Autor Thema: Een blok voor meerdere (korte) treinen ?  (Gelesen 3194 mal)

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
Een blok voor meerdere (korte) treinen ?
« am: 20. Mai 2017, 08:44:18 »
Beste WDP gebruikers,

Ik heb op mijn baan (in aanbouw) 2 x 7 opstelsporen tot mijn beschikking verdeeld over twee schaduwstations.
Deze blokken zijn 162 cm lang. Deze heb ik verdeeld in 36 cm binnenkomst, 90 cm remmen en 36 stopsectie.
De treinen stoppen netjes in de stopsecties. De samenstellingen zijn tussen de 150 en 160 cm lang.
Ik wil, omdat ik nu nog an het bouwen ben, twee opstelsporen zo aanpassen dat er per lengte van 160 cm meerdere
(2 , max. 3) korte treinen kunnen staan (Lint 44, enz).
Hoe kan ik dit blok het beste opdelen ? Qua RMK's ?

groeten,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Een blok voor meerdere (korte) treinen ?
« Antwort #1 am: 20. Mai 2017, 13:32:01 »
Hallo Guus,

Gewoon in 2 of in 3 verdelen met 2 rmk's per blok Met gelijke bloksecties. Heb je c-rail moet je mss een beetje schipperen met symetrie heb je K-rail kun je op elke willekeurige plek een railstaaf doorslijpen.
Voor 3 blokken kan het natuurlijk ook met 3 rmk''s en dan 1 per blok, dus eigenlijk wat je nu hebt maar dan verdeeld over 3 blokken met gelijke rmk lengte, maar 2 per blok zou mijn voorkeur hebben.

Gr. Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #2 am: 21. Mai 2017, 01:13:14 »
Gewoon in 2 of in 3 verdelen met 2 rmk's per blok Met gelijke bloksecties. Heb je c-rail moet je mss een beetje schipperen met symetrie heb je K-rail kun je op elke willekeurige plek een railstaaf doorslijpen.

Tja, en deze ingewikkelde manier van doen is naar ik ooit heb begrepen nergens meer voor nodig. En daar hoort "doorslijpen" en "schipperen" zeker niet toe.Hoe het dan wel kan?

Ik heb nog geen flauw idee. Er wordt al behoorlijk lang zeer geheimzinnig over gedaan. Maar er zijn vooraanstaande (ex) forumleden die een goede oplossing voor dit vraagstuk zeggen te hebben. Zie bijvoorbeeld de film van Bob Vermeulen van zijn modelbaan waar dit keurig netjes lijkt te werken. Helaas wordt "het recept" er niet bij gegeven.

Maar ook ik kan mij vergissen of iets overzien hebben..........
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #3 am: 21. Mai 2017, 07:05:01 »
Dat is voor mij dan ook nieuw Hans. ;D

Maar Guus heeft WDP 2012 en geen 2015 met IZNF waar je met 1 rmk per sectie kunt volstaan. Hoewel ook daar een rmk meer beter is.
Je kunt ook nog virtuele rmk's gebruiken, Ach Hans er zijn vele wegen die naar Rome leiden he, ik heb het allemaal op m'n baan in gebruik.
Maar als Guus met WDP 2012, 160mtr in 2en of 3en wil verdelen vind ik er weinig ingewikkelds aan als je het in gelijke blokken wilt verdelen om of een beetje te schipperen met die gelijkheid als de railstukken die verdeling niet toelaten of indien je K-rail hebt het wel gelijk verdeeld dmv. een slijptolletje.
Maar ieder het zijne he.
Gr. Kees 
« Letzte Änderung: 21. Mai 2017, 07:18:42 von Kees Polm »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #4 am: 21. Mai 2017, 10:37:41 »
Guus/Hans,
hier een screenshot van 1 van de 5 schaduwstations met 2 of 3 treinen op 1 spoor en dan een aantal ook in
twee richtingen met IZNF.
In de versie 2012 was het met ZNF. Ook op een ZNF kun je met 1 rmk volstaan.
Waarom ik een voorstander ben van wat meer rmk's heeft de volgende reden.
WDP rekent continu tussen de verschillende rmk's (IZNF) om langzaam te kunnen afremmen. Als een lok op een rmk even hapert zal hij niet meer precies stoppen daar waar je wilt als je maar 1 rmk gebruikt, want er is immers voor WDP niets meer om te vergelijken en te herberekenen.
Heb je de perfecte schone baan en de perfecte loks, wel gebruik dan 1 rmk per blok, maar ik heb er 65 rondrijden incl. een rangeerprogramma met (ont)koppelen,per telex en ontkoppelrails (wagon)lokwissels draaischijf bewegingen enz.
Ik vind het leuk om te rijden en af en toe te poetsen maar andersom vind ik minder. Wat meer rmk's helpt problemen voorkomen. Bovendien rijdt het ook mooier en geeft je de mogelijkheid zeker bij ZNF om in profielen
je loks functies te laten gebruiken. E.e.a. kan natuurlijk ook met IZNF, maar is wat gecompliceerder.
Als er bij mij een lok met ertswagons de berg oprijdt laat ik hem steeds wat langzamer klimmen, naarmate het steiler wordt, al rokend en sissend zie en hoor je de lok wat vertragen, dit kan alleen dankzij een paar rmk's meer op dat stuk.
Hoewel met gebruik van virtuele rmk's kan zelfs dat met 1 rmk, maar dan heb je op het laatst je scherm helemaal volstaan met allerlei symbolen.
Maar ieder het zijne, WDP heeft veel mogelijkheden.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 21. Mai 2017, 11:05:29 von Kees Polm »

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #5 am: 21. Mai 2017, 12:37:15 »
Prima en bedankt voor je toelichting, Kees!

Ieder het zijne inderdaad!

Omdat dit vraagstuk bij mij nog geen prioriteit heeft was ik er nog niet echt actief mee bezig. Maar ik denk er wel over na want het gaat vroeg of laat ook bij mij spelen. 30 schaduw-sporen van elk 2,34 m lang; met die ruimte wil ik heel graag zo efficiënt mogelijk omgaan. Temeer daar ik niet uitsluitend met treinen van die lengte rij; er rijden er ook tussen die veel korter zijn...

Veel succes met de hobby verder!
« Letzte Änderung: 21. Mai 2017, 13:57:42 von Hans Biere »

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 25. Mai 2017, 09:47:25 »
Iedereen tot zover bedankt  ;D

Mijn opstelsporen op beide schadwustations liggen tussen wissels en zijn in een richting bereidbaar.
De RMK's zijn binnenkomst, afremmen en stop. De blokken waar ik nu mee bezig ben zijn de vrije banen.
Maar het is me, ook niet na de doorlezen van de handleiding, geheel duidelijk hoe ik hier de blokken moet
gaan indelen. Ook met drie RMK per blok ? De stop RMK is toch automatisch ook de vertrek RMK in het volgende
blok. M.a.w. de blokken overlappen zich dus ? Ik kan toch in WDP aangeven dar er in een blok niet gestopt mag worden ?

Wat de electrische scheiding van de rails aangaat. Ik probeer de blokken zo lang te maken dat de isolatie op de overgang van de ene naar de andere Märklin K rail gaat. Railverbinder eraf halen en vervangen door een kunststof type. Geen geslijp o.i.d. Werkt prima.

groeten,

Guus
« Letzte Änderung: 25. Mai 2017, 10:02:33 von GuusJ »
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #7 am: 25. Mai 2017, 12:52:22 »
Wat de electrische scheiding van de rails aangaat. Ik probeer de blokken zo lang te maken dat de isolatie op de overgang van de ene naar de andere Märklin K rail gaat. Railverbinder eraf halen en vervangen door een kunststof type. Geen geslijp o.i.d. Werkt prima.

Perfecte methode, Guus. Zo doe ik het ook altijd. Tot mijn volle tevredenheid.

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: