Autor Thema: Treinen rijden soms tever door.  (Gelesen 2261 mal)

Offline Bas Timp

• Junior-Mitglied
Treinen rijden soms tever door.
« am: 05. Februar 2017, 14:14:21 »
Mijn treinen stoppen niet altijd op het zelfde punt , soms rijden ze een paar cm tever door.
De ruimte op de baan is zeer klijn en heb niet echt de ruimte voor een trein die tever rijd.
Heb de treinen al een paar keer ingemeten en de lengte van de treinvelden klopt ook.
Soms gaat het een paar rondjes goed en dan in eens gaat het steeds verder afwijken (bij alle treinen)
  • Win-Digipet-Version:
    9
  • Anlagenkonfiguration:
    Digikeijs DR5000
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 7

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Treinen rijden soms tever door.
« Antwort #1 am: 05. Februar 2017, 15:04:37 »
Hallo Bas,

Werk je ook met profielen? Zo niet probeer dan eens een profiel te maken van de rijweg waar je stopt. Zet dan de snelheid lager in het profiel en probeer of dat dan beter gaat. Je moet wel is waar voor iedere loc een profiel maken, maar dit werkt bij mij heel goed.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Rob Hendriks

• Mitglied
« Antwort #2 am: 06. Februar 2017, 00:17:18 »
ik ken het probleem uit de periode dat ik met WDP 2009 'experimenteerde'; enige 'lessons learned':

1. wielen van de locs goed schoon houden (ik reining met wasbenzine en wattenstaafjes) en d ebaan goed schoon houden (railgum en reinigen met wasbenzine);
2. zorgen dat het remgeld lang genoeg is om te vertragen naar de ingestelde snelheid; zonet met iets lagere snelheid aanrijden;
3. gebruik van een profiel om naar het gewenste stoppunt te komen: rijd met een (te) lage snelheid binnen en corrigeer 'met een tijdvertraging om later te 'stoppen; noot: zo ben ik er in geslaagd om op binnen 5 mm nauwkeurig te stoppen;
4. houd er rekening mee dat het stoppunt beïnvloed wordt door de rijrichting van de loc als gevolg van de anti-slip banden (bij een rangeer loc die 'heen en weer' rijdt kan dit net iets schelen;
5. probeer te reguleren met de remvertraging per loc.

Zo moet je het redelijk in de greep kunnen krijgen. Ik heb er zelf ook een redelijke tijd mee gesukkeld. Uiteindelijk kon ik met de methode cf. punt 2 en 3 nagenoeg foutloos boven een ontkoppelrail stoppen!

Succes,
Rob Hendriks
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA

Offline Rob Hendriks

• Mitglied
« Antwort #3 am: 11. Februar 2017, 16:17:47 »
Heb geëxperimenteerd met de functie "Intelligentes Zugnummerfeld". Resultaten zijn erg goed: loc stopt centimeterprecies. Enige opmerkingen hierbij:

1. stoppunt wel in Fahrstrasse benoemen (meerdere keuzes)
2. sectielengtes correct invoeren

mvrgr
Rob
  • Win-Digipet-Version:
    2015 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS2
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows VISTA