Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
terugmeldcontacten
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
2
Autor
Thema: terugmeldcontacten (Gelesen 5425 mal)
josje40
Junior-Mitglied
terugmeldcontacten
«
am:
13. Oktober 2016, 17:55:17 »
Hoi
Mijn marklin modelbaan (Mrails) heb ik jarenlang bestuurd met win digital van Abbink
Maar sinds kort ben ik overgestapt op win digipet.
Met de spoorplan editor heb ik mijn hele baan erin gezet.
Werkt hardstikke mooi en goed.
Nu ben ik met de terugmeldcontacten bezig, en daar gaat het niet goed.
Via de contactrails kun je voor een terugmelding zorgen.
De computer ziet het wel, maar de wissels en seinen schakelen niet.
De beschrijving al veel te vaak doorgelezen en van alles geprobeerd, maar het lukt niet.
Ik neem aan dat ik iets fout doe, maar wat????
Graag tips
Jos
B.Doorduin
Senior-Mitglied
Re: terugmeldcontacten
«
Antwort #1 am:
13. Oktober 2016, 18:27:48 »
Hoi Jos,
Ik probeer met je mee te denken en op basis van wat je vertelt. Ik kan hier niet op maken hoe ervaren je bent met WDP. Ik ga er dus vanuit dat je een echte beginner bent.... vergeef me als ik fout zit.
je bedoelt dat je wissels en seinen in werkelijkheid op de baan niet werken of... bedoel je dat ze niet werken op het scherm van de PC?
In het 1e geval moet je checken of je de wissels/seinen nog als virtueel magneetartikel hebt aangevinkt. Zie bijlage.
In het 2e geval is de aansturing via magneetdecodersvan je wissels en seinen niet goed.
De werking van wissels/seinen en magneetartikelen in het algemeen hebben niet direct iets te maken met een terugmelding. Deze schakel je via decoders. Ik heb niet zoveel verstand van Marklin decoders maar een zgn K86 is zo'n decoder die je daarvoor kunt gebruiken. Er zijn div andere, goedkopere, opties om de magneetartikelen aan te sturen.
Misschien een tip om eerst een testbaantje in WDP te maken en daarop van alles te testen, alvorens je WDP introduceert op je grote baan. Daar kan je naar hartelust alle mogelijkheden uitproberen.
Ik wens je suc6 met het uitproberen. Plaats anders eens een screenshot op het forum van je editor met de baan waar de nummering van je terugmeldcontacten te zien is. Dat zal ons hopelijk een beter beeld geven.
Gr
Bas
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Win-Digipet-Version:
2009PE
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
Rechnerkonfiguration:
Windows10
josje40
Junior-Mitglied
«
Antwort #2 am:
13. Oktober 2016, 20:29:35 »
Hoi
Inderdaad, ik ben een beginner van WDP.
Bij Win digital werd er via schakelrails in de baan een signaal naar de S88 terugmeldmodule gestuurd, die op zijn beurt een signaal naar de computer stuurt. En Win digital zorgde dan ervoor dat de magneetartikel in de juiste stand kwam te staan. En dat lukt mij niet bij WDP.
Nogmaals, ik ben een beginner en zal wel iets fout doen, maar wat???
Jos
B.Doorduin
Senior-Mitglied
«
Antwort #3 am:
13. Oktober 2016, 23:12:25 »
Hoi Jos,
WDP werkt idd helemaal anders. De terugmelding houdt in dat er op een specifiek deel van de baan met een specifiek nummer een minimale kortsluiting gemaakt wordt waardoor dit door de terugmelder gedetecteerd wordt. Dit is de basis waardoor je via WDP kunt zien waar een trein rijdt/staat. Zoals ik al eerder meldde, dit staat los van de aansturing van de magneetartikelen. Dit is ook de basis waarmee je treinen via WDP kunt laten rijden.
Welke WDP versie heb je?
Mijn gevoel zegt me dat je mbt WDP echt even op weg gebracht moet worden. is geen probleem, dat had iedereen toen hij/zij met WDP begon, ook ik. Nu heb ik, met in het begin veel hulp, al een mooie baan via WDP operationeel.
Wellicht ben je een keer in de gelegenheid om een keer naar onze maandelijkse bijeenkomst in Culemborg te komen? De eerstvolgende is op zaterdag 12 november a.s. Dan is het wat makkelijker om de basisprincipes uit te leggen. Dit doen we door persoonlijke uitleg adhv een testbaan (marklin). Lees maar eens de topic over de bijeenkomsten. Zie ook
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=64326.0
Hopelijk tot ziens
Bas
(ik heb ook een PB gestuurd).
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Win-Digipet-Version:
2009PE
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
Rechnerkonfiguration:
Windows10
josje40
Junior-Mitglied
«
Antwort #4 am:
14. Oktober 2016, 07:23:02 »
Goedemorgen
Ik werk met win digital uit 2013.
Maar het is misschien nog niet zo'n slecht idee om naar Culemborg te gaan.
Ik zag dat het om 10.00 uur begint. Dat gaat wel lukken, maar tot 15.00 uur haal ik niet.
Ik moet rond 13.00 uur weer thuis zijn. Is het dan nog iets om daaraan deel te nemen??
Voor foto's van mijn modelbaan kijk eens op
www.bakkerijverkerk.nl
bij mijn hobby
Groeten Jos
Peter R.
Senior-Mitglied
«
Antwort #5 am:
14. Oktober 2016, 10:53:33 »
josje40
Ik heb je baan bekeken ziet er leuk uit
Zo te zijn rijdt je met M-rail en Marklin contactrail voor de terugmelding
Ik ben ook van windigital over gestapt naar Windigipet
Ik rij zoals vele marklin rijden met 2 railsen van 18 cm .een kan ook , als terugmelding
Het traject van 2 meter met meldnummer bij voorbeeld 14 is in het spoorplan is 12 railzen
terwijl je maar met 2 railzen meld.
Je hoeft dus niet je gehele baan te voorzien van meldrails ,alleen een los vallende wagon wordt dan niet altijd gezien.
groetjes
Peter R
Win-Digipet-Version:
Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
Anlagenkonfiguration:
Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
Rechnerkonfiguration:
HP Omen 25" | i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10
Eric Baan
Senior-Mitglied
Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
«
Antwort #6 am:
14. Oktober 2016, 14:44:43 »
hallo,
Even helemaal back to basic , terug naar het eerste begin.
Je hebt een besturing (centrale) en die stuurt het een en ander aan.
Als je op deze centrale een wissel aanstuurt, werkt het dan wel ? -> dus zonder win digipet.
Ja , gaan we verder naar stap 2
Nee, kijk eerst waarom dit niet werkt
dan meld je weer even met het resultaat ...
Grtz ....
Eric
Win-Digipet-Version:
2015. Latest
Anlagenkonfiguration:
2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
Rechnerkonfiguration:
dedicated Quad Core met Windows 10
H.v.d.Oosterkamp
Moderator
Senior-Mitglied
«
Antwort #7 am:
14. Oktober 2016, 15:51:59 »
Hallo Jos,
Ook ik ben een overstapper van Windigital, en inderdaad kon je daar gemakkelijk via 1 terugmelding een wissel om laten gaan. Dat kan ook in Windigipet. maar dan moet je de seinhuiswachter gebruiken. Ik heb het zojuist getest en dat werkt heel goed. In het vak voorwaarden sleep je het TM-rails, onderin het vak klik je op de rails zodat hij rood, bezet wordt, je ziet dan boven het in gesleepte rails, veranderen. In het vak Wanneer aan voorwaarden wordt voldaan sleep je het wissel, klik onderaan het wissel recht of rond net zo je het hebben wilt,
Klik dan de rode led zodat hij groen, in de regel waar je deze actie een naam kan geven, en probeer maar eens. Het lijkt ingewikkeld, maar het wijst zich zelf.
Je andere vraag of het bezwaarlijk is om eerder uit Culemborg weg te gaan nee, beslist niet. En daar zijn wel een paar mensen die je verder kunnen helpen.
Met groet, Henk
«
Letzte Änderung: 14. Oktober 2016, 15:54:27 von H.v.d.Oosterkamp
»
Win-Digipet-Version:
Windigipet 2021.2c Premium Edition.
Anlagenkonfiguration:
Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
Rechnerkonfiguration:
Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 10
josje40
Junior-Mitglied
«
Antwort #8 am:
14. Oktober 2016, 18:20:14 »
Hoi
Nog even het volgende.
Momenteel werk ik met de marklin control 80 f.
Die is aangesloten op de marklin interface 6050, die weer in verbinding staat met de laptop waarop windigipet staat. Op die 80 f kan ik geen magneetartikelen bedienen.
De magneetartikelen bedien ik via het spoorplan van win digipet.
Via de 80 f kan ik alleen de locs bedienen(80 stuks).
Bij win digital kon ik via de schakelrails in de baan de magneetartikelen bedienen.
En dat lukt mij niet bij win digipet. Maar ik ga het eens via het seinwachterhuisje proberen.
Nu heb ik nog een vraagje over Culemborg, moet je je daarvoor aanmelden??
Ik werk in een bakkerij en moet 's nachts om 00.00 uur beginnen.
Groeten Jos
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
«
Antwort #9 am:
14. Oktober 2016, 20:41:23 »
Hallo Jos,
Voor de WinDigiPet bijeenkomsten hoef je je niet op te geven.
Die gaan altijd door ( ten zij anders vermeld in het draadje van Culemborg)
Ierdeen is welkom en we proberen zoveel mogelijk met elkaar samen mensen ver in de kunde van WinDigiPet te helpen.
Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
josje40
Junior-Mitglied
«
Antwort #10 am:
19. Oktober 2016, 11:38:15 »
Hoi
Ik ben bezig geweest om via de seinhuiswachter de wissels via de schakelrails van Marklin aan te sturen.
Gisteren de hele middag mee doende geweest, zonder enige resultaat. Ik begin al enige spijt van de aanschaf van windigipet te krijgen. Ik ben bang dat het voor mij als bakker te gecompliceerd is.
Win digital van Abbink was in mijn ogen veel gebruiksvriendelijker.
Met win digital kon ik b.v. een rijdende trein via de schakelrail icm de s88 de perronverlichting aan zetten bij het binnen rijden van het station. Ik had er ook verschillende kleine items aan gekoppeld zoals een wc huisje.
Jos
luc diels
Senior-Mitglied
Aut viam inveniam, aut faciam
«
Antwort #11 am:
19. Oktober 2016, 12:39:02 »
Josje,
dat is in Windipet allemaal mogelijk en nog veel meer.
Maar het is fundamenteel dat je WDP stap voor stap leert kennen.
Ik ben gestart door het handboek te lezen en stap voor stap het handboek toe te passen op mijn testbaan. Zo leer je stap voor stap wat WDP allemaal kan en hoe de verschillende delen met elkaar kunnen samenwerken.
Probeer eerst te stappen voor je wilt lopen, anders zie je in de bomen het bos niet meer en ga je dingen schrijven zoals jij in jouw vorige post.
Het is ook fundamenteel dat de wissselwerking tussen jouw centrale en de baan vlekkeloos verloopt, want anders kan het met WDP ook niet goed gaan.
En als je er echt niet uitkomt dan kan je naar de bijeenkomst in Culemborg gaan.
groeten uit Qatar
Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
Win-Digipet-Version:
WDP 2021.b
Anlagenkonfiguration:
Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
Rechnerkonfiguration:
DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR
josje40
Junior-Mitglied
«
Antwort #12 am:
19. Oktober 2016, 13:42:40 »
Beste Luc
Het zal allemaal wel mogelijk zijn met win digipet, maar ik ben nu al enkele maanden ermee bezig en er zit geen schot in, ondanks het handboek die ik al verschillende keren heb doorgespit. Ik ben ook gisteren nog met de handboek "ïn de hand" met het seinhuiswachter bezig geweest, zonder resultaat. Nogmaals het zal wel aan mij liggen, maar wat doe ik dan verkeerd. Ik weet wel dat ik Win digital veel eerder door had, maar die 2 zul je wel niet met elkaar kunnen vergelijken. En Culemborg zit er voor mij voorlopig niet in, aangezien ik als bakker 's nachts om 00.00 uur al begin.
Jos
luc diels
Senior-Mitglied
Aut viam inveniam, aut faciam
«
Antwort #13 am:
19. Oktober 2016, 17:18:54 »
Jos,
misschien helpt bijgevoegde tekst en voorbeeld
Luc
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
Win-Digipet-Version:
WDP 2021.b
Anlagenkonfiguration:
Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
Rechnerkonfiguration:
DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR
josje40
Junior-Mitglied
«
Antwort #14 am:
19. Oktober 2016, 19:35:02 »
Ik ga ermee aan de gang
Jos
Drucken
Seiten: [
1
]