integreren met RMK.

Daar heb ik destijds een artikel geschreven over dit onderwerp.
Zie bijgaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65446.0

Ik wens je heel veel succes.

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #29 am: 15. August 2014, 23:13:24 »
Hai Jan,

Nogmaals bedankt voor de inspanning.
Ik ga het stuk uitprinten en dan lezen. Vind ik gemakkelijker dan vanaf een scherm.
Kan ik het bij uitvoering tevens als leidraad gebruiken.  :) :)

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: