Autor Thema: IJkspoor en windigipet  (Gelesen 6065 mal)

Offline Sander1983

• Junior-Mitglied
  • nl
IJkspoor en windigipet
« am: 25. November 2015, 17:57:12 »
Hoi,

Zit me rot te zoeken maar kan niet echt een antwoord vinden dus vandaar maar even een topic gemaakt.
In de nederlandse handleiding staat het volgende( ook de engelse en duitse geprobeerd en staat na genoeg hetzelfde):
Lokgegevensbank: Lok inmeten 
In instellingen(Einstellungen) wordt de meetafstand aange geven. Er zijn 5 gebieden A tot E. Bij  A en E wordt gekeerd, bij B en D wordt versneld of geremd en C is de eigenlijke meetafstand. C moet eigen- lijk een recht stuk zijn, zonder wissels en ongeveer 150 cm lang zijn (voor  HO). De andere gebieden mogen ge- rust in bochten liggen. B en D moeten zo lang zijn dat de lok met de hoogste snelheid nog kan remmen.

Ik rij zelf spoor N. Op een andere forum last ik het volgende:
Uitlopen 30 á 40 cm. bezetmelders 11 cm. en tussenstuk 80 á 100 cm. dus totaal ± 200 cm. Dit is dan wel voor itrain.

Echter lijkt mij 11 cm wat weinig om op hoge snelheid te remmen?

Dus wat zou ik voor windigipet het beste kunnen doen en hoe zit het met treinstellen? Ik bedoel als ik kijk naar mijn liliput flirt die is ongeveer 55cm lang en mijn ice (minitrix met stroomdoorgevende koppelingen) treinstellen zijn ongeveer 90 cm lang.

Zou ik dan een ijkspoor moeten maken van:
A 1m
B 1m
C 1m
D 1m
e 1m

Of is dit voldoende:
a 40
B 11
C 80
D 11
E 40

alvast bedankt voor de hulp.

Sander
Win-Digipet-Version:
2015.1b Small editie
Modelbaan informatie:
Schaal: N - central: Z21(Zwart) rails Fleischman profirails, bezet/wisseldecoders van Digikeijs.
Computer configuratie:
Windows 10
  • Win-Digipet-Version:
    2015 small version

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: IJkspoor en windigipet
« Antwort #1 am: 25. November 2015, 18:47:19 »
Hallo Sander,

Zelf ben ik H0 rijder en ben dus niet zo op de hoogte wat men aangeeft voor een lengtes en afstanden tussen remmen en bezetmelding etc ...

Ik zou daar ook niet al te moeilijk over doen als het om het Ijken van de loks gaat. Precies zoals het er staat moet de lok tijdens het ijken genoeg lengte hebben om te kunnen remmen.
want als de lok tijdens het remmen bv weer in het startblok terecht komt gaat het gedonder geven. Overigens mochten de lengtes voor problemen zorgen, stopt de ijking meestal en geeft dit aan.

je moet gewoon zorgen dat de lok op zijn hoogste snelheid toch genoeg lengte heeft om af te remmen.
zelf denk ik als je de H0 lengtes aanhoud, dit altijd goed is voor N. het gaat tenslotte om een ijking, wat niet meer is als de lok steeds aansturen en de resultaten hiervan in een databank opslaan zodat WDP weet hoe de lok omgaat met snelheid, afstand en tijd..

laat gewoon een lok eens in een ijking lopen, dan zie je waar hij qua lengtes behoefte aan heeft.

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Sander1983

• Junior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 25. November 2015, 19:23:01 »
Heb jij toevallig een overzicht voor D0 dan ook die kan ik niet vinden.
Win-Digipet-Version:
2015.1b Small editie
Modelbaan informatie:
Schaal: N - central: Z21(Zwart) rails Fleischman profirails, bezet/wisseldecoders van Digikeijs.
Computer configuratie:
Windows 10
  • Win-Digipet-Version:
    2015 small version

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 25. November 2015, 20:41:07 »
hallo sander,

Als ik vanavond thuis ben zal ik eens kijken welke lengtes ik heb genomen. mogelijk heb je dan een indicatie.

Zoals er staat vermeld in WDP, met name de echte Meet lengte moet een bepaalde afmeting hebben.

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #4 am: 25. November 2015, 21:44:57 »
Hallol Sander,

ik heb ook N en C is 94 cm. Maar 80 is ook goed of 50 cm ook. Hoe langer C hoe beter is het resultaat. Maar het durt ook even langer.

B en D zijn ~ 40 cm. Dat is in N genoeg, om op plankengas te komen of te remmen.

A en E maken niet uit. Die zijn alleen voor het keren van de loc.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 25. November 2015, 23:38:15 »
Hallo Sander,

Ik ben ook N rijder en zoals ik het zie

a-b lengete is niet zo van belang kan 30 cm zijn maar als jij 40 tot je beschikking heb dan zou ik dat doen
b-c lengte van 11 cm is wel erg kort ik heb 80 cm kan de lok ook goed op snelheid komen en constant naar
c deze is bij mij 165 cm zoals Stefan al aan geeft hoe langer hoe beter voor de meting. 1 meter lijkt me ook genoeg.
d zie b
e zie a

Hoop dat je er wat aan heb

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Sander1983

• Junior-Mitglied
  • nl
« Antwort #6 am: 26. November 2015, 12:28:31 »
Bedankt voor de antwoorden.

Hoe zit het met treinstellen? Zoals de flirt en me ice?
Als ik stel 40 cm hebt dan is de trein te lang voor dat stukje bezet melder? Of maakt dat niet uit en denk ik gewoon te moeilijk?
Win-Digipet-Version:
2015.1b Small editie
Modelbaan informatie:
Computer configuratie:
Windows 10
  • Win-Digipet-Version:
    2015 small version

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 26. November 2015, 14:33:26 »
hallo sander,

als het puur om de ijking gaat rijdt de trein gewoon heen en weer en moeten de bezetmelders bezet en vrij geven ... twijfel je , dan maak je het traject toch gewoon wat groter ?

Wel, maar dat is mijn eigen visie, wil je straks op de baan flexibel blijven moet je er rekening mee houden dat je blokken ( verschrikkelijk woord) maakt zo groot als de grootste trein die je hebt.

Ik denk dat je gewoon ook zelf wat moet proberen. Duizend modelbaners, 1000 meningen.

Zelf ben ik nog steeds volop met een testbaan bezig. een baan waar ik alles zelf uit probeer. tot en met een fabrieksschoorsteen die moet roken wanneer ik het wil :-)

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #8 am: 26. November 2015, 14:59:10 »
Hallo,

nee, alleen A en E moeten groot genoeg zijn voor de langste trein. Bij B, C en D is dat egaal. Een trein rij van A naar E en terug en maakt een terugmelder naar de ander aan. Een trein kan op een moment op A, B en C zijn, dat maakt niet uit.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #9 am: 26. November 2015, 20:13:04 »
Sander

Ik rijd N-spoor en doe het met 6 RMK van elk 44,4 cm (2 Fleischmann 9100 N-spoor rails) die ik op een aparte lat heb gemonteerd die aan de muur hangt, dus los van de baan.

Ter illustratie fotoos bijgevoegd van WDP scherm en ijkspoor voordat deze aan de muur is gemonteerd.

Bij lage snelheden ijk ik over 44,4 cm, bij hoge over 88,8 cm. En bij lange treinstellen zet ik doorgaans alleen het motorrijtuig op het ijkspoor.

Voordeel van het aparte ijkspoor voor mij zijn dat ik kan ijken onafhankelijk van de situatie op de baan en daarna dit spoor ook direct kan gebruiken voor het fijntunen van het stopgedrag van de loc door het in een ZFA heen en weer laten pendelen van de loc en de bremskorrektur naar believen aan te passen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #10 am: 27. November 2015, 05:50:40 »
Hallo,

Je kunt een trein toch alleen ijken met de motor wagen.
Je hoeft toch niet de hele trein en zijn wagons mee te slepen!

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #11 am: 27. November 2015, 12:17:17 »
het is natuurlijk wel allemaal theoretisch ....

Maar een 4 delige flirt heeft op het gebied van H0 toch wel invloed op zijn rijgedrag als je enkel met de motorwagen zou rijden.

de swungmassa
de verlichting in alle wagens
mechanische weerstand van alle assen
de massaverplaatsing
de invloeden op de automatische lastregeling

ik ben er nog niet aan toegekomen, maar staat wel op mijn lijstje om daar eens mee te testen. momenteel test ik de invloed op de instellingen van de decoder en het ijken ...

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Sander1983

• Junior-Mitglied
  • nl
« Antwort #12 am: 27. November 2015, 12:22:12 »
Hallo,

Je kunt een trein toch alleen ijken met de motor wagen.
Je hoeft toch niet de hele trein en zijn wagons mee te slepen!

Mvrgr Bob
Voor de ice is dit zeker een mogelijkheid. Voor de liliput flirt niet. Die kan je zonder te schroeven/breken niet uit elkaar halen.
Win-Digipet-Version:
2015.1b Small editie
Modelbaan informatie:
Computer configuratie:
Windows 10
  • Win-Digipet-Version:
    2015 small version

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #13 am: 27. November 2015, 12:27:33 »
Hallo,

sorry, jetzt langt mein Niederländisch nicht mehr. Nein, Eric, dann müsstest du ja jeden Zug in der vollen Länge einmessen. Das tust du aber nicht. Du misst nur die Lok ein. Der Decoder sorgt über die Lastregelung dafür, dass eine Lok auch mit 20 Anhängern gleich schnell fährt wie ohne Anhänger. Wenn es Unterschiede gibt sind die so klein, dass man es nicht sehen kann.

Ich habe aber zum Beispiel den ET 420 von Arnold, der aus drei Teilen besteht. Der fährt nur, wenn er komplett ist. Aber das ändert nichts an dem, was ich geschrieben habe.

Kann das jemand übersetzen, falls nötig? 
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #14 am: 27. November 2015, 12:37:20 »
Vertaling ....

Sorry, hier is mijn nederlands niet goed genoeg meer. Nee, Eric, dan zou je ja elke trein in zijn volle lengte moeten inmeten (ijken). Dat doe je echter niet. Je meet(ijkt) enkel de lok in. De decoder zorgt er via de lastregeling voor dat een lok met 20 wagons even snel rijdt als zonder wagens. Als er verschillen zouden zijn, zijn die zo klein dat ze niet waarneembaar zijn.

Ik heb bv een ET420 van Arnold die uit 3 delen bestaat. Deze rijdt enkel als hij kompleet gemonteerd is. Dit veranderd echter niets aan wat ik hier boven geschreven heb.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: