Autor Thema: Het manueel besturen van een lok binnen WDP  (Gelesen 5884 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Het manueel besturen van een lok binnen WDP
« am: 07. November 2014, 18:34:45 »
Hallo MSV,

In het Duitse Forum liep een toch wel leuke diskussie. Een mogelijk nieuwe WDP gebruiker vroeg of het mogelijk is om een Lok ook geheel manueel te bedienen ipv alleen geheel automatisch met de software.
Hierop volgden vele leuke antwoorden en duskussies...
Aan het einde kwam er van Jürgen, die ik zelf hoog inschat een onderstaand overzicht, waar mij ook niet alles bekend van is .. mogelijk komen we er samen uit ..welke modi nu precies mogelijk zijn .. en hoe je dit kunt doen ...

-> Je kunt wissels manueel schakelen en daarbij loks manueel besturen
ik neem aan dat je wissels stelt in het railplan en de lok met de muis via de machinistenstand

-> Je kunt een FS zetten en de lok manueel besturen
deze is mij een beetje onbekend, althans denk nooit getest. Lossen de FS zichzelf op ?

-> Je kunt een FS zetten en WDP bestuurt de Lok
dit is natuurlijk FS zetten en dan klikken op Stellen und Fahren

-> WDP zet de FS en je bestuurt zelf de Lok
ook voor mij onbekend ....

-> WDP zet de FS en bestuurt ook de Lok
Dit is natuurlijk het volautomatisch bedrijf

Grtz

eric

« Letzte Änderung: 07. November 2014, 19:43:26 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Het manueel besturen van een lok binnen WDP
« Antwort #1 am: 07. November 2014, 19:19:44 »
Hallo Eric,
 ik neem aan dat je wissels stelt in het railplan en de lok met de muis via de machinistenstand
Ja.
deze is mij een beetje onbekend, althans denk nooit getest. Lossen de FS zichzelf op ?
Ja, doen ze.

Misschien is dit een thema voor ons Stamtafel Düren en misschien ook voor de Nederlandse Stamtafel.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 07. November 2014, 19:56:36 »

Misschien is dit een thema voor ons Stamtafel Düren en misschien ook voor de Nederlandse Stamtafel.

Ja , ik denk dat dit misschien bij vele niet helemaal bekend is ... 

dus zal vast een goed thema zijn.

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 07. November 2014, 21:51:14 »
Hallo Eric,

Dat thema is bekend. ;)
Bij de modulegroep gebruiiken ze automatisch en handmatig.

Het leuke hiervan is dat je een ZNF aan het eind van een module kunt stoppen en dan vervolgens aan een ander module handmatig verder kunt rijden. Maar .... hier komt het. Die ZNF waar het bouwjaar op staat wordt automatisch naar het begin van de ZNF waar de trein , na een rondje handmatig gereden heeft, weer aan het begin van de module weer opgepikt wordt!.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 08. November 2014, 02:31:09 »
Hallo Eric,

Dat thema is bekend. ;)
Bij de modulegroep gebruiiken ze automatisch en handmatig.

Het leuke hiervan is dat je een ZNF aan het eind van een module kunt stoppen en dan vervolgens aan een ander module handmatig verder kunt rijden. Maar .... hier komt het. Die ZNF waar het bouwjaar op staat wordt automatisch naar het begin van de ZNF waar de trein , na een rondje handmatig gereden heeft, weer aan het begin van de module weer opgepikt wordt!.

hallo jan,

ik hoop dat we dit thema in de eerstvolgende Stammtisch eens gaan uitwerken :-) volgens mij is dit een erg interessant thema.

Wat jij hier schrijft lijkt wel een handmatige bediening binnen een automatische handbediening ...

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 08. November 2014, 08:45:00 »
Hallo Eric,

Precies en klopt helemaal.

Een stukje voorbeeld zit ook in mijn YouTube filmpje van de drie locomotieven aankoppelen.
Ergens in het midden van het filmpje zie je hoe in ZNF de bouwjaar van een loc zich verspringt naar een ander ZNF veld.
Resulterend kun je allerlei FS met "onafhankelijke" ZNF.

Dat is binnen WDP vanaf 2009 mogelijk.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 09. November 2014, 21:16:58 »
Hallo Eric,
Ja.

Hallo Stefan,

Wil jij dit op de volgende of mogelijk een volgende Stammtisch zetten ?  ik denk dat er meerdere zullen zijn die niet al deze mogelijkheden reeds kennen.
Volgende maand zal denk ik wel vol zitten met het DC Car systeem :-)

Grtz

eric

Ja, doen ze.

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 22. November 2014, 14:18:57 »
Beste MSV,

Gisteravond hebben wij genoten van een presentatie van Stefan over het genoemde onderwerp. Stuk voor stuk zijn de opties besproken en mij heeft het in ieder geval een nog interessanter bedrijf met WDP opgeleverd.

Tijdens de presentatie is er echter nog een zeer mooie optie naar boven gekomen. Deze valt dan welliswaar ook onder de categorie "WDP stelt de FS en de lok wordt manueel bediend", maar nu toch via gekozen Start en Ziel. Het lijkt hetzelfde, maar voor mij een totaal andere optie en een mooie Bonus.

ik verklaar nog eens :

1 -> Je kunt wissels manueel schakelen en daarbij loks manueel besturen
via de muis bedien je de wissels in het GP en bestuurd de lok met Centrale, met muis de machinistenstand of met Telefoon of tablet.

2 -> Je kunt een FS zetten en de lok manueel besturen
Je kiest met muis het Start en Ziel, binnen het navigator scherm kies je de optie " nur stellen", en je kunt de lok weer via bovengenoemde opties besturen. ( Zie afbeelding 1)

3 -> Je kunt een FS zetten en WDP bestuurt de Lok
Idem als optie 2 , enkel kies je nu de optie "stellen und fahren" of "Stellen und fahren als Zugfahrt"

4 -> WDP zet de FS en je bestuurt zelf de Lok via de door WDP gestelde FS
Voor deze optie start je de ZFA, en zet de lok die je manueel wilt besturen in "hand mode" (lees manueel). Na het kiezen van een van je ZFA en het starten ervan, lopen alle loks in deze automatiek en stelt WDP voor de gekozen lok steeds de FS. Zelf kun je dan de lok weer besturen via muis, telefoon of tablet. Nadeel : je moet de FS rijden zoals WDP ze stelt. Hiervoor hebben wij echter gisteren optie 6 kado gekregen.

Handmode :  in systeeminstellingen, lokomotieven moet je de optie " lokomotieven auch manuell fahren" aangevinkt hebben (afbeelding 2). Nu kun je op het handje klikken in de machinistenstand (afbeelding 3). De Lok wordt in je overzicht rood en zal niet door de ZFA aangesproken worden en doet niets. Je kunt nu zelf de lok bedienen en de door WDP gestelde FS netjes afhandelen door met muis, telefoon of tablet de lok te sturen.
Let wel op, je moet zelf ten alle tijde de lok op het einde van de FS zelf stoppen, anders rijdt hij gewoon door.

5 -> WDP zet de FS en bestuurt ook de Lok
Dit is natuurlijk het volautomatisch bedrijf. Je start de ZFA, kiest een ZFA uit de lijst en starten maar.

Dan nu de volgens mij nieuwe optie 6

6 -> WDP zet de FS met een ZFA, je bestuurt zelf de lok en kunt ook nog zelf de FS kiezen.
Dit is een combinatie van optie 4 en 5, echter door de manueel te bedienen lok te "sperren" voor de ZFA kun je hem zowel manueel bedienen als ook zelf de FS kiezen. Ik vind dit een Super optie !!

Klik op de manueel te bedienen lok met rechtse muistoets, en kies de optie "sperren kontaktbezogener Betrieb" ( de meeste van ons werken op basis van vrije kontakten om een FS te starten) .
de lok krijgt nu een rode middenbalk en zal ook weer niet reageren op de ZFA. Zie afbeelding 4

Nu kun je de lok besturen door het kiezen van een Start en Ziel en de lok zal met de ZFA meelopen. Zowel ZFA als de steeds gestelde FS met Start/Ziel zullen zich op elkaar aanpassen.

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 22. November 2014, 22:16:24 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #8 am: 22. November 2014, 18:05:12 »
Hallo Eric,

heel mooi. Tenminste een heft verstaan wat ik gisteren verhaald heb. ;) Het was alweer en heel leuke avond! Ik wil er nook iets in de Stammtisch schrijven.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #9 am: 22. November 2014, 18:33:46 »
Hallo Eric,

heel mooi. Tenminste een heft verstaan wat ik gisteren verhaald heb. ;) Het was alweer en heel leuke avond! Ik wil er nook iets in de Stammtisch schrijven.

Hallo Stefan,

Gisteren was een topavond. Tevens het bewijs dat de kwaliteit van een Thema niet bepaald wordt door de tijd die het inneemt. Het was een korte, maar zeer duidelijke presentatie. Voor mij heeft dit nog eens een hele extra grote waarde opgeleverd met het gebruik van WDP. De slagroom op de rijstenvlaai :-)

nog bedankt voor je genomen moeite en inzet !

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 22. November 2014, 19:34:55 »

De slagroom op de rijstenvlaai :-)

nog bedankt voor je genomen moeite en inzet !

Hallo Eric en Stefan,

Ik zou het vernederlandsen. ;) :D :D :D

Stefans zijn bijdrage zou toch een Kers op de Taart moeten zijn, oftewel Het neusje van de zalm.

Alle gekheid op een stokje. :D

Bedankt voor de toelichting en zoals bekend is.

Onbekend maakt onbemind
(Iets wat weinig mensen kennen, wordt ten onrechte weinig gewaardeerd)

:D :D ;D ;D

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #11 am: 22. November 2014, 22:09:24 »
Jan,

je hebt me weer overtroffen :-)

bedankt voor je tip ! het was inderdaad een zeer interessant thema.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: