Hallo Eric,
vraag ik me eigenlijk af waarom deze eigenlijk alleen maar zo beperkt kan schakelen... .
Hoe bedoel je.?
De taak van een STW is dat die fungeert als treindienstleider van de spoorwegen, de seinwachter
Als je meerdere bepaalde functies wil gaan uitvoeren, moet je ook die combinaties maken en samenwerken met ZFA (Treinritten), Profile (= loc betrokken functies) en Baan spanning beheer (Booster).
Tevens moet je even wachten tot er nieuwe YouTupe filmpjes beschikbaar zijn.
Je kunt wel flink veel bedingungen kiezen, maar vervolgens bizar weinig uitvoeringen.
Waarom niet net zoveel uitvoeringen als bedingungen ?
De treindienstleider bepaalt wie en welke loc/trein mag weggaan of binnenkomt.
Dat is die bedingungen, en het schakelen zal enig sinds op wissels, seinen, spooroverweg, Stations verlichting, seinhuis verlichting, kerkklokken, muziek kapel, kranen (via macro), e.d.
Is dat dan niet genoeg?
Maar wacht op de nieuwe dingetjes.
Ik vraag dit omdat ik dus bij mijn 6 buffersporen gewoon wil dat elke lok die er binnen rijdt , na 3 sec omkeert.
nu doe ik dat via een profiel, gaat prima, maar elke andere FS naar dat buffer moet ik dan ook weer een profiel maken ... kortom .. heel veel profieltjes...
Als ik nu gewoon kan zeggen in de stellwerker ... indien lok op kontakt ... dan keeropdracht ...
ik noem maar wat ... dan zijn dat minimaal 6 opdrachten
Ook hier even afwachten.
en zo heb ik ook al eens gevraagd waarom er geen timer in zit ... dus geen KLOK !
als bedingung bv indien lok op kontakt ... en klok start als lok op kontakt ... en klok is 20 ... dan
kun je elke tijdinstelling doen die je wilt ...
Hier heb ik een klokje gemaakt met behulp van Tellers.
Zie bijgaande screenshots.
Beeld 1.
Je zet twee tellers naast elkaar vlgs het screenshot1.
Je maakt een nieuwe STW regel aan.
Je kiest een RMK nummer (in dit geval is mijn RMK6) en aanvinken als bezet.
Vervolgens ga je de rechter teller die als 0.5 sec cyclus gaat werken (omdat bij STW de minimale tijd cyclus 500 msec is). Opm: als je de muis op de teller zet, dan met de rechtermuis op de teller aanklikken, dan verschijnt er +1, -1 en/of 00 aan. In die 00 kun je een vaste getal neerzetten.)
Vervolgens maak je een twee STW regel aan.
Hierin neem je de linker teller die als sec gaat werken.
In screenshot 2 zie dat nadat de cijfer op de rechter teller 05 wordt, dan schakelt STWde linker teller met iedere ophoging van 1, dat is die +1.
En dan is die klaar!.
Wordt RMK6 bezet, dan loopt die klok iedere 0.5 sec continue door waar tweemaal 05 sec een seconden wordt, en die wordt aan de linker teller met 1 opgehoogd.
Dit voorbeeld kun je de verblijftijd van een loc bewerken.
De derde screenshot is een reset knop.
Daar kun je de beiden tellers op nul zetten.
Je kunt in die regeltjes ook vaste getallen neerzetten, bijv.
Op RMK 6 komt een loc dat een bouwjaar DB290-1 heeft (Loc am Kontakt), en zodra die loc op RMK6 bezet houdt, springt de teller op bijv. een vaste getal 40.
Een andere loc DB290-2 doet op dezelfde manier, de RMK6 (loc am kontakt) en springt een ander getal uit, bijv. 66.
Met STW kun je combinaties maken van functie symbolen (o.a.tellers) en die implanteren in je Gleisbild.
Daar kun je een schakelbord aanmaken (een Seinwezen paneel) die dit soort foefjes kunt aanmaken.
Een ander vorm van een klok is de ZFA klok.
In ZFA kun je linksonder ook aanvinken dat je die vertrektijd
mee laten lopen met de tijden die in de linker tijden instelling.
en zo heb ik eigenlijk nog veel voorbeelden... ik heb op dit moment het gevoel dat ik dan een hoop meer en makkelijker zou kunnen toepassen ...
Als je even geduld hebt, er volgen nog meer info daarover.