Beste Rene,
Ik heb naar de 2012 versie gekeken en weet nu wat er mogelijk is, en wat niet.
Ik heb een station met 4 sporen; indien vanaf rechts de trein komt, rijdt deze altijd eerst naar spoor 1 en dan 2
Indien vanaf links, is het eerste spoor 3 en dan 4, waarbij 4 aan het stationsgebouw grenst.
Ik heb dit nu geregeld door de Folgefahrten in de juiste volgorde te zetten, en het haakje bij sequentieel.
Spoor 4 is alleen bedoeld voor de railbussen en kleine combinaties: stoomlok + max. 4 personen rijtuigen.
Spoor 2 en 3 is ook bedoeld voor rijden door het station, dus zonder te stoppen.
Indien spoor 1 en 2 bezet zijn, is alleen spoor 3 vrij vanaf zowel rechts en links inrijden.
Hoe kan ik bovenstaande het beste inregelen?
In deze bovenstaande links en rechts rij varianten kun je het beste ook met Zugfahrten editor bewerken.
Daar je met spoor 3 vrij wil houden wanneer spoor 1 en 2 bezet is, kun je met zugfahrten de alle 4 sporen zowel links als rechts invoeren in de Zugfahrt editor.
De bovenstaande variant is voor het doorrijden van de locs c.q treinen.
Als spoor 1 en 2 bezet zijn, dan gaat de loc/trein automatisch via spoor 3 doorrijden.
Je kunt ook spoor 4 mee betrekken als je dat nodig vindt.
Zugfahrten wordt een groen vierkantje weergegeven in de Zugfahrt automatiek (ZFA) en een rijweg gele vierkantje.
Je kunt in de ZFA ook de Zugfahrt (die in de Zugfahrt editor is gemaakt) ook als Folgefahrten opgeven.
Tevens kun je op spoor 4 dat bij een station ligt specifiek alleen voor railbussen en stoomloc met 4 wagons door Matrix in te voeren. Als je dat invoert, dan rijdt enkel de railbussen en stoomloc het station binnen en de anderen loc/treinen gaat via Zugfahrt bewerkingen naar spoor 3 (of naar gelang jou wens naar spoor 2 of 1 zelfs)
In de rijweg heb ik in de IZNF de optie anhaltepunkt gekozen voor de sporen in het station te stoppen voor het signaal, Echter ik kan deze optie ook ingeven bij de Folgefahrten. in Folgefahrten staat dit nu op standaard.
Wat is nu de bedoeling hier?
Ja, de standaard instelling is een kale rijweg bewerking zonder enige tussenkomst van Profile.
Bij de systeem instelling onder "Programmeinstellung" zie je het kader Profilen.
Wanneer je gebruik wil maken van Profile dan klik je op het aanvink venster.
En dan zie je Profile 1 t/m 3 met daarnaast Standaard.
Als je het aanvink venster niet gebruikt, dan stelt WDP dit als Standaard.
Gebruik maken van Profile is een locomotief/trein gebonden bewerkingen waarbij toeters, fluit, baan overgang, e.d. meer van dat soort foefjes kunt invoeren.
Maar ook rijgedrag stoppen op andere voorwaarden behoort tot deze mogelijkheid.
En ander vorm is ook wanneer je in ZFA de Anhaltpunkt hebt gedefinieerd maar niet de gewenste standaard wilt hebben, dan moet je even naar die betreffende rijweg editor en kiest die betreffende rijweg waar de IZNF zich bevindt en ga naar Start/Brems/Ziel en dan zie je onder het venster staan, staat die op Standaard dan verander je dat in Anhaltpunkt.
Ik heb 2 schaduwstations met 3 sporen, inrijden vanaf 1 kant.
Werk met een teller: van 0 naar 1 naar 2, en dan weer terug naar 0. De teller regelt het vertrek/uitrijden.
in spoor 1 ,vd 3 sporen, moet altijd de langste combinatie naar binnenrijden, spoor 2 en 3 zijn net te kort.
Hoe kan je zorgen dat als deze trein er aan komt,en als spoor 1 is bezet, deze trein (op tijd) vertrekt zodat de langste combinatie in spoor 1 kan inrijden, en niet alles stil staat voor het schaduwstation.
Indien spoor 2 & 3 vrij zijn, moet de langste trein natuurlijk gewoon spoor 1 inrijden.
Ook hier zijn de mogelijkheden via Zugfahrt te bewerken.
Ook in IZNF (Treinnummerveld) kun je onderaan links een kadertje aanvinken en de maximale schaduwstation lengte van een spoor opgeven. Wanneer een trein die net te kort is, leid om naar de andere die vrij is en rijdt een blokje om tot dat spoor 1 vrij is. Is spoor 1 vrij, dan rangeert die langste trein in spoor 1.
Ook daar kun je met Matrix werken die alleen voor specifieke treinlengte toegelaten is.
Echter, je zult moeten kiezen welke van de bovenbeschreven opties moeten uitproberen wat voor jou het beste past. Daar je met 2012.3 werkt zijn deze opties rijk toegankelijk om te bewerken.
Met 2015.2b is het wat makkelijker geworden en nieuwe tools.
Opm: In de matrix kunnen per rijweg 3 locomotieven als blokkering of toegestaan worden bewerkt.
Heb je meer dan drie locomotieven die onder de matrix willen meenemen, dan kun je eenvoudig van
diezelfde rijweg een copie maken en vervolgens van 4 naar 6 locomotieven uitbreiden.
Heb je steeds meer locomotieven onder die voorwaarden meenemen idem dito copie rijweg.
Dan heb je dus, even aannemend twee rijwegen die hetzelfde uitziet, maar alleen toegelaten of
geblokkeerd voor de specifieke locs. WDP ziet in die twee dezelfde rijwegen welke niet of geblokkeerd
wordt.
Succes,
Mvg,
Jan