Autor Thema: Toch maar eens voorstellen  (Gelesen 3851 mal)

Eenerspoor

• Gast
Toch maar eens voorstellen
« am: 05. Januar 2015, 18:50:18 »
Beste mensen,

Het wordt de hoogste tijd om me eens voor te stellen, temeer omdat terwijl ik in dit draadje al druk in gesprek ben geweest met een aantal forumleden.
Maar eerst wil ik iedereen graag een mooi, goed en gezond 2015 toewensen, met veel modelspoorplezier.

Een jaar of wat geleden ben ik weer begonnen met modeltreinen, na een heel lange onderbreking sinds mijn tienertijd. Het was mijn echtgenote die de aanzet gaf. Wij deden boodschappen bij de Aldi en daar waren startsetje in de aanbieding van Mehano. "Goh," zie ze, "is dat niets voor jou?" "Kom nou toch," zei ik, "die tijd heb ik toch echt wel gehad, hè!" Maar ze meende het echt en ik dacht "Ach, waarom ook niet?" Dus werd er een startset gekocht met een dieselloc en een paar personenrijtuigen.

Thuisgekomen had ik alles al snel uitgelegd op de vloer en vond het erg leuk. Het smaakte naar meer, dus ging ik nog maar eens naar de winkel om de andere 2 startsets ook aan te schaffen.
Het was natuurlijk allemaal analoog materieel en ik had de baan opgedeeld in van elkaar geïsoleerde gedeelten, ieder gevoed met een eigen trafo.
Meer uitbreiding volgde in de vorm van rails, wissels en ook een paar locs en wagons. De baan kreeg meer geïsoleerde stukken, die ik ook met schakelaars aan en af kon schakelen. Het werd een heel gepieker onder het rijden: op welk baangedeelte rijdt die trein nou ook weer? :-\ En welke trafo of schakelaar hoort daarbij? 'k Werd er eignelijk een beetje gek van. ::)

Een overstap naar digitaal was een logisch vervolg: er werd een Flm startset aangeschaft met een TwinCenter. Inmiddels had ik goede contacten gekregen met iemand die al meer thuis was in de digitale modelspoorwereld en mij wat zaken uitlegde over decoders en programmeren. Hij heeft ook een paar analoge locs voor me omgebouwd, een klusje dat ik inmiddels zelf ook wel kan uitvoeren. Nee, niet de locs uit de setjes van Mehano; die setjes zijn - op de TGV na - alweer doorverkocht.

Ja, digitaal rijden was en is heel mooi, maar met handmatge besturing valt het toch niet mee om alles onder controle te houden. Meer dan 2 rijdende treinen kon ik ik niet hanteren, àls het al goed ging.

Dus werd er weer een vervolgstap gezet door de baan te laten besturen m.b.v. een computer. Met Koploper heb ik intussen aardig wat ervaring opgedaan en tot op heden rijd ik daarmee. Het TwinCenter heeft plaats gemaakt voor een ECoS.
Maar ik heb ook gekeken naar andere software, met name iTrain en TrainController. En nu ben ik dus begonnen met WDP, zoals ik in het hierboven genoemde draadje al heb gemeld. Aanleiding daartoe was de demonstraties met WDP die ik 13 dec. jl. heb gezien in Houten. 8)
Ik ben benieuwd hoe ik WDP ga vinden en of ik er tevreden over ben.

Mvg,
Henk

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Toch maar eens voorstellen
« Antwort #1 am: 05. Januar 2015, 19:32:22 »
Hallo Henk,

Dat is een heel verhaal, ook ik heb eerst met andere software mijn baan bestuurd.
Ik heb nog geen minuut spijt dat ik ben overgestapt op WDP.
Dit forum is alleen al een verademing met vergelijk andere fora.
Veel plezier met WDP, en zijn er vragen dan is dit de plaats om ze te stellen.
Oja domme vragen zijn er niet.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 05. Januar 2015, 23:24:46 »
Hoi Henk,

Ik lees je verhaal.... hoe herkenbaar... al heb ik geen ervaring met koploper opgedaan.. Ik heb net als Henk en velen anderen geen spijt dat ik met WDP aan de slag gegaan ben.

Werken met WDP vergt zeker in het begin even wat inspanning, maar dan gaat er een wereld voor je open.

De andere tip van Henk is zeker de moeite waard, kom eens langs op onze maandelijkse bijeenkomst... veel zaken kunnen dat adhv simulatie of realistisch op de baan getoond worden. Zo kunnen we dan heel goed uitleggen hoe en waarom je bv de locs kunt/moet inmeten in WDP.

Hopelijk tot gauw

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 06. Januar 2015, 00:37:56 »
Hallo Henk,

Ik heb wel spijt van de overstap naar WDP.

Ik heb zo'n beetje alle bestaande pakketten bekeken en mij Traincontroller goud aangeschaft.
Door de stop van de bouw van mijn vorige baan kreeg ik meer tijd over en ben verschillende dingen weer gaan testen op een kleine testbaan.  Zo ben ik toch ook weer gaan testen met WDP.

Vrij snel bleken de verschillen toch wel dusdanig dat ik toch uiteindelijk nog de overstap gemaakt heb naar WDP. Dit had ik nooit moeten doen.

- het werkt makkelijker
- het geeft meer vrijheid
- in een maand tijd kwam ik met WDP veel sneller vooruit dan met TC
- zeer goede ondersteuning in het forum en via bijeenkomsten

Kortom, spijt, want ik krijg het sneller onder de knie en dat gaat veel te snel , straks heb ik niets meer te doen.

En zoals Bas zegt in zijn bericht, die heerlijke gevulde koeken :-)

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 06. Januar 2015, 11:17:54 »

Kortom, spijt, want ik krijg het sneller onder de knie en dat gaat veel te snel , straks heb ik niets meer te doen.

Hallo Eric,

Dan heb je nog niet de combinnaties van de WDP "gereedschappen" kennis gemaakt.
Ik gebruik hem zeer intensief en ben de bodem nog niet tegen gekomen. :D

En nog maar niet over te spreken wanneer de nieuwe versie komt.
Dat is bijna de aarde rond. :P

Dan kun je binnen WDP een wereldreis afleggen, waarbij je hele mooie dingen te zien krijgt. ;D
« Letzte Änderung: 06. Januar 2015, 11:20:26 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #5 am: 06. Januar 2015, 11:57:56 »

Dan heb je nog niet de combinnaties van de WDP "gereedschappen" kennis gemaakt.
Ik gebruik hem zeer intensief en ben de bodem nog niet tegen gekomen. :D

En nog maar niet over te spreken wanneer de nieuwe versie komt.
Dat is bijna de aarde rond. :P

Dan kun je binnen WDP een wereldreis afleggen, waarbij je hele mooie dingen te zien krijgt. ;D

Die betatesters toch ook altijd ... :-) :-)  :-)  :-)

Welke gereedschappen bedoel je precies ? 

Ik heb vandaag de handleiding gesloten, het hele boek is uit ... wat een rit zeg :-(

Vanaf nu gaat het dus beginnen met ontwikkelen en dieper ontdekken :-)

grappig is dat ik nu wel af en toe tegen dingen aanloop die nog niet zijn zoals ik zou willen. Nu blijkt mijn Ecos weer niet goed de signalen door te geven om fatsoenlijk met Railcom te kunnen werken binnen WDP.

Kortom ... ik heb er zin in :-)

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 06. Januar 2015, 12:14:27 »
Hallo Eric

Zitat

Die betatesters toch ook altijd ... :-) :-)  :-)  :-)

Welke gereedschappen bedoel je precies ?

Wat je allemaal tegen gekomen bent, Systeem, Gleisplan, FS, ZFA enz,enz.

Zitat

Ik heb vandaag de handleiding gesloten, het hele boek is uit ... wat een rit zeg :-(

Die handleiding is de rode lijn, oftewel de rode draad door WDP.

Zitat

Vanaf nu gaat het dus beginnen met ontwikkelen en dieper ontdekken :-)

Dat bedoeld ik ook, de combinaties daarvan. :D

Zitat

grappig is dat ik nu wel af en toe tegen dingen aanloop die nog niet zijn zoals ik zou willen. Nu blijkt mijn Ecos weer niet goed de signalen door te geven om fatsoenlijk met Railcom te kunnen werken binnen WDP.

ESU is momenteel met een nieuwe Firmware aan het updaten. Wellicht komt daar iets uit. ;)

Zitat

Kortom ... ik heb er zin in :-)

Houen zo!  :D ;D

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 06. Januar 2015, 12:38:55 »
Hallo Jan,

Ik heb nog een paar maandjes voordat 2015 uitkomt :-)

Ja, het probleem van de ESU is de nieuwe ontwikkeling. Voordeel is de makkelijke manier van updaten. Dat wist ik eigenlijk al toen ik het ding kocht. Er is nog veel te doen. alleen jammer dat het zo een stugge firma is wat betreft luisteren naar de gebruikers ...

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 06. Januar 2015, 12:51:57 »
Hallo Eric,

Dat is bekend bij ESU.
Maar bij wie is het niet!?.