Beste mensen,
Het wordt de hoogste tijd om me eens voor te stellen, temeer omdat terwijl ik in
dit draadje al druk in gesprek ben geweest met een aantal forumleden.
Maar eerst wil ik iedereen graag een mooi, goed en gezond 2015 toewensen, met veel modelspoorplezier.
Een jaar of wat geleden ben ik weer begonnen met modeltreinen, na een heel lange onderbreking sinds mijn tienertijd. Het was mijn echtgenote die de aanzet gaf. Wij deden boodschappen bij de Aldi en daar waren startsetje in de aanbieding van Mehano. "Goh," zie ze, "is dat niets voor jou?" "Kom nou toch," zei ik, "die tijd heb ik toch echt wel gehad, hè!" Maar ze meende het echt en ik dacht "Ach, waarom ook niet?" Dus werd er een startset gekocht met een dieselloc en een paar personenrijtuigen.
Thuisgekomen had ik alles al snel uitgelegd op de vloer en vond het erg leuk. Het smaakte naar meer, dus ging ik nog maar eens naar de winkel om de andere 2 startsets ook aan te schaffen.
Het was natuurlijk allemaal analoog materieel en ik had de baan opgedeeld in van elkaar geïsoleerde gedeelten, ieder gevoed met een eigen trafo.
Meer uitbreiding volgde in de vorm van rails, wissels en ook een paar locs en wagons. De baan kreeg meer geïsoleerde stukken, die ik ook met schakelaars aan en af kon schakelen. Het werd een heel gepieker onder het rijden: op welk baangedeelte rijdt die trein nou ook weer?
En welke trafo of schakelaar hoort daarbij? 'k Werd er eignelijk een beetje gek van.
Een overstap naar digitaal was een logisch vervolg: er werd een Flm startset aangeschaft met een TwinCenter. Inmiddels had ik goede contacten gekregen met iemand die al meer thuis was in de digitale modelspoorwereld en mij wat zaken uitlegde over decoders en programmeren. Hij heeft ook een paar analoge locs voor me omgebouwd, een klusje dat ik inmiddels zelf ook wel kan uitvoeren. Nee, niet de locs uit de setjes van Mehano; die setjes zijn - op de TGV na - alweer doorverkocht.
Ja, digitaal rijden was en is heel mooi, maar met handmatge besturing valt het toch niet mee om alles onder controle te houden. Meer dan 2 rijdende treinen kon ik ik niet hanteren, àls het al goed ging.
Dus werd er weer een vervolgstap gezet door de baan te laten besturen m.b.v. een computer. Met Koploper heb ik intussen aardig wat ervaring opgedaan en tot op heden rijd ik daarmee. Het TwinCenter heeft plaats gemaakt voor een ECoS.
Maar ik heb ook gekeken naar andere software, met name iTrain en TrainController. En nu ben ik dus begonnen met WDP, zoals ik in het hierboven genoemde draadje al heb gemeld. Aanleiding daartoe was de demonstraties met WDP die ik 13 dec. jl. heb gezien in Houten.
Ik ben benieuwd hoe ik WDP ga vinden en of ik er tevreden over ben.
Mvg,
Henk