Autor Thema: Locs inmeten of handmatig waarden invoeren?  (Gelesen 5475 mal)

Eenerspoor

• Gast
Locs inmeten of handmatig waarden invoeren?
« am: 05. Januar 2015, 21:16:57 »
Beste mensen,

Veel van mijn locs zijn al geijkt in Koploper, dus er is een tabel met decoderstappen en de snelheid die bij iedere stap hoort. Dat zijn wel 28 stappen.
Ik heb net zo'n zin om in WDP opnieuw te gaan inmeten, dus dacht ik die snelheidsstappen met de hand in te voeren. Maar in WDP zijn er maar 15 punten. Hoe zijn die punten verdeeld over de 28 rijstappen?
Kan ik bijvoorbeeld se snelheid van stap 1, stap 3, 5 enz nemen voor de inmeetgrafiek in WDP?

MVg,
Henk

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
Re: Locs inmeten of handmatig waarden invoeren?
« Antwort #1 am: 05. Januar 2015, 23:17:38 »
Hoi Henk,

Neem maar van mij aan dat het beter is om je loks opnieuw in te meten in WDP. Dat dit 15 stappen zijn is meer dan voldoende om natuurgetrouw je trein te laten rijden.

Je kunt ook zelf handmatig je rijprofiel invoeren. Dit kan je doen met elke willekeurige waarde.
Het is even meer werk maar je hebt er dan ook uiteindelijk meer plezier van.

Ik hoop dat ik je hier mee geholpen hebt.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 05. Januar 2015, 23:44:48 »
Henk,

Alleer eerst zeg je het goed " je heb de lok ingeleerd in koploper" en nu moet WDP ook de zelfde lok nog leren.
Daar zijn 3 mogelijkheden voor in het WDP programma.

1 leren in 3 stappen
2 leren met 15 stappen
3 leren in de stapeen die jij dnkt dat goed is. Je kunt nl ook zelf opgeven welke stappen binnen mogelijkheid 2 je wilt gebruiken.

Ik zou het  je zelf makkelijk maken en het per lok bekijken wat je doe.  Als je de tabel kent en je weet goe de grafiek er uit zie dan zal die binnen wdp niet weel afwijken . Als de grafiel mooi liniar is dan zou ik een 3 punts meting beginnen en als de grafiek niet liniair is dan zou ik een 15 punt doen.
Je kunt natuurlijk ook eerst alle loks een 3 punt doen. Dat heb ik ook gedaan. 80% van mijn loks rijden uitstekend met een 3 punts meting. Vaak is het helemaal niet zo van belang dat een lok op de mm nauwkeurig stopt en mag er best een paar cm verschil tussen zitten.

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 06. Januar 2015, 00:12:34 »
Hallo MSV,

Ik denk dat de overstap naar een nieuw programma gewoon met zich meebrengt dat je de loks dan ook opnieuw inmeet of eigenlijk binnen wdp ijkt.
Volgens mij zijn er zoveel verschillende parameters dat het invoeren met de hand waarschijnlijk alleen maar een slecht rendement geven van het werk.

het ijken kan zo gemakkelijk, je hoeft er niet eens naar om te kijken :-)

Ik heb toevallig ook vorige week alle testloks geheel opnieuw geijkt en dat gaat sneller en zuiverder als wat met de hand intikken.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #4 am: 07. Januar 2015, 15:58:00 »
Hallo Eric,

Bij WindigiPet kan je de gegevens niet met de hand in tikken, je moet het WDP programma ijken met de trein op de baan of op een rollebaan.

mvrgr Bob

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 07. Januar 2015, 16:55:05 »
Hallo Eric,

Bij WindigiPet kan je de gegevens niet met de hand in tikken, je moet het WDP programma ijken met de trein op de baan of op een rollebaan.

mvrgr Bob

Hallo Bob,

Ik moet jou even herinneren en even corrigeren. ;)
Dit Thema hebben we toentertijd in De Meern al eens behandeld.
Misschien wellicht vergeten. ;)

Als je naar de bijgevoegde screenshot kijkt, dan zie je in dat beeld een rode kader.
Binnen die rode kader zijn voor zowel heen als terug rijden, elk een driehoek button door WDP voorzien.
Waarvoor dienen die dan ?.
Juist om handmatige correcties aan te brengen, m.a.w. dus ook handmatig een empirische waarden opgeven, zoals Bas het verwoorde.

Dat is gedaan om bijv. bij de lage snelheden bij het inmeten over te slaan, en bijv. te starten vanaf punt 8.
Als je die curve vanaf punt 8 naar 15 hebt ingemeten, dan geeft WDP dit als Model Km/hr aan.
En daarna kun je zelf beslissen of je doorgaat met het ijken van lage snelheden, of handmatig in de curve lijn naar de lage snelheden instellen. Daar zijn die knopjes voor. ;)

Even voor de opfrissing.
Je kunt met het ijkprogramma de Weg/Tijd berekening doen door WDP opgegeven A,B,C,D,E traject te nemen.
Of met de Marion Zeller rollerbank, en of met de RailSpeed elektronica.

De Weg/Tijd methode kun je op de spoorrails doen.
In deze Weg/Tijd berekening kun je voor de lage snelheid een korte (RMK) ijktraject nemen, en voor de middel en hogere snelheden een langere ijktraject nemen.
Dit staat duidelijk beschreven in de bijgevoegde screenshot linksboven aan.

Dus Bob, hierin kun je flexibel de Km/hr opgeven, al dan niet automatisch of handmatig of corrigeren.
Ik heb zelf een loc handmatig de Km/hr ingevoerd aan de hand van de werkelijke Km/hr naar Model Km/hr (1:87) omgerekend en dit in het grafiek ingevoerd.
Gaat prima. ;)

Realistischer is, als je alles via WDP laat ijken, dan heb je geen omkijk naar, zoals Eric het toelichtte. 

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 07. Januar 2015, 17:02:54 von Jan leendert »

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 07. Januar 2015, 17:25:07 »

Maar in WDP zijn er maar 15 punten. Hoe zijn die punten verdeeld over de 28 rijstappen?
Kan ik bijvoorbeeld se snelheid van stap 1, stap 3, 5 enz nemen voor de inmeetgrafiek in WDP?

Beste Henk,

Wanneer je een locomotief in de Lok-Datenbank hebt ingevoerd, vraag WDP welke Loc-decoder je hebt ingebouwd in die betreffende loc. Daar wordt automatisch gevraagd naar de stappen, 28 of 128, enz.
Hiermee kun je testen of die ook rijdt. Als die rijdt, dan weet WDP dat het correct is.

Vervolgens ga je naar de Ijkmeet programma, en volgt de instructies wanneer je gebruikt maakt van de Weg/Tijd berekening. En je kiest of 3-punts of 15 punts compleet.
Dan berekend WDP automatisch de verhouding tussen die stappen naar Km/hr.

Verder hoeft je eigenlijk niets doen.

Anders is, wanneer je handmatig wil gaan invoeren.
Zie mijn vorige bericht.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 07. Januar 2015, 17:32:02 »
Hallo Eric,

mvrgr Bob

hallo Bob,

Blijkbaar heb jij moeite met het juist intepreteren van mijn schrijfwijze, dit valt mij inmiddels op :-)

Ik vertel iets of geef mijn visie en jij haalt er dan een deel uit wat nu net niet de boodschap is ...en dat gaat zijn eigen leven lijden met alle discussies als gevolg.

ook hier weer was mijn boodschap om gewoon de loks opnieuw te ijken, gezien eenvoud, tijd en noem het maar op. Dat was de boodschap. Ik zeg dat het kan, maar dat je het niet moet doen.

een ander forumlid zegt :  " Je kunt ook zelf handmatig je rijprofiel invoeren. Dit kan je doen met elke willekeurige waarde. Het is even meer werk maar je hebt er dan ook uiteindelijk meer plezier van. "

ik neem dit in mijn verhaal mee. maar geef meteen aan dat ik het niet zo zou doen...

Ik begrijp je reactie in dit draadje dus niet helemaal, temeer omdat het ook nog eens niet juist is ..
ik wijt het aan het feit dat wat ik schrijf door jou anders gelezen wordt dan ik bedoel.

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 07. Januar 2015, 18:24:53 »
Hallo Henk,

Ik heb wat betreft het inijken van de loks nog volgende tips voor je die ik ook heb gekregen en toegepast.

- de instelingen van de decoder in de lok laten staan op de standaard uitlever stand, enkel indien het resultaat van de rijeigenschappen niet naar tevredenheid is moet je hier mee experimenteren

- indien je een maximale snelheid wilt invoeren voor een lok, doe dit dan in de decoder. Je kunt dit ook doen in de lokdata bank van WDP, maar dan zou je sommige " fahrstufen " van de meting kunnen missen.

- de kleinst mogelijke nodige startspanning ook in de decoder instellen.

- acceleratietijd en afremtijd in de decoder op de kleinst mogelijke waarde instellen en de tijden eventueel aanpassen in de lokdatabank van wdp

Met de bovenstaande aanbevelingen staan alle mogelijkheden voor een goede besturing binnen WDP tot je beschikking. Maar nogmaals, de maximale snelheid en rijspanning liefst in de decoder instellen en niet in WDP.

-   Afremvertraging   op minimaal instellen in decoder
-   Versnellen en optrekken minimaal instellen in decoder
-   Maximale snelheid instellen zoals gewenst in decoder
-   Startspanning  instellen in decoder
-    Niets aan de CV waarden doen dan alleen de CV 3 en 4 op 1 of 2 zetten. De rest neemt WDP het over.

Na het ijken 15 punts , moet de bremmscorrectie worden toegepast. Neem een vast punt , bv Anhaltpunkt. Corrigeer dan tot dat hij exact stopt waar je wil.

Deze bremskorrektur is de fijntunnning voor het nauwkeurig stoppen. Dit heeft van doen dat elk lok een onnauwkeurig regelpuls van de motor heeft (CV59 geloof ik). En definitely bremskorrektur corrigeert dat.
Dus een IZNF met als Anhaltpunkt en dan afstellen.
Dit doe je nadat de 15 meet ijking is uitgevoerd, en daarna de bremskorrektur gebruiken.

Grtz eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #9 am: 07. Januar 2015, 19:20:43 »
Hallo Jan en Eric,

Bedankt voor jullie betoog.
Jullie gaan echter aan 1 ding voor bij en dat is dat we het hier hebben over ijken.
Als je een aantal getallen invoer uit een tabel en je voert ze in met de methode zoals zoals Jan die omschrijft, dan lijkt het mij dat het niets met ijken te doen heeft. Ja, je hebt getallen in gegeven maar die hebben geen relatie met wat WDP er eigenlijk mee zou willen doen. Je kunt dan wachten op problemen als je de IFZN gaat gebruiken en een lok zou op een bepaalde plaats nauwkeurig moeten stoppen.

@ Jan, je weet ook dat dat voor correctie doeleinden is en niet om (al) je loks in te voeren.  ;)
Dat WDP vele mogelijkheden heeft dat weten we en dit is er een maar wel een onverstandige.

uit het handboek:
5.9.6. Meet punten en hoogste snelheden veranderen
niet ingeven staat daar maar veranderen, dat houd volgens mij dus in dat je eerste een meting gedaan hebt, met de WDP methode en dan zou kunnen corrigeren

uit het handboek:
"Dit zou u eigenlijk alleen moeten doen, wanneer u vertrouwd raakt met het doen van metingen en ervaring heeft opgedaan."
Dus iemand die probeert over te stappen van koploper naar WDP zou dat moeten doen.!

@ Eric, ik heb de kunst om discussies gaande te houden of te beginnen.
Ik heb ook de kunst om discussie zo te beïnvloeden dat andere er ook wat van gaan begrijpen.
Ik begrijp je overigens prima.

Maar goed ik laat het hier maar bij!

mvrgr Bob

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 07. Januar 2015, 19:55:26 »
Hallo Bob,

Als je een aantal getallen invoer uit een tabel en je voert ze in met de methode zoals zoals Jan die omschrijft, dan lijkt het mij dat het niets met ijken te doen heeft.

Nee, dat klopt. Ik heb ook gezegd "Empirische waarden".

Zitat

Ja, je hebt getallen in gegeven maar die hebben geen relatie met wat WDP er eigenlijk mee zou willen doen. Je kunt dan wachten op problemen als je de IFZN gaat gebruiken en een lok zou op een bepaalde plaats nauwkeurig moeten stoppen.

Elk IJkpunt is beïnvloedbaar en geeft reactie op het rijgedrag. Dus ook op het stop gedrag.

Zitat

@ Jan, je weet ook dat dat voor correctie doeleinden is en niet om (al) je loks in te voeren.  ;)
Dat WDP vele mogelijkheden heeft dat weten we en dit is er een maar wel een onverstandige.

Ik zeg ook niet alle locs.
Ik heb een loc waarvan die afwijkt, en die heb ik geëxperimenteerd handmatig de ijkpunten in te voeren.
Dat het onverstandig zou zijn, daar kan ik voor de beginners eerst ervaring op te doen met WDP IJking.

Zitat

uit het handboek:
5.9.6. Meet punten en hoogste snelheden veranderen
niet ingeven staat daar maar veranderen, dat houd volgens mij dus in dat je eerste een meting gedaan hebt, met de WDP methode en dan zou kunnen corrigeren

Dat is de interpretatie van jezelf. ;)
Dat Nederlandse vertaling vergeet even dat er wordt bedoeld op de rode lijn die je na de ijking gecorrigeerd kan worden. Dus heeft WDP vastgesteld dat er een maximale snelheid is gemeten en je corrigeert die maximale lijn naar de werkelijke maximale snelheid van de echte locomotief. Die lijn kun je verticaal verplaatsen.
En daarnaast heb ik letterlijk van een tekst dingen willen doen, waaruit blijkt dat heel anders wordt bedoeld.

Zitat

uit het handboek:
"Dit zou u eigenlijk alleen moeten doen, wanneer u vertrouwd raakt met het doen van metingen en ervaring heeft opgedaan."
Dus iemand die probeert over te stappen van koploper naar WDP zou dat moeten doen.!

Ja dat is juist.
Maar laten we eerlijk in zijn, Henk weet waar hij het over heeft, dat is uit zijn tekst af te lezen !.
Dat is een vraag van hem, omdat Koploper ook een dergelijk ijkmeting kan, maar anders is opgebouwd.
Dus naar mijn mening kan Henk daar wel redelijk uit de voeten, hij weet waar het over gaat.

Het zelfde ervaring heb ik met Ronald ook gehad.
Wij hebben met zijn N-spoor diverse ijkmetingen gedaan.
Daar kan Ronald het beste zelf vertellen.
Gezien in het verleden hebben we een aantal functies binnen de ijkmetingen gezien.

Zie bijgaande link van Ronald zijn bijdrage.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=68692.msg144693#msg144693

« Letzte Änderung: 07. Januar 2015, 20:01:04 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 07. Januar 2015, 23:25:15 »
Hallo Jan,

je schreef:
Zitat
Dat Nederlandse vertaling vergeet even dat er wordt bedoeld op de rode lijn die je na de ijking gecorrigeerd kan worden.

Hier even ter verduidelijking en correctie de volledige tekst behorende bij de twee velden die je rood had omrand.

"In de beide kleine vensters, wordt de vastgestelde snelheid bij het gekozen meetpunt getoond. Deze waarde kunt u of met behulp van de op- of neerwaartse pijl of in de grafiek door het verschuiven van het meetpunt met de muis wijzigen. Dit zou u eigenlijk alleen moeten doen, wanneer u vertrouwd raakt met het doen van metingen en ervaring heeft opgedaan."

Mijn schrijven sloeg dus niet op de rode lijn!

mvrgr Bob

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 07. Januar 2015, 23:51:17 »
Hallo Bob,

De tekst wordt even verwarrend weergegeven en wordt geïnterpreteerd in de bijgaande screenshot.
Zo heb ik van verschillende WDP deze opvatting gekregen.

- Dus, als je letterlijk vanuit gaat wat er staat, zoals je dat ziet.
  Dan staat er dus dat met die driehoek knopjes de waarden kunt veranderen. Want daar ging uiteindelijk jou 
  verdediging dat je niet handmatig moet invoeren. Tevens staat er dat je daar enige ervaring moet doen.
  Dus die stelling blijft overeind.

- Tweede geval is dat er over op en neer van de waarden.
   Kijk maar naar de screenshot.

Die tekst inhoud brengt tweetal verwarring in dit onderwerp.
Het is niet naar mijn mening correct geschreven.
Het moet preciezer worden omschreven en aangeven waar je naar moet kijken.
En niet een geflanste globale tekst.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 07. Januar 2015, 23:54:45 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #13 am: 08. Januar 2015, 00:01:03 »
Hallo MSV,

Ook hier ga ik mijn laatste reaktie op geven, want het gaat helemaal buiten het draadje ...

De vraag was om zelf de getalletjes in te geven...

ijken is ijken en een ananas is een ananas .... dat begrijpen we allemaal. WDP is software en die werkt met enen en nullen en dus met getallen. binair is dat in 8 bits van 0 tot 255 ..
Het ijken is niet meer als een getalletje ergens plaatsen en WDP rekent daar mee.

Dus of je het nu zelf  invult of of WDP laat invullen , of de rollerbank de cijfertjes laat overgeven het blijven cijfertjes. dus waar praten we nu over ...

Ijken heeft het voordeel dat het een vrij zuivere meting wordt en de 15 punts is weer beter als de 3 punts.
uiteraard is een 100 punts nog beter, maar wat levert het op.
ook een digitaal sample heeft een waarde limiet van waaraf het niet meer hoorbaar is of zinloos om nog hoger te samplen.

daar gaat het om.

@ Bob, jouw reaktie op mijn constateringen wat betreft de Engelse versie zijn totaal niet hetzelfde.
vandaar mijn constatering en opmerking.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 08. Januar 2015, 00:16:59 »
Hallo Bob,

Hier is de volledige tekst in het Duits.

"In den beiden kleinen Fenstern wird die ermittelte Geschwindigkeit zum gewählten Messpunkt angezeigt. Diesen Wert können Sie entweder mit den Auf- bzw. Abwärtspfeilen oder in der Grafik durch Verschieben des Messpunktes mit der Maus ändern. Da Sie hiermit aber das Fahrverhalten der Lokomotive maßgeblich verändern, sollten Sie hiervon jedoch erst Gebrauch machen, wenn Sie sich mit den Geschwindigkeitsmessungen vertraut gemacht und Erfahrungen gesammelt haben.

Auch die obere waagrechte rote Linie können Sie mit der Maus nach unten bzw. danach wieder nach oben ziehen, wenn Sie die Höchstgeschwindigkeit der Lokomotive verändern (begrenzen) wollen. Bedenken Sie hierbei aber, dass Sie dann nicht mehr alle möglichen Fahrstufen zur Steuerung der Lokomotive zur Verfügung haben, da die oberen Fahrstufen über der waagerechten roten Linie abgeschnitten werden."

Dat is de correcte tekst, daar staat duidelijk "Abwärtspfeilen" die is weggelaten in de Nederlandse vertaling.

Of, we moeten terug gaan naar de kleuterschool, dan moet de Juf ons maar goed Nederlands leren. :D
« Letzte Änderung: 08. Januar 2015, 00:43:04 von Jan leendert »