Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Schaduwstation
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
2
Autor
Thema: Schaduwstation (Gelesen 4357 mal)
Hans Biere
Senior-Mitglied
Carpe diem
Schaduwstation
«
am:
13. August 2016, 22:27:20 »
Beste Allen,
mijn schaduwstations bevatten in totaal 30 sporen met elk een afzonderlijke lengte van ongeveer 2,45 m. Op zo'n spoor kan bijvoorbeeld een trein van 2,35 meter staan. Voorbeeld: lok+7 à 8 rijtuigen. Nu rij ik niet met 30 treinen van 2,35 m lang. Daar zitten ook korte (railbus) en zeer korte (Glaserne) bij. Mijn vraag: hoe krijg ik voor elkaar dat WDP weet welk spoor nog ruimte heeft om "vol te lopen" met korte treinen en welk spoor niet?
Ik heb ooit een film van Bob Vermeulen zijn baan gezien waar dit volgens mij feilloos gebeurde. Alleen de handelingen die hiervoor in WDP nodig zijn miste ik.
Alvast bedankt voor welkome tips!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen
Hans
Win-Digipet-Version:
Premium Edition 2021.2d 25 - 32
Anlagenkonfiguration:
H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
Rechnerkonfiguration:
ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10
B.Doorduin
Senior-Mitglied
Re: Schaduwstation
«
Antwort #1 am:
14. August 2016, 01:33:36 »
Hoi Hans,
Misschien heb je hier iets aan.
Ik weet niet of het in WDP2015 anders is dan in WDP2009PE maar ik zou de rijwegen op lange schaduwsporen in tweeën splitsen, maw een lange schaduwspoor bestaat uit twee korte rijwegen achter elkaar.... maar je hebt ook nog de oorspronkelijke rijweg van het hele schaduwspoor (in totaal heeft een schaduwspoor 3 rijwegen). De voorwaarden voor of lange of korte treinen bepaal je in de matrix voor de betreffende rijwegen evt icm tellers.
Precies weet ik het nu even niet uit te leggen maar als je hiermee gaat stoeien dan moet dit lukken.
Dit voorstel houdt wel in dat de schaduwsporen per spoor meer terugmeldcontacten zal moeten krijgen.
Suc6
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Win-Digipet-Version:
2009PE
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
Rechnerkonfiguration:
Windows10
Peter R.
Senior-Mitglied
«
Antwort #2 am:
14. August 2016, 08:40:19 »
Hans
Goede morgen
Ik sluit mij grotendeels aan bij Bas. Aparte vaste sporen onder voorwaarden met korte treinen vullen ,die je laat doorschuiven. De rest vullen met lange treinen teller gestuurd want dan rijdt alles weg. Lekker vogelen met voorwaarden en tellers.
Groetjes Peter
Win-Digipet-Version:
Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
Anlagenkonfiguration:
Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
Rechnerkonfiguration:
HP Omen 25" | i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10
Hans Biere
Senior-Mitglied
Carpe diem
«
Antwort #3 am:
14. August 2016, 10:30:00 »
Bas, Peter, Goedemorgen,
Bedankt voor het snelle reageren en de tips. Gelukkig moeten de meeste sporen nog gelegd worden maar de 13 die er al liggen zal ik dus moeten herzien. Ze zijn wel voorzien van een start- rem- en stopcontact maar dus berekend op één trein. Als hier dus een korte trein van bijv. 25 cm helemaal naar voren rijdt blijft het gedeelte daarachter dus onbenut. Lijkt mij niet eenvoudig om dat op te lossen zonder de sporen te voorzien van meerdere melders. Dat wordt de sporen opbreken of rails doorslijpen (waar ik niet zo'n liefhebber van ben, ik gebruik liever kunststof raillassen van Peco).
Maar is kijken hoe ik dat ga doen. Nogmaals bedankt.
Hans
Win-Digipet-Version:
Anlagenkonfiguration:
H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
Rechnerkonfiguration:
jlt
Gast
«
Antwort #4 am:
14. August 2016, 12:34:00 »
Hans,
Voor jou geef ik je het advies.
Als je het YouTube filmpje van de drie locomotieven op 1 fysieke bezetmelder kan rijden, is dit de methode.
Mijn schaduwstation bestaat van wissel tot wissel uit 1 bezetmelder. Dus als het schaduwstation uit 8 sporen zijn opgebouwd, dan zijn er ook 8 bezetmelder aangesloten.
Elke schaduwspoor dat uit 1 bezetmelder is aangesloten zijn bij mij 3.50 mtr lang.
Hoe kunnen we op 1 bezetmelder meerdere trein in zetten. Door gebruik te maken van virtuele bezetmelder in te zetten. Met virtuele bezetmelder kun je elke schaduwstation spoor willekeurig een trein neerzetten waar nog ruimte over is.
Met STW en Matrix kun je compleet automatisch de treinen sturen.
Ik gebruik geen meerdere bezetmelder op een traject, als dat niet nodig is. Waarom niet.?
WDP kan twee opties die de stop en snelheid kan regelen. Dat is via profile en via IZNF.
Vele van hardware foefjes zoals 3 bezetmelder op een traject, is echt verleden tijd.
Wat de voorgangers beweren is typisch blijven hangen en vastgeroest op de oude WDP principe.
Je moet gewoon consticent en logisch naar de nieuwe WDP 2015 generatie kijken. Niet bang zijn dat het fout gaat, daar is die Analyse programma voor om te helpen.
Het zou te gek zijn om al die vastgezeten railsen te moeten onderbreken, terwijl WDP al de oplossing aanwezig is.
Ze moeten meer uit halen uit de WDP mogelijkheden, en die zijn er zat voorhanden, alleen (is mijn ervaring) willen ze niet investeren in het denkwerk en uitproberen.
Een discipline kost maar een paar ons, maar achteraf spijt kosten tonnen.
Dus ga a.u.b niet jou schaduwstation sporen weer verzagen of veranderen.
Succes!.
«
Letzte Änderung: 14. August 2016, 13:30:18 von Jan leendert
»
Hans Biere
Senior-Mitglied
Carpe diem
«
Antwort #5 am:
14. August 2016, 22:14:22 »
Jan, jij ook zeer bedankt voor je reactie en advies. Inmiddels ben ik een stuk wijzer. Hoewel voor mij als nog steeds "beginneling" wat ingewikkeld leesvoer genoeg, ook van jou, op het forum. Komende weken (vakantie) ga ik mij daar is in verdiepen. Kieken wat het wordt....
Bedankt Jan!
Hans
Win-Digipet-Version:
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
luc diels
Senior-Mitglied
Aut viam inveniam, aut faciam
«
Antwort #6 am:
16. August 2016, 08:59:23 »
Hallo Hans,
ik ben het eens met Jan, je kan dit perfect met virtuele rmk oplossen.
In mijn bijdrage over mijn baan in Qatar van 28/01/2015 kan je dit opzoeken. Daar laat ik op een stationspoor ofwel één lange trein oprijden ofwel twee railbussen zonder dat er een sein of rmk voor nodig is.
Ik zoek je ook nog de beschrijving op.
Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
Win-Digipet-Version:
WDP 2021.b
Anlagenkonfiguration:
Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
Rechnerkonfiguration:
DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR
luc diels
Senior-Mitglied
Aut viam inveniam, aut faciam
«
Antwort #7 am:
16. August 2016, 09:25:43 »
Hans,
de beschrijving van mijn station met virtuele melders staat op mijn computer in Qatar. Van zodra ik terug aan het werk ga post ik het.
Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
Win-Digipet-Version:
WDP 2021.b
Anlagenkonfiguration:
Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
Rechnerkonfiguration:
DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR
Hans Biere
Senior-Mitglied
Carpe diem
«
Antwort #8 am:
16. August 2016, 10:04:55 »
Dat zou fijn zijn, Luc. Hoe meer tips hoe beter. Alvast bedankt!
Hans
Win-Digipet-Version:
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Eric Baan
Senior-Mitglied
Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
«
Antwort #9 am:
19. August 2016, 10:36:41 »
Hallo Hans,
Ik heb me met dit thema zeker 2 jaar bezig gehouden en ben uiteindelijk op een zeer mooie oplossing gekomen via een video van de MIBA waarin een oplossing aangeboden. Na kontakt te hebben gehad met de duitse maker heeft deze me van alle info voorzien en was ik verkocht.
Hierin stapt hij af van de traditionele vorm van een aantal in en uitritten met veel wissels ... volgens mij heb ik hier al eens eerder een post over geplaatst.
In dit principe werkt men met hele lange opstelsporen van bv 10 meter waarin alle treinen gewoon achter elkaar worden opgesteld. De gedachte is dat je een indeling maakt op basis van "soort" dus bv goederen, stoom, treinstel.
door middel van een schakelaar kun je dan iets de baan op laten komen.
Ik heb dat toen helemaal in wdp uitgewerkt, ook het automatisch opschuiven en het van jan voorgestelde virtuele melders. het werkt allemaal perfect.
Ook heb ik het met één melder per opstelplek gedaan en hierin uitgebreid gewerkt met de IZNF, ook dat werkte naar behoren.
kortom, het is zeer goed te doen.
Grtz ....
Eric
Win-Digipet-Version:
2015. Latest
Anlagenkonfiguration:
2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
Rechnerkonfiguration:
dedicated Quad Core met Windows 10
Hans Biere
Senior-Mitglied
Carpe diem
«
Antwort #10 am:
20. August 2016, 10:09:51 »
Hallo Eric,
Zeer bedankt ook voor je informatie. Na alle reacties die ik tot nu heb gehad kan het niet anders of er komt bij mij ook een oplossing. Ik blijf wel werken met zo'n 30 sporen à 2,35 m. Maar dat zou geen probleem mogen zijn. Die zou je stuk voor stuk vol moeten kunnen laten lopen.
Ik heb een aardig ruimte maar sporen met een lengte van 10 meter passen daar niet in.......
Nogmaals bedankt en succes met de hobby verder!
Hans
Win-Digipet-Version:
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Peter R.
Senior-Mitglied
«
Antwort #11 am:
21. August 2016, 12:41:29 »
Heren,
Een goede tip van Jan. In december komt mijn railbus waarvoor geen opstelruimte heb op mijn baan
Met dit systeem kan hij achter een personentrein opgesteld worden.
Alleen kan ik niet met mijn standaard melders van 36 cm werken ( Märklin ). Het gehele station spoor zal een melder moeten worden.
Groetjes Peter R.
Win-Digipet-Version:
Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
Anlagenkonfiguration:
Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
Rechnerkonfiguration:
HP Omen 25" | i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10
Eric Baan
Senior-Mitglied
Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
«
Antwort #12 am:
21. August 2016, 21:26:02 »
Voor wie het interessant zou vinden ...
ik kan de video van de MIBA over deze baan met een "opschuif en achter elkaar opstellen schaduwstation nog wel een keer uploaden zodat ie gedownload kan worden ...
grtz
eric
Grtz ....
Eric
Win-Digipet-Version:
2015. Latest
Anlagenkonfiguration:
2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
Rechnerkonfiguration:
dedicated Quad Core met Windows 10
Hans Biere
Senior-Mitglied
Carpe diem
«
Antwort #13 am:
22. August 2016, 13:00:34 »
Altijd interessant lijkt mij Eric. Laat maar komen graag.
Hans
Win-Digipet-Version:
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
veerman
Senior-Mitglied
«
Antwort #14 am:
22. August 2016, 14:21:13 »
Ja graag eric!
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.
DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
Win-Digipet-Version:
2018 premium
Anlagenkonfiguration:
Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
Rechnerkonfiguration:
Windows triple-core 2x24" monitoren
Drucken
Seiten: [
1
]
2