Autor Thema: Tijdgestuurde straatverlichting via WDP  (Gelesen 5072 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Tijdgestuurde straatverlichting via WDP
« am: 14. September 2014, 12:49:10 »
Hallo MSV,

Daar er binnen WDP een hele mooie funktie zit om op bepaalde tijden binnen de treinautomatiek magneetschakelaars aan te sturen kan er heel mooi binnen deze automatiek de straatverlichting aan en uit geschakeld worden.

Via een decoder zullen 2 paaltjes nog wel lukken, maar als het om een reeks van 15 straatpalen gaat zal het anders moeten gaan.

Mijn gedachte is om te gaan testen met een decoder die een relais aanstuurt waarmee dan weer een reeks van 15 palen aangestuurd worden.

Iemand hier ervaring mee of een andere oplossing ?

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
Re: Tijdgestuurde straatverlichting via WDP
« Antwort #1 am: 14. September 2014, 23:27:57 »
Hai Eric,

Verlichting schakelen met een relais, door middel van een decoder, gaat prima,
Ik had op mijn oude baan, verschillende delen van de verlichting zo geschakeld: huisjes, straatverlichting, e.d.
Ik gebruikte auto-relais, daar die geen moeite hebben met grote vermogens en behoorlijke ampérages kunnen schakelen.
De relais hingen bij mij gewoon achter een ESU SwitchPilot.
Het mooiste is gelijkspanning te gebruiken: bij wisselspanning wil een relais wel eens gaan "brommen".
Door in verschillende troepen te werken, kon ik de dag-nacht simulatie aardig nabootsen.

Voor de nieuwe baan ga ik gebruik maken van een OC32. Daar kan de dag-nachtsituatie worden ingeprogrammeerd.

Groeten,

Barry van Moll

Verstuurd vanaf mijn I-Pad

N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 15. September 2014, 01:06:53 »
Hallo Barry,

Ik denk dat deze relais oplossing voor mij prima gaat werken. Dag en nacht kunnen prima binnen de WDP automatiek geregeld worden.

Ik heb wel een en ander gelezen over deze OC-32 maar de voordelen zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Zoals je weet ga ik voor uniformiteit en snel wisselen bij problemen :-)

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
« Antwort #3 am: 15. September 2014, 20:37:03 »
Hai Eric,

De OC32 heeft 32 uitgangen, die per uitgang vrij programmeerbaar zijn.
Ik ben er mee aan het experimentern geweest. Met dezelfde unit kunnen gelijktijdig servo's, seinen, verlichting, e.d. geschakeld worden. Elke uitgang kan zijn eigen karakteristiek krijgen.
Wat uitwisselbaarhei betreft: de unit kan in een insteekhouder geplaatst worden. De instellingen kunnen op de computer opgeslagen worden. Dus als er wat is: de ene unit eruit, de andere unit erin, gegevens inlezen en alles werkt weer

Groeten,

Barry van Moll

Verstuurd vanaf mijn I-Pad
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #4 am: 15. September 2014, 23:56:48 »
veeltallen van verlichting en of motoren (kabelbaan, funiculaire, kermissen ed) schakel ik via een decoder, alleen gebruik ik geen relais, om dat deze nog wel eens willen bouncen en/of bij het schakelen een te grote spanning weg trekken met alle gevolgen van dien. daarnaast op onze digitale baan, een prehistorische oplossing.
ik gebruik daar, om hogere spanningen te schakelen, een elektronisch schakelingetje voor, wat volledig betrouwbaar werkt, zowel ac als dc accepteert (dus ook geen problemen heeft met digitale spanningen)

zie volgende link: http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/pvn012.pdf
Thomass

« Letzte Änderung: 15. September 2014, 23:59:41 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #5 am: 16. September 2014, 00:42:39 »
Hallo MSV,

Barry,

zal er op een beurs nog eens naar loeren. Ik weet niet wat het verschil is met een standaard decoder waar ik er inmiddels wel een tig aantal van heb :-)

Raphael,

Dat is een datasheet van een component, ik begrijp wat je bedoelt, staat de schakeling die jij gebruikt ook op de sheet ?

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 16. September 2014, 20:39:10 »
Schema is vrij eenvoudig, en staat ook in het datasheet vermeld/afgebeeld, en is als volgt..

pin 1 & 2 van uit de decoder
pin 4 & 6 voeding en verlichting (dus lampjes en de voeding daar voor)
pin 3 & 5 nc Niet in gebruik.

zie afb.

hoop dat je het zo beter begrijpt

Thomass

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 16. September 2014, 21:20:34 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 16. September 2014, 23:39:06 »
Hallo Raphael ,

we gaan ons er eens over buigen :-)

denk dat het wel in orde komt, laat het je weten.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 17. September 2014, 14:31:01 »
Hallo RAPHAEL,

ik heb gisteravond het pdf meegenomen en je schema. Dit heb ik in de groep techneuten besproken. Is dit een configuratie die jij zelf ook echt zelf hebt gemaakt en gebruikt ?
Het riep nogal wat weerstand op en met name de uitgangs amperage ...

citaat "

Leuk schema.
1 en aansluiting 2 maximaal 6V input!
Je kan de schakeling niet rechtstreeks op een decoder aansluiten.
Deze schakeling moet dan aangepast worden voor digitale spanning en die is ongeveer 17V.

De maximale output is voor deze schakeling 3mA schakeling!!
Wat betreft de stroom, jekan er weinig mee.
Voor deze schakeling moet je toch iets anders bedenken.

einde citaat"

heb ik iets niet goed begrepen ?

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 18. September 2014, 00:03:49 »
Eric, e.t

Deze schakeling werkt al geruime periode, feilloos op mijn baan.
naast het schakelen van verlichting, ook motoren.

Het geheel heeft niets met de digitale spanning van doen, daar de activerings-voeding slechts geschakeld wordt door een decoder (in mijn geval een functie decoder) welke de schakeling activeert of deactiveert. en op haar beurt een andere bron in of uitschakelt.

ik bevat even niet waar die digitale 17v spanning  vandaan komt in de stelling.
we hadden het over een andere (betrouwbare) optie dan een relais...

dan wordt er vermeld, en ik citeer: "Het riep nogal wat weerstand op en met name de uitgangs amperage ..."

de datasheet, geeft heel duidelijk te lezen:

Features
       100mΩ
       On-Resistance
       GenV HEXFET output
       Bounce-free operation
>>> 2.5 - 4.5 Amp capacity
       Linear AC/DC operation
       4,000 V RMS I/O isolation
       Solid-State reliability
       UL recognized
       ESD Tolerance:

Maar ja, wie ben ik....
Ik hou het voor zover hier bij...

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #10 am: 18. September 2014, 01:08:26 »
Hallo Raphael,

ik heb je opmerkingen naar alle betrokkene doorgestuurd. Zelf heb ik ook de specs gelezen maar je verhaal is denk ik niet duidelijk , zeker voor mij niet. Ik denk door een half antwoord.

Als ik een van mijn decoders pak die dit semi relais moet aansturen (daar ging het ja om), dan geeft de decoder een spanning af van 17V ongeveer, dat is geen hogere wiskunde.

Ik heb mijn vraag gesteld, en jouw antwoord was een PDF scheet. dan ga ik er vanuit dat jij dit ook zoals ik het vroeg heb lopen. de tweede keer vroeg ik om je schema zoals jij dat dan hebt lopen...

zoals ik het zie, mis ik dus wel een en ander aan info. Maar goed, zo kom ik er niet verder mee. En als 3 anderen er ook niet verder mee komen wordt het moeilijk. Maar ik wacht af wat er op jouw reaktie komt.

Inmiddels heb ik bij Sven brandt precies dat gevonden wat ik zocht, maar wel met relais. eens kijken of dat om te turnen is naar zo'n IC oplossing als jij aangeeft... zo niet dan zit er niets anders op dan toch met echte relais te werken.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #11 am: 18. September 2014, 20:53:24 »
allo MSV,

Voor een betere uitleg ...

http://www.dccdecoderservice.nl/hoog_vermogen_schakelen.html

Mijn grote vriend Sven Brandt heeft overigens een schakeldecoder waarop meteen enkele relais geintegreerd zitten...  kijk maar hier naar de varianten :

http://www.digital-bahn.de/bau_relais/relais8-v.htm

grtz

eric
« Letzte Änderung: 18. September 2014, 20:56:16 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 22. September 2014, 12:03:22 »
Erik,

ik heb je opmerkingen naar alle betrokkene doorgestuurd. Zelf heb ik ook de specs gelezen maar je verhaal is denk ik niet duidelijk , zeker voor mij niet. Ik denk door een half antwoord.

Ik denk niet dat het een half antwoord was, ik denk eerder dat mijn verhaal, wat zijn aansluiting vond in het verhaal van @Modelspoorbarry, waar er werd gesproken over een ESU switchpilot en relais.

Als ik een van mijn decoders pak die dit semi relais moet aansturen (daar ging het ja om), dan geeft de decoder een spanning af van 17V ongeveer, dat is geen hogere wiskunde.

De ESU switch decoder, voert zijn taken uit via een digitale spanning, maar heeft daarnaast ook de mogelijkheid een ac / dc spanning aan te sluiten. dus niets geen 17v digi-spanning..

Ik heb mijn vraag gesteld, en jouw antwoord was een PDF scheet. dan ga ik er vanuit dat jij dit ook zoals ik het vroeg heb lopen. de tweede keer vroeg ik om je schema zoals jij dat dan hebt lopen...
Dat heb ik je ook allemaal beantwoord en toe gestuurd.
zoals ik het zie, mis ik dus wel een en ander aan info. Maar goed, zo kom ik er niet verder mee. En als 3 anderen er ook niet verder mee komen wordt het moeilijk. Maar ik wacht af wat er op jouw reaktie komt.

Het antwoord wat ik je gaf, en de daarbij behorende oplossing, werkt bij mij op mijn baan naar volle tevredenheid, maar is zelfs een tikkeltje overbodig, daar de switchpilot, spanningen tot 1,5 amper (darlington schakeling) kan verwerken (zelfs pieken van 2 A.

Mijn gedachte is om te gaan testen met een decoder die een relais aanstuurt waarmee dan weer een reeks van 15 palen aangestuurd worden.

Wat jij voor decoders daar voor wil toepassen, heb je nooit vermeld, er werd een ervaring gemeld hoe Barry het had opgelost, en heb slechts ingehaakt op de berichten van Barry.

Thomass

[/quote]
« Letzte Änderung: 22. September 2014, 12:07:22 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #13 am: 22. September 2014, 21:10:48 »
Hallo MSV,

Na enige research en iedereens opmerkingen van zowel het duitse forum als hier in het nederlandse bekeken te hebben ben ik er wel uit. Navraag bij digikeijs over de gegevens van de 4018 leverde het volgende op.

Elke uitgang kan maximaal 2,5 ampère schakelen. De totale module kan echter maximaal +/- 6 ampère verwerken. Op de uitgangen staat altijd dezelfde spanning als op de ingang. Als u dus een externe 19Volt voeding gebruikt ipv het digitale signaal zal hetzelfde voltage op de uitgangen van de DR4018 komen te staan.

mijn schakeldecoders hebben 8 poorten met 16 schakeluitgangen. Als elke poort gelijk belast gaat worden, wat wenselijk is, geeft dit 6A gedeeld door 8 poorten is  750Ma per 8poort. ( of 6A gedeeld door 16 poorten = 375Ma ). Bij een 18volt uitgang geeft dan een serie van ongeveer 8 LEds als ik uitga van een spanning per led van 2,1 V. een stroom van 20Ma op een poort van 375 Ma geeft aan dat ik parallel ongeveer 15 series van 8 leds aan een 16poort kan hangen, of 30 series van 8 leds aan een 8 poort

Dit zijn dan per poort 15x8 = 90 leds en dit maal 16 = over de 900 Leds.

een mede stamtischer gisteren mailde mij het onderstaande, wat vrij overeenkomt met mijn filosofie.

Hallo, Eric,

muss mich am Ende auch noch mal beteiligen. Eine LED braucht selten mehr als 20 mA bei je nach Farbe 2-
max. 3V. Ich nehme an, dein Ausgang liegt um die 17V. Du kannst also locker 5, im Normalfall 6 LED's hintereinanderschalten. Das wären dann 20 mA für diesen Strang. Dein Decoder liefert je port zwischen 300 und 1000 mA. Wenn ich mal von 300 mA/port ausgehe, sind das 15 Stränge, also an einem port 90 LED's.
Wozu ein Relais? Bei dieser Rechnung ist nur noch zu beachten, dass es auch einen max. Summenstrom (Summe aller ports) gibt.
Ob nun 90 LED's sinnvoll sind, dazu haben sich ja Peter und Thomas schon geäußert.

Dus ....  een relais is niet nodig . er kunnen genoeg Leds van de straatverlichting geschakeld worden. Wel koop ik een speciaal decoder schakelrelais met een aantal poorten om bv de baanverlichting te kunnen schakelen. Zo kan ik Bv een dag en nacht ritme simuleren. Ook deze tip kwam van iemand in het duitse forum.

Problem solved, iedereen bedankt voor zijn bijdrage !

grtz
eric
« Letzte Änderung: 22. September 2014, 21:13:28 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: