Autor Thema: Fleischmann BR 54 schokt op draaischijf  (Gelesen 8436 mal)

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Fleischmann BR 54 schokt op draaischijf
« am: 10. November 2014, 15:58:17 »
Goede avond allemaal,

Ik heb een Fleischmann lok BR 54 voor Maerklin gebruik. Die werkt heel normaal behalve als hij op mijn Maerklin draaischijf staat. Ondanks een nul aansturing vanuit WDP gaat hij met kleine schokjes vooruit. Mijn MFX loks van Maerklin gedragen zich op de draaischijf keurig.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Groetjes uit Qatar

Luc Diels
« Letzte Änderung: 10. November 2014, 16:00:34 von luc diels »
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
Re: Fleischmann BR 54 schokt op draaischijf
« Antwort #1 am: 14. November 2014, 22:34:55 »
Hoi Luc,

Het probleem lijkt mij geen WDP probleem maar het lijkt mij dat er ergens sluiting gegenereerd wordt. Ik zou het zoeken in de fysieke aansluiting van de draaischijf.
Hoe reageert de lok als je deze gewoon met de centrale en niet via WDP, aanstuurt op de draaischijf? Heb je het probleem dan ook dan zou ik zeker de aansluiting van de draaischijf checken.

Ik ben geen Marklin man dus mbt de lok kan ik weinig zeggen.

Succes.
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 15. November 2014, 12:04:06 »
Hoi Bas, bedankt voor het antwoord.

Ik denk ook niet dat het een WDP probleem is (daarom staat het ook bij de stamtafel ;)).
De lok "stottert" alleen op de draaischijf wanneer de aansturing nul is. Dus zowel WDP als CS2 sturen de lok niet aan.
Het rare is dat al mijn Märklin mfx treinen dit niet hebben, alleen de Fleischmann lok. Die heeft een andere decoder. Op de baan gedragen alle loks zich zoals het hoort, alleen op de draaischijf staat de Fleischmann lok te "stotteren" alhoewel het stuursignaal op nul staat.
Voor de rest werkt alles op de draaischijf normaal.

Ik ga nog eens een paar testjes doen door de digitale stroom rechtstreek op de draaischijf te zetten en niet via de Märklin draaischijfdecoder. Kijken of dat verschil maakt. Ik moet dan wel eerst een tijdelijke verbinding maken met de sporen op de draaischijf.

groetjes

Luc

Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 15. November 2014, 12:35:27 »
Hoi Luc,

Die decoder van Fleischmann lijkt mij idd verdacht. Ik heb in het verleden wel eens een loc gehad die ook vreemde reacties had... maar wel op willekeurige plaatsen op mijn gehele baan. Achteraf bleek de de aangepaste motor toch soms wat sluiting te maken waarop de decoder zichzelf uitschakelde er direct weer inschakelde toen de sluiting weg was.

In ieder geval veel succes.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 15. November 2014, 12:58:58 »
Hallo Luc,

Probeer eens bij de loc decoder de CV 29 de analoog uit te schakelen.
« Letzte Änderung: 15. November 2014, 15:21:27 von Jan leendert »

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 16. November 2014, 07:16:04 »
Hallo Jan,

ik heb de CV 29 aangepast en nu stottert de lok niet meer. Dat is dus positief, maar nu reageert hij op geen enkel signaal wanneer hij op de draaibrug staat. Elders op de sporen reageert de lok normaal.
Op de draaibrug krijgt hij wel stroom want de lichten branden en als hij erop rijdt, dan rijdt hij gewoon verder, alleen hij ontvangt het stopbevel niet en rijdt dus door.
Als ik hem erop zet dan reageert hij niet op richtingswissel of lichten aan/uit opdrachten.

Ik begrijp niet waar het verschil kan zitten tussen digitale stroom op het normale spoor en op de draaibrug.

Andere loks reageren perfect op de draaibrug.

groetjes

Luc
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 16. November 2014, 11:16:54 »
Hallo Luc,

Ik heb het vermoeden dat die loc een DCC decoder heeft.
Waarschijnlijk heb je in de CS2 voor die ene lok niet op DCC staan.
En ook even controleren in de lokdatenbank van WDP.

Ten tweede.
Is die draaiburg op digitale stroom aangesloten of is deze burg op een bezetmelder aangesloten.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 16. November 2014, 11:25:48 »
hallo MSV,

Puur uit interesse ...  wat doet de verlichting van de Lok op de DS ?

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 16. November 2014, 11:53:52 »
Eric,

Op de draaibrug krijgt hij wel stroom want de lichten branden en als hij erop rijdt, dan rijdt hij gewoon verder, alleen hij ontvangt het stopbevel niet en rijdt dus door.
Als ik hem erop zet dan reageert hij niet op richtingswissel of lichten aan/uit opdrachten.

Jan,

De draaibrug krijgt digitale stroom vanuit een booster via de draaibrug decoder. De brug is ook op een bezetmelder aangesloten. Dat werkt prima voor al mijn MFX-loks.

De Fleischmann lok heeft inderdaad een DCC decoder. Ik kan de setting op CS2 en WDP nu niet controleren, maar dat doe ik vanavond wel. Ik denk dat alles correct is (de lok reageert elders op de baan wel correct), maar dubbel checken kan geen kwaad.

groetjes

Luc
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 16. November 2014, 12:16:14 »
Hallo Luc,

Oké.
Controleer dan ook de stappen.
Of die 28 of 128 c.q. 127 e.d.

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 16. November 2014, 12:28:22 »
hè, Jan..... ben je me net voor...  :'(

Ik had dit voorstel net ingetikt toen jou mail binnen kwam.... maar desondanks lijkt me dit niet helemaal logisch want verder op de baan rijdt deze loc wel goed volgens Luc.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #11 am: 16. November 2014, 13:51:33 »
Daarom mijn vraag wat de verlichting doet ... brand hij netjes, of zit daar ook een flikkering in ...

:-)

Hallo Luc,

Oké.
Controleer dan ook de stappen.
Of die 28 of 128 c.q. 127 e.d.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 16. November 2014, 16:29:45 »
Hallo iedereen,

Ik heb de setting van de stappen in de CS2 en WDP gecontroleerd. In CS2 was het 14 stappen in WDP 28. Beide zowel op 14 als 28 gezet zonder enig resultaat.

Eric, lichten branden volledig en zonder flikkering op de draaibrug.

Mij lijkt het dat de signalen van de centrale gewoon niet doorkomen op de draaibrug, dat er ergens iets de code verstoort zodat de decoder die niet meer kan ontcijferen. De Märklin MFX decoders schijnen er geen last van te hebben.
De draaibrug is voor de sporen aangesloten op Booster 1 en voor de sturing op Booster 2.

Ik ga vanavond de sporen eens aansluiten op CS2. Maar ik moet wel opletten want de aansluitende sporen worden gevoed van Booster 1. Dit kan dus alleen voor test niet voor definitieve aansluiting.

groetjes uit Qatar

Luc

• Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #13 am: 16. November 2014, 21:52:39 »
Hallo luc,

Mijn laatste tip ... ook al eerder gezegd. probeer eens een andere decoder. In mijn ogen het minst ingrijpbaar.

waarom  ?

Is het een oud type decoder? D ie beginnen bij korte stroomonderbreking weer vanaf rijstap 0, dat geeft een soort van stotter effect.

testen van de draaischijf ?

je zou dit signaal onderbreken kunnen testen met een Lampje. bij een lampje zie je al of de stroom constant is.

Zeker als een loc rijdt over de schijf kan die een klein beetje wiebelen, kan net genoeg zijn voor korte onderbrekingen. In dat geval contactringen reinigen en eventueel contacten iets strakker zetten

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 17. November 2014, 10:44:56 »
Hallo Luc,

De suggesties van Eric en Bas is zeker de moeite waard om erna te kijken.

Wat ik even van mijn kant mis is de stappen.
Je hebt gekeken naar 14 en 28 stappen.
Heb je ook gekeken of de decoder op 128 zouden kunnen staan?.

En dan het volgende als de boven beschreven niet van toepassing zijn.

Een ander mogelijkheid zou kunnen zijn dat de stroom vanuit de booster via bezetmelder
naar de DS decoder iets mis is gegaan.
Het lijkt erop dat er ergens een stroom verval is, waardoor de spanning voor de DCC decoder te laag zouden zijn.