Autor Thema: weerstandjes op de wagons...  (Gelesen 7210 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
weerstandjes op de wagons...
« am: 04. November 2014, 14:05:51 »
Hallo Msv,

Ik heb eens gelezen dat sommige modelbaners op hun wagons een weerstandje solderen om zo ook detectie te krijgen als er per ongeluk een wagon losschiet of als laatste over een wisselstraat gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
welke waarde zouden deze weerstandjes moeten hebben ?
Moet je elke wagon van een weerstand voorzien ? ( in WDP ga ik alle wagons los invoeren ivm samenstelling)
sluitverlichting is natuurlijk meer werk ?

met de SMD techniek is een SMD op een wagon plaatsen natuurlijk een eitje en zie je het ook nog niet eens :-)

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
Re: weerstandjes op de wagons...
« Antwort #1 am: 04. November 2014, 17:29:10 »
Hoi Eric,

Ja, dat ken ik en heb dit ook toegepast. De SMD's zijn 10K. Dit is een nogal pielwerk maar... .als je het eenmaal onder de knie hebt dan doe je in 15min 10 assen.

Er zijn div methodes om stroomdetectie te creëren bij wagons die geen verlichting hebben.

Zie http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Detectie_van_goederenwagens/rijtuigen

Ik heb mn de goederenwagons voorzien van SMD weerstandjes zoals beschreven in de link (zie afbeelding 3 en de bijbehorende tekst). Het resultaat is heel goed en stroomdetectie wordt altijd gegenereerd.

Naast de SMD heb je secondenlijm en geleidende lak nodig. Een loep en enkele smalle pincetten is ook wel wenselijk. Laat na het aanbrengen van de geleidende lak alles even een paar minuten drogen alvorens je de controle doet: check weerstand over de wielen => 10k

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 04. November 2014, 17:33:56 »
Hoi Eric,

Op de vraag of je elke wagon moet doen: dat is je eigen keus!

Ik heb het wel gedaan maar ik heb ook wel eens mensen gesproken die alleen de laatste wagon van een smd voorzien.
Mijn mening: hiermee loop je risico dat een rijweg die het pad kruist van een trein, al te vroeg vrijgegeven kan worden voor een andere trein... met alle narigheid die daar uit voort kan vloeien.

Mijn advies: alles wagons voorzien van SMD's
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 04. November 2014, 21:06:59 »
Hallo Bas,

bedankt voor je link en uitleg , dit is wel het antwoord op mijn vragen.

grtz

eric

Hoi Eric,

Ja, dat ken ik en heb dit ook toegepast. De SMD's zijn 10K. Dit is een nogal pielwerk maar... .als je het eenmaal onder de knie hebt dan doe je in 15min 10 assen.

Er zijn div methodes om stroomdetectie te creëren bij wagons die geen verlichting hebben.

Zie http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Detectie_van_goederenwagens/rijtuigen

Ik heb mn de goederenwagons voorzien van SMD weerstandjes zoals beschreven in de link (zie afbeelding 3 en de bijbehorende tekst). Het resultaat is heel goed en stroomdetectie wordt altijd gegenereerd.

Naast de SMD heb je secondenlijm en geleidende lak nodig. Een loep en enkele smalle pincetten is ook wel wenselijk. Laat na het aanbrengen van de geleidende lak alles even een paar minuten drogen alvorens je de controle doet: check weerstand over de wielen => 10k

Gr
Bas
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #4 am: 06. November 2014, 10:14:55 »
Goedemorgen.

Ik las onderstaande linkje.
Ik wil daar nog een kleine aanvulling op geven.

Alle geadviseerde technische uitvoeringen zullen inderdaad werken daar is niets mis mee.

Ik pas de SMD / lijm techniek ook met succes toe.

Wel ga ik uit van een iets nauwkeurigere berekening van de weerstand.
En wel als volgt:

De digitale spanning kun je meten met een wisselspanningsmeter.
Het is een bloksignaal waarbij je dan de effectieve spanning meet.

NMRA norm geeft hiervoor enkele waardes af die per schaal variëren.

HO => 14 Volt
N => 11 Volt
O / G  => 18 Volt

De meeste centrales en bezetmelders voldoen hier dan ook aan.

Verder hangt het van het type bezetmelder af wat de minimale stroom is waarbij de detectie plaats vindt.

Bij mijn UH63320 is dat 1 mA

Wat je wil is dat je binnen een bepaalde tolerantie wil werken waarbij de bezetmelding stabiel werkt.
Ik kies daar 1,1 mA (= 0.0011 A) voor. Zo laag mogelijk omdat de som der stromen de totale belasting van de booster en bezetmelder vormt. En die wil ik zo laag mogelijk houden.

De wet van Ohm zegt : U = I x R ( spanning = stroom keer weerstand) of wel R = U/I
In mijn situatie is dat R= 14 / 0,0011 =12727 Ohm of wel 12,7 kOhm

Ik gebruik de E24 weerstandreeks (meer weerstandcombinaties mogelijk).
De weerstand die dan het best past is 13 kOhm

Bij N spoor komt het inderdaad precies op 10 kOhm uit.

Het is een nuance maar wel handig om te weten.

gr. Jacques.
« Letzte Änderung: 06. November 2014, 10:32:57 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #5 am: 06. November 2014, 12:29:34 »
hallo Jacques,

bedankt voor deze heldere uitleg. Ik zal het eens in mijn situatie toepassen en kijken waar ik dan op uit kom.

Wel vraag ik mij af, en dat is natuurlijk zonder verdere berekening ... jij gaat uit van een stroom van 1,1mA
detectie ivm de totale stroom die de wagons dan zouden opnemen.

als mijn "zugen" niet langer zijn dan max 20 wagons , praat je over een extra belasting van  20x1,1mA = 22mA
er zullen gezien het aantal boosters dat ik heb niet meer dan 3 van deze sets per booster staan.
dus zeg maximaal extra 75mA

een ander verhaal wordt het natuurlijk in mijn schaduwstations. daar staat namelijk alles achter elkaar op vijf sporen van elk 10 meter ...

en wat doet een SMD van 8K25 ?  hier heb ik er namelijk 10.000 van op de kop kunnen tikken voor een enorm prikkie :-)

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #6 am: 06. November 2014, 15:31:18 »
Hoi Eric,

1,1 mA is de stroom waar ik van uit ga die mijn bezetmelder zeker zal detecteren. (in de handleiding staat dat die begint bij 1 mA)

Die 75mA extra stroom die je trekt is meestal niet problematisch.
Zeker in jouw situatie die je uitlegt.

Het gaat er om dat je niet een te lage weerstand gebruikt want dan kan de stroom behoorlijk oplopen.
Daar moet je bedacht op zijn.
Daarnaast is het vermogen dat de weerstand opneemt evenredig aan de stroom die er door loopt.
In ons voorbeeld:
P = U x I => 14 x 0,0011 = 0,0154 Watt = 15,4 mWatt opgenomen vermogen per weerstand.
Dat kan dus qua omvang een kleine (SMD) weerstand zijn.
Wordt de stroom te hoog (door kiezen van een te lage weerstand) dan loopt de warmte ontwikkeling behoorlijk op waardoor het formaat van de weerstand groter moet worden om de warmte af te kunnen voeren. (anders verbrand de weerstand en veranderd in een kortsluiting  :'( )

In jouw situatie zal de stroom ongeveer:
14 /8250 = 1,6 mA bedragen
dus binnen de norm van de tolerantie van de bezetmelder maar 20 * 0.5 mA = 10 mA meer stroom
Ik zou zeggen dat dit acceptabel is in jouw situatie.

Dan nog iets heel wezenlijks.
In mijn voorbeeld van de toepassing van de UH 63320 kan deze maximaal 3A stroom leveren  per uitgang.
Afhankelijk van je loc en decoder zal deze stoom ergens tussen 1,5 en 2,5 A liggen (afhankelijk van sound toepassing, rookgenerator !!, rijtuigverlichting, andere functies die stroom vreten)
De speling die je dan nog hebt wordt daardoor steeds kleiner. Een reden temeer om voor een zo laag mogelijke detectie stroom te kiezen!!

gr. Jacques
« Letzte Änderung: 06. November 2014, 16:03:51 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 06. November 2014, 19:53:01 »
Hallo Jacques,

helemaal duidelijk !

bedankt voor je toelichting.

ik heb speciaal een flinke rol ( 10.000) van deze weerstandjes gekocht , dus vandaar mijn vraag.
heb ze gelukkig niet allemaal nodig ... haha. ik kan dan een deel in de verkoop doen.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Henk de Marie

• Junior-Mitglied
« Antwort #8 am: 05. Februar 2015, 13:49:59 »
Hallo,

Ik heb destijds (jaar of 4 geleden) een stel asjes gekocht met een weerstand erin. Als een stuk van de trein om wat voor reden bleef hangen, dan bleef het spoor dus bezet gemeld.

Groeten,
Henk
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Lenz, ROCO und Trix, Fleischmann en Piko rails
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad-Core Xeon W3565, 3,2 GHz, HP Z400 12MB Speicher, SSD 150, HD 1GB, Windows 7 Professional

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #9 am: 05. Februar 2015, 14:00:06 »
Hallo Henk,

Zitat
Ik heb destijds (jaar of 4 geleden) een stel asjes gekocht met een weerstand erin

Ik heb deze ook eens bekeken. Gezien het aantal wagons die ik bezetmeldvaardig wil maken werd dit voor mij een dure aangelegenheid.

Inmiddels heb ik van Stefan de tip gekregen om het met weerstandslak te werken. Op de afgelopen stammtisch heeft hij een en ander gedemonstreerd en het werkt perfect.

Zelf heb ik een wagon van een weerstand voorzien en vond het maar een gepriegel....

inmiddels heb ik zelf ook een flesje weerstandslak besteld ( Uhlenbrock 4,75 euro) en als dat ook bij mij fatsoenlijk werkt en ook zonder problemen ga ik over op deze weerstandslak.

Het opbrengen kost nog geen 4 seconden, het kan meteen werken of nog een 2e keer opnieuw opbrengen.

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Henk de Marie

• Junior-Mitglied
« Antwort #10 am: 09. Februar 2015, 17:39:37 »
Hallo Eric,

Omdat ook ik zuinig ben, had ik alleen de laatste wagon met zo'n asje uitgerust 😉 . Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat met die lak; heb je een idee hoeveel dat per as "weg pakt".

Groeten,
Henk
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Lenz, ROCO und Trix, Fleischmann en Piko rails
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad-Core Xeon W3565, 3,2 GHz, HP Z400 12MB Speicher, SSD 150, HD 1GB, Windows 7 Professional

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #11 am: 09. Februar 2015, 17:59:04 »
Hallo Henk,

Ik vind het echt een aanrader. Gemiddeld werk per wagon 3 sec :-)

Heb niet gemeten, maar mijn ecos kon bij 1 wagon met weerstandslak de stroomopname eigenlijk niet meten.

het werk is niet meer als een kwastje even een streepje trekken. Ik heb de lak van Uhlenbrock gekocht. deze was nog geen 5 euro voor 10Ml.

Zal donderdag eens kijken of het stroomverbruik dan meetbaar is.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #12 am: 10. Februar 2015, 09:25:23 »
Hoi Eric,

Weerstandslak is inderdaad een goede optie!

Als ik me goed herinner is de dikte van de laag die je aanbrengt bepalend voor de weerstand.
Stroom meten nis lastig omdat je het digitale signaal mee meet.
handiger is om de weerstand te meten met een ohm meter.
Ik neem aan dat je een universeelmeter hebt, daar kun je ook nauwkeurig de weerstand mee meten.

Als je niet zeker bent van de waarde neem dan eerst een referentie weerstand die de waarde heeft die je wilt bereiken. Meet daarvan even de weerstand om te kunnen vergelijken met de aangebrachte lak.

Ik ben erg benieuwd of je de gewenste waarde kunt bereiken.

gr. Jacques.
« Letzte Änderung: 10. Februar 2015, 09:29:50 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #13 am: 10. Februar 2015, 09:30:09 »
Hoi Eric,

Weerstandslak is inderdaad een goede optie!

Als ik me goed herinner is de dikte van de laag die je aanbrengt bepalend voor de weerstand.
Stroom meten is lastig omdat je het digitale signaal mee meet.
Ik neem aan dat je een universeelmeter hebt, daar kun je ook nauwkeurig de weerstand mee meten.

Als je niet zeker bent van de waarde neem dan eerst een referentie weerstand die de waarde heeft die je wilt bereiken. Meet daarvan even de weerstand om te kunnen vergelijken met de aangebrachte lak.

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #14 am: 10. Februar 2015, 12:50:27 »
Hallo Jacques,

ja, ik zat eerst met SMD in mijn hoofd, maar laat dat varen en ga over op de weerstandslak. Dit scheelt enorm veel tijd daar ik het toch wel over een flink aantal wagons heb.

Zitat

Ik ga komende donderdag kijken of me dit lukt, ik laat het je weten ! een goede tip !

Zitat
Stroom meten is lastig omdat je het digitale signaal mee meet

Ik weet niet hoe betrouwbaar het is, maar op mijn ecos zit een booster management en hiermee kun je zien wat het verbruik is. Als ik verlichting aan/uit zet zie ik heel mooi het verschil. Bij deze ene testwagon was de uitslag niet te zien ... Maar nogmaals, ik weet niet hoe betrouwbaar het is. Mijn ervaring is dat ik er wel op kan vertrouwen.

Zitat

Ik kom erop terug !

Bedankt voor je berichtje,
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: