Autor Thema: IJkspoor en windigipet  (Gelesen 6087 mal)

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: IJkspoor en windigipet
« Antwort #15 am: 27. November 2015, 12:47:29 »
ik gaf al aan dat het puur theoretisch is ... en ik geloof natuurlijk de ervaren rijders onder ons.

Zelf heb ik het nog niet kunnen ondervinden dan wel testen. Dit soort dingen vind ik echter wel zo interessant dat ik het zeker eens ga testen.

Ik begrijp de lastregeling zeer zeker en ook dat je een lok inregelt zonder wagons, dat is ook niet nodig.
een hobby van mij is het om te zoeken naar de randvoorwaarden.

Sander, zoals je leest dus is het niet nodig om de flirt uit elkaar te schroeven. :-)
« Letzte Änderung: 27. November 2015, 12:59:21 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: IJkspoor en windigipet
« Antwort #16 am: 27. November 2015, 15:31:02 »
Hallo,

Als die trein echt maar uit 1 deel bestaat dan zal je daar mee moeten werken en je meetlengte daar op moeten aan passen. ( komt die nieuw uit de doos in zijn volle lengte aan?).
Ik dacht dat hij in 3 of 4 delen kwam.
Uit elkaar schroeven is ook niet nodig maar dan moet je wel de lengtes van je meetspoor correct hebben.

Mvrgr Bob
« Letzte Änderung: 27. November 2015, 15:39:23 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: IJkspoor en windigipet
« Antwort #17 am: 27. November 2015, 17:24:36 »
Een Liliput Flirt zit bij mij in de doos in 3 delen. Echter met alleen een deel op de baan doet ie het niet.

Een brawa model van mij zit echter in zijn geheel in de doos, en das best lang. Zo zullen er wel meer modellen zijn die niet uit elkaar kunnen.

Maar zoals Stefan al aangaf, zou het geen bal mogen uitmaken.

Waar ik ook benieuwd naar ben,  je ijkt het treinstel enkel met het motordeel ... dan zul je daar ook de juiste lengtes van invoeren. Op het moment dat de ijking voldaan is dan kun je de remcorrectie nog toepassen...

Maar daarna zul je als het treinstel kompleet is, de juiste lengte moeten aangeven van het komplete treinstel, want van wagons is er bij een treinstel geen sprake
« Letzte Änderung: 27. November 2015, 17:30:17 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: IJkspoor en windigipet
« Antwort #18 am: 27. November 2015, 17:32:35 »
Hallo Allen,

Uit jullie relaas omtrent lange treinen e.d., kun je ook bekijken waar de wielcontact van de treinen zijn.
Als de eertste deel van de trein de eertste contact is en de laatste wagon de laatste contact, dan dient het in z'n geheel te ijken.
Maar als het slechts het eerste deel zowel voor als achter wielen contact maakt, dan is de eertste gedeelte van de trein al genoegd, mits het uit elkaar kan. Zoniet dan de C meetgebied langer dan de trein in kan. Zoals Bob het omschrijft.

Even voor Sander, de wielcontact wordt bedoeld wanneer de eertste wiel van een locomotief over een bezetmelder heen gaat naar de volgende bezetmelder (wordt rood opgeliicht) dan is dat de eerste contact, vervolgens rijdt de loc verder waarbij de laatste wiel de volgende bezetnelder weer uit gaat. Dat is de principe van aan en uit gaan binnen de C meetgebied.
Dus, de lengte tussen die wielen moet principieel binnen de C gebied blijven.

Succes.

P.s: Wie een Rail Speed heeft, heeft daar geen last van. Die meet geheel de loc of de trein.
« Letzte Änderung: 27. November 2015, 17:42:44 von Jan leendert »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 277
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: IJkspoor en windigipet
« Antwort #19 am: 27. November 2015, 17:36:04 »
Heren,

Ik ijk altijd alleen de loc of deel van het treinstel met de motor als dat fysiek mogelijk is.

Als inderdaad een treinstel niet uit elkaar kan dan heb ik op de baan een reserve ijkstrecke met langere RMK en ijk daar.

Als check - loc versus complete trein - meet ik regelmatig op de vrije baan de snelheid van de totale trein - dus loc met sleep- tov de via de FS ingestelde snelheid met de kmh knop in het menu (zie plaatje) en als dat in overeenstemming is - wat eigenlijk altijd zo is binnen de gehele meetnauwkeurigheid - dan ben ik tevreden.

Groet

Ronald


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Sander1983

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 9
  • nl
Re: IJkspoor en windigipet
« Antwort #20 am: 13. Dezember 2015, 13:09:06 »
Beetje laat antwoord maar ja :) Ben nu maar gegaan voor 60-70-100-70-60.
Moet alleen nog even een niue
Win-Digipet-Version:
2015.1b Small editie
Modelbaan informatie:
Schaal: N - central: Z21(Zwart) rails Fleischman profirails, bezet/wisseldecoders van Digikeijs.
Computer configuratie:
Windows 10
  • Win-Digipet-Version:
    2015 small version