Autor Thema: Profielen in een IZNF en profielen binnen een koppel FS  (Gelesen 2971 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Profielen in een IZNF en profielen binnen een koppel FS
« am: 15. November 2015, 22:26:41 »
Beste MSV,

momenteel ben ik bezig met de koppel en ontkoppel mogelijkheden. Dat gaat allemaal volgens wens ,,

echter op het moment dat een Profiel bepaalde funkties uit moet voeren binnen een IZNF loopt het allemaal iets anders.

Het befaamde Blauwe hokje wat aangeeft binnen een FS dat er een IZNF veld bijhoort doet mij vermoeden dat het IZNF de opdrachten binnen een profiel wat betreft snelheid en afremmen de nek omdraait.

de keuze om van het IZNF dan maar een ZNF te maken lost alles op... echter dat wil ik niet altijd.

Hoe gaan jullie hier mee om ?

soms kan ik het omzeilen om de fysieke koppeling/ontkoppeling dan naar een andere plaats te verschuiven, maar dat wil ik niet altijd...

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Profielen in een IZNF en profielen binnen een koppel FS
« Antwort #1 am: 20. November 2015, 16:48:46 »
Beste Eric,

volgens mijn kennis en indertijd bevestigd door Jürgen op het Duitse forum mag je koppelritten niet uitvoeren met een IZNF omdat het doel RMK altijd reeds bezet is door de aan te koppelen wagens. In een profiel leidt dat dan tot problemen als je de lok wil aansturen via de RMKs.
Ik voer een koppelrit altijd uit met een gewone ZNF. Dat gaat zonder problemen.
Voor het ontkoppelen zou het geen rol mogen spelen.

mvrgr uit Mesaieed

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 21. November 2015, 14:02:20 »
Hallo Luc,

Bedankt voor je bijdrage.

Daar ik dit reeds geconstateerd heb was ik benieuwd naar andere oplossingen. Ik vind het namelijk wel een beperking omdat juist dit soort rangeer diensten op het station uitgevoerd worden waar ook nog eens meer gebruik van een IZNF gemaakt wordt.

Het zou bv leuk zijn als je een keuze kon maken, of profiel prioriteit of de IZNF :-)

zo heb ik ook gemerkt dat een wagon met terugmelding ook nogal voor leuke dingen kan zorgen .. maar zoals gezegd.. ik ben nog volop aan het testen :-)

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #3 am: 22. November 2015, 19:49:24 »
Eric,

Ik ben zelf momenteel ook druk bezig met ont- en aankoppelen, dus hierbij even mijn ervaringen. Ik heb gewoon IZNF in de ont- en aankoppelpunten en ik zie in de ZFA dat de profielen voor specifieke treinen netjes worden uitgevoerd.

In de testfase als ik manueel de FS selecteer en laat rijden om de stopplaats te ijken etc zet ik wel de IZNF terug naar een ZNF omdat het dan niet goed werkt, maar als het profiel naar behoren werkt zet in de IZNF weer aan en als ik in de ZFA automatiek rijdt geen probleem bij mij werkt perfect (profiel gaat voor IZNF). De treinen in de aan/ontkoppel sporen zonder profielen remmen netjes af zoals ze altijd doen, volgens de IZNF.

(wat is trouwens het befaamde blauwe hokje dat kan ik zo niet plaatsen)

Groet

Ronald

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 22. November 2015, 21:19:21 »
Hallo Ronald,

Ik heb dit weekend het dokument van Jürgen Grabner eens gelezen over het IZNF. Dat werkt wel verhelderend.

Mijn ervaring was/is dat als je een Koppel/ontkoppel profiel binnen een IZNF maakt, en je gebruik maakt van de afstand optie, oftewel rem na 15 af naar V=0 ... het niet overeenkomt met de daadwerkelijke afstanden.

Het blijkt dat in een IZNF ( lees de post van Luc hieronder) het IZNF geheel bepaald en berekend hoe de trein gaat afremmen om tot stilstand te komen. Eigenlijk ook wel logisch, we stellen in het IZNF vanalles in en met een profiel gaan we dit vervolgens tegenwerken. Veranderingen in de V worden ook volledig genegeerd en als de lok stil staat werkt hij alle in het profiel genoemde waardes af.

Bij het uit schakelen van het IZNF , werkt het vervolgens wel helemaal perfect. kortom, je moet er wel degelijk rekening meehouden. Bij mij lukte het ook wel naar wat manueel instellen tot het naar wens was, maar het stoorde me dat stoppen na 15 cm , in werkelijkheid 25 cm was. Waardoor ik me weer afvroeg of mijn loks wel goed ingeregeld waren.

Het blauwe blokje geeft aan dat het kontakt wat er in staat , deel uitmaakt van een IZNF, en je dus moet opletten met wat je aan dit kontakt voor een opdrachten hangt in een profiel.

Dat een profiel voorrang heeft op een IZNF kan ik niet bevestigen, zoals ik het gelezen heb in de workshop van Jürgen is dit beslist niet zo. Bij mij was het gewoon een kwestie van lang genoeg instellen ... maar uiteindelijk is dit dus niet de juiste manier.  V opdrachten worden genegeerd. werken met afstanden werkt ook niet zoals het zou moeten.

Vandaar dat ik al vroeg of het niet leuk zou zijn om in de ZFA een "voorrang" te kunnen vastleggen. het uitschakelen van de IZNF is namelijk niet altijd gewenst. Mijn IZNF zouden ook eerder in het station liggen .. en daar wil ik nu juist ook het liefste rangeren :-)

kortom...  ik heb een hele leuke koppel en ontkoppel gemaakt, maar ga het geheel nog eens bekijken om als het binnen een IZNF moet gebeuren ook de IZNF gebruiken zoals hij bedoeld is ...

Bedankt voor je bijdrage, ik kon hem goed gebruiken.
« Letzte Änderung: 22. November 2015, 21:22:27 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #5 am: 23. November 2015, 18:47:43 »
Eric

Ok dan hebben we toch enigszins verschillende ervaringen, interessant.

Ik moet je zeggen dat ik alle literatuur hierover niet bestudeerd heb, ik ben gewoon gaan proberen en als het dan na veel gehannes en wat hulp van Jan Leendert werkt is dat altijd leuk.

Wellicht al duidelijk maar ik noem het toch even ik gebruik voor het aan/ontkoppelen de daarvoor bestemde specifieke FS met hieraan dus per loc gekoppelde profielen en voor de normale treinbewegingen een andere FS (over het zelfde traject) zonder profielen - die dan volgens mijn waarneming via de IZNF afremt  ??? - maar ik neem aan dat jij dat ook doet.

Succes verder ik ben benieuwd naar je ervaringen in deze

Ronald

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 23. November 2015, 23:31:42 »
hallo Ronald,

Juist dat maakt het interessant, verschilende ervaringen.  Ik heb verteld wat er in een workshop IZNF te lezen valt omdat ik het ook wel voor elkaar kreeg... maar niet zoals het volgens mijn gevoel moest zijn.

Met de profiel testfunktie gaat het ja supersnel, je kunt de lok met een knop weer in startpositie krijgen :-)

zodra ik wat meer tijd heb, zal ik een filmpje maken van wat ik in elkaatr gebasteld heb.

Ik werk ook met Ont/kop FS .. en waar mogelijk een profiel in deze FS ... soms is het echte ontkoppelen in een andere losse FS , omdat ik ja ook met de AZZS werk ..

Ik kom op er op terug !

bedankt voor je bijdrage ..

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 24. November 2015, 09:17:36 »
Hallo Eric,

Je schreef:
Zitat
Ik heb verteld wat er in een workshop IZNF te lezen valt
Waar is die workshop of welke bedoel je?

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 24. November 2015, 10:37:13 »
Hallo Bob,

Dat is Workshop 32 van Jürgen Graber, deze :   http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=66760.0

Hij is nog niet aangepast voor WDP2015 , dus de twee richtingen staan er nog niet in, maar verder geen probleem.

Hallo Eric,

Je schreef:
Zitat
Ik heb verteld wat er in een workshop IZNF te lezen valt
Waar is die workshop of welke bedoel je?

mvrgr Bob

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 24. November 2015, 11:47:11 »
Hallo Eric,

Dat is de oude versie voor 2012.
T.z.T. komt de nieuwe versie. :)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #10 am: 25. November 2015, 00:19:46 »
Hallo Eric,

Dat is de oude versie voor 2012.
T.z.T. komt de nieuwe versie. :)

Hallo Jan,

had ik gezien :-) ... is geen enkel probleem daar de info die er in staat nog aktueel is. enkel de twee richtingen in een IZNF ontbreken, maar dat heeft geen haast ...

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: