Autor Thema: Remmen en de CVs in WDP  (Gelesen 6850 mal)

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
  • Model trains? it's a life time journey
Remmen en de CVs in WDP
« am: 12. Januar 2019, 20:45:26 »
Zoals Bob Vermeulen het omschreef weer een interessante dag.
Hier mijn bijdrage van de discussie die ontstond over rijgedrag van sommige locomotiefjes.
Gezien de grote diversiteit in deze Culemborg groep,  waarbij elke gebruiker naast de nukkigheid van zijn DCC Centrale, daarbij ook dat de locomotieven over verschillende decoders , en motoren beschikken, zie hier de vragen waarom die lok met die decoder niet goed valt in te regelen in Windigipet.

Belangrijk is dat er eerst aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan.

1- de Infrastructuur Rails en wissels moet zorgvuldig aangelegd zijn.
2- de Hardware  DCC centrale , schakel decoders en met name de terugmelders op de terugmeld bus zoals ( BidiB ) ( LocoNet ) ( Xpress bus ) en nog vele andere afgeleide varianten moeten goed op elkaar zijn afgesteld. c.q ingeregeld  e.e.a rekening houdend met de grote van de Baan.
Ik heb op mijn baantje een BiDiB systeem voor aansturing locomotieven en de Railcom terugmelders. De Lenz centrale is voor de aansturing van de seinen en wissels en het programmeer spoor.
3 overig rijgedrag via Windigipet ( snelheidsmeting ) en software matige finetuning.
Als eerst aan deze voorwaarden is voldaan en de lok het gewenste rijgedrag toont ( handmatig )  met de ingestelde max snelheid , optrek vertraging, rem weg.
Dan pas kan in Windigipet de zogenaamde fine tuning doen binnen de range die in de Cv waarden van de decoder zijn vastgelegd.

Het programmeren van de decoders, hoe doe ik dat.
Om decoders makkelijk te kunnen programmeren en om de gegevens van de instellingen op te slaan, is verstandig om gebruik te maken van een programmer zoals de ESU programmer of de Lenz programmer.
In Windigipet is ook een programmer aanwezig. Veel basis waarden van decoders worden mee geleverd.
Het grote voordeel van deze programmer in Windigipet is het opslaan van de instellingen per loc is.
Dat indien er instellingen verloren zijn gaan of er een decoder defect zou gaan en vervangen moet moeten worden, deze opgeslagen CV instellingen in één handeling terug geprogrammeerd kunnen worden.

Er zijn een aantal basis instellingen die belangrijk zijn voor het goed functioneren van de decoder en locomotief. Één daarvan is het adres voor de locomotief (CV1), deze moet uniek zijn.
Naast het adres zijn de belangrijkste CV instellingen die worden gewijzigd CV2 t/m CV6, en CV 29.

Als eerste wordt er een uniek lokadres gekozen wordt en geprogrammeerd in de CV1 van de decoder.
Ik zelf maak geen gebruik van lange loc adressen. In een later stadium kunnen we hierop terug komen, in deze is het niet zo belangrijk, zolang deze maar lager is dan 99 en uniek is.
De volgende belangrijke stap is het instellen van CV waarde van CV29.
Deze stel ik voor elke loc in op:
Normale rijrichting, 28 rijstappen, Analoog en digitaal bedrijf ingeschakeld.
De rest van de opties staan bij mij uit. Dit resulteert voor de meeste decoders in CV waarde 6.

Nu wordt er handmatig een proef ronde mee gereden om te controleren of alles naar behoren werkt.
In sommige gevallen, moeten ook de CV waarde van lastregeling (de Back EMF control) worden aangepast.
Hierbij gaat het om de  instellingen van CV52 t/m CV 56 worden aangepast.
In het geval dat de loc een vreemd rijgedrag vertoont, zoals schokkerig rijden of onregelmatige loop ( wat meestal gebeurd in het onderste regelbereik), wordt het tijd om deze waarde aan te gaan passen.
Deze CV instelling kunnen voor de nodige hoofdbrekens zorgen.
Zonder te weten wat bepaalde instellingen doen, kun je de regeling zodanig "verpesten", dat de loc nog slechter gaat lopen."
Hieronder de werkwijze die ik hanteer indien deze CV´s aangepast moeten worden.
Instellen van de lastregeling.

De lastregeling zorgt er voor dat de loc eenzelfde snelheid houdt bij wisselende belasting.
Soms blijkt dat de standaard instellingen niet voldoet en is de regeling te fel of regelt de snelheid niet goed.
Het kan soms lastig zijn om hier de juiste balans in te vinden, maar bij een onregelmatige loop wordt als eerste de CV52 aangepast.
Indien veranderingen hierin geen of onvoldoende resultaat geven, kunnen we een eind op weg geholpen worden door een niet gedocumenteerde instelling.
Met deze instelling is het mogelijk om de decoder zelf de beste instelling te laten programmeren in CV 53 t/m CV56.

Het is niet zeker of de nieuwe waarde die door deze procedure worden vastgelegd in de decoder ook het beoogde resultaat geven.
Alvorens deze methode uit te voeren, worden de waarde die in CV53 t/m 56 (al dan niet gewijzigd) eerst even uit gelezen en genoteerd.

Dan ga ik als volgt te werk:

• Programmeer CV54 met de waarde 0
• Plaats alleen de locomotief op een recht stuk spoor. Hierbij moet er een uitloop zijn van minimaal 2m.
• Zorg dat het adres van de decoder is geselecteerd op de regelaar en dat de snelheid op 0 staat.
• Kies nu functie F1.
• De locomotief maakt nu automatisch een “sprong” naar voren.
De decoder stelt nu de karakteristiek van de motor vast en overschrijft de waardes in de adressen CV53, 54, 55 en 56.
Nu worden handmatig de CV's 53 t/m 56 uitgelezen en genoteerd.
Bovenstaande wordt 3 keer herhaald en wordt het gemiddelde van de 3 gemeten per CV waarde bij de desbetreffende CV ingevoerd.

Opnieuw worden er wat proef ronde gereden om te controleren of de loc nu "lekker" rijdt.
Met name het langzame optrekken en afremmen moet "gladjes" verlopen.
Zo niet, dan worden de CV's 52 t/m 56 handmatig "bijgesteld".
Bij het aanpassen van de CV's moet je wel een beetje weten wat je doet. Hiervoor hanteer ik de volgende richtlijnen.

• CV52: Regelparameter K bij lage snelheid. (0-255, standaard 32)

In CV52 wordt de K parameter van de lastregeling opgeslagen bij lage snelheid.
Deze geeft de sterkte van de regeling in het onder bereik aan. Hoe groter de waarde, des te sterker zal de decoder proberen om de motor bij te regelen indien het toerental aangepast moet worden.
De K waarde moet je veranderen indien de loc in de laagste stand(en) van de regeling schokkerig loopt.
Ik verklein eerst de waarde in stappen van 5 om na te gaan of de loc dan regelmatig loopt in de laagste stand.
Zo niet dan probeer ik om de waarde in stappen van 5 te verhogen om na te gaan of dit verbetering geeft.
Bij sommige motoren kan het nodig zijn om CV2, de startspanning, aan te passen naar een waarde tussen 4 en 6 om een zuiver gedrag in stap 1 te verkrijgen.

• CV53: Instellen referentiespanning. (0-255, standaard 140)

In CV 53 wordt de waarde vastgelegd voor de referentiespanning van de tegen EMK, die bij het maximum toerental van de motor wordt opgewekt.
Indien de loc bij ¾ van het regelbereik reeds zijn maximum heeft bereik en het toerental bij het overige deel nauwelijks of niet meer veranderd, pas ik de waarde in stappen van 5 naar beneden aan.

• CV54: Regelparameter K. (0-255, standaard 48)

In CV54 wordt de K parameter van de lastregeling opgeslagen. Deze geeft de sterkte van de regeling aan.
Hoe groter de waarde, des te sterker zal de decoder proberen om de motor bij te regelen indien het toerental aangepast moet worden.
Deze K waarde verander ik indien de loc over een breed regelbereik schokkerig loopt.
Ik start met het verklein van de waarde instappen van 5 totdat de loc regelmatig loopt.
Indien de loc alleen in het lage bereik nog schokkerig maar in het midden gebied en hogere gebied goed loopt, moet CV 52 een waarde krijgen die 5 tot 10 hoger is dan de waarde in CV 54.

• CV55: Regelparameter I. (0-255, standaard 32)

In CV55 wordt de reactietraagheid van de van de motor vast gelegd. Motoren met een groot vliegwiel of met een groot en/of zwaar anker zullen trager reageren dan motoren zonder vliegwiel of glockanker motoren.
De waarde moet aangepast worden indien de loc in het onder bereik van de regeling een kleine sprong maakt of onregelmatig loopt.
Vergroot de waarde in stappen van 5 indien de loc geen of een klein vliegwiel heeft of verklein de waarde in stappen van 5 indien de loc is uitgerust met vliegwiel totdat deze rustig loopt.

• CV56: Regelbereik. (1-255, standaard 255)

CV 56 bepaald tot hoeveel % van het totaal bereik de lastregeling invloed heeft.
Bij een waarde van 32 is de lastregeling na het bereiken van de halve snelheid al uit geschakeld.

Als er na het eventuele aanpassen van deze CV's de proef rondes bevredigend zijn, volgen nog een paar laatste stappen om het programmeren af te ronden.
De volgende stap is dat de CV waarde van CV2 aangepast wordt om de minimale snelheid in te stellen. Hierbij moet de loc in laagste stap (1) net gaan rijden.
Rijdt de loc in de laagste stand wat onregelmatig, dan kan eventueel CV 52 aangepast worden.

Als laatste worden de CV waarde van CV3 en CV4 (optrek en afrem vertraging) op 3 gezet (bijna laagst mogelijke waarde), dit om straks problemen in Windigipet met de betrekking tot het afremmen en optrekken te voorkomen

In Windigipet  kun je namelijk de massa simuleren. Indien de waardes in CV3 en/of CV4 te hoog staan, kan dit verkeerde resultaten geven bij het afremmen in de blokken bij koploper.
De reden dat ik deze niet op de laagste waarde wordt gezet, heeft te maken met de overgang tussen twee snelheidsstappen.

Indien hier totaal geen vertraging tussen zit, zie je dat de loc met schokjes optrekt en afremt.
Voer je een waarde in die iets groter is dan de laagst mogelijke waarde, dan verloopt de overgang tussen de stappen ( met name in het lage deel) wat gelijkmatiger.

Stel een echte BR89 (T3 ) heeft een max snelheid van 40 Km per uur . Jouw lok met de pas in gebouwde decoder geeft deze lok een gemeten snelheid van 110 km , dan wordt er in de meeste gevallen de max snelheid in Windigipet naar beneden gebracht.
Wat er in feite gebeurd in Windigipet,  is dat het stappen bereik tot 10 snelheidsstappen in plaats van de 28. Immers stap 11 tot en met 28 zijn allemaal software matig boven de max snelheid gekomen . Dan is het ook niet raar dat deze lok niet echt fraai rijdt en de schuifregelaars op de lokinstelling pagina in Windigipet nauwlijks effect sorteren.
Door de CV waarde van de curve in de decoder zelf te veranderen, waarbij  rijstap 28 ook 40 km/h is dan kan Windigipet deze lok zeer goed aansturen en zal deze lok ook een mooier rijgedrag laten zien.
Indien alles naar tevredenheid is geprogrammeerd  dan worden de gegevens opgeslagen onder een unieke naam in Windigipet. Maak een Backup en wees er zuinig op, immers er zitten best veel hobby uren in
Ik gebruik doorgaans de merknaam de catalogusnummer van de decoder, aangevuld met een loc nummer. ( lenz_gold+1043_Br89T3adrr89

In de bijlage een tweetal excel sheets, ik heb ze sinds 1998 in het bezit weet niet wie de maker is.
Ik gebruik ze op regelmatige basis om alle decoder stappen te verdelen ( 28 ) tussen nul en de gewenste snelheid.

Ik wil een ieder bedanken voor deze dag.
met vriendelijke groet.
Rupert van Swol 

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 16. Januar 2019, 17:13:41 von Stefan Lersch »
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Re: WDP bijeenkomst in Culemborg op 12 januari 2019
« Antwort #1 am: 13. Januar 2019, 13:12:32 »
Goede middag allen.

Mooi verhaal en duidelijk weergegeven. Nu weten we ook hoe dat met die motor inregelen werkt.  8) :)

Als aanvulling wilde ik 2 dingetjes kwijt:

Als je alleen digitaal rij zet dan CV29 zodanig dat de lok alleen Digitaal kan rijden en niet analoog kan rijden. Dat voorkomt storingen.
Ten teweede regel ik CV5 direct direct op de decoder zodanig dat hij de max snelheid heeft die ik op de baan wil rijden met de lok en niet de snelheid die hij in 1:1 kan rijden. Met andere woorden een lok kan 1:1 200 km/ uur rijden maar op mijn baan rij ik max 100 met die lok, dan regel ik max 100 in want dan is de 100km/28 stappen mooier verdeeld
Dat is met name een groot voordeel voor loks die in het lagesnelheid berijk dan een mooiere verdeling hebben.

@Jan: je schreef
Zitat
en daarna de remcorrecties (twee richtingen) afgesteld
Daar was bij ons ook nog een vraag over en die bleef onbeantwoord. Hoe doe je dat in WDP?
Stel de snelheid vooruit is 150km en de sneheid achteruit is 80km. Hoe kan je dan de remcorrectie voor de verschillende snelheden inregel (2 richtingen)

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 13. Januar 2019, 14:52:52 »
Remvertraging  voor achteruit  >:(

Zoals ik eerde schreef , de remvertraging wordt in de CV4 geregeld.
Deze vertragingen zijn snelheidsafhankelijk en niet richting afhankelijk.

Immers er is een kwadratisch verband tussen de snelheid en remweg om tot stilstand te komen.
Bij een maximumsnelheid V3 krijg je de remweg S3. Dus langer .
Bij een lagere snelheid V1 remt, de loc met de kortere remweg S1.
De lengte van de remweg neemt kwadratisch toe met de aanvangssnelheid.
Dat houdt in dat als de aanvangssnelheid verdubbelt, de remweg verviervoudigt.
Bij een verdrievoudiging van de aanvangssnelheid wordt de remweg negen maal zo lang. Verder is de remweg omgekeerd evenredig met de remvertraging: een halvering van de remvertraging verdubbelt de lengte van de remweg.

Maar er is een optie voor een variabel remweg  (  Let op dit is is wel  centrale afhankelijk)

Normaal gebruikt de loc in de decoder de start- en vertragingswaarden die zijn ingevoerd in CV3 en CV4.
Als je echter voor een bepaalde situatie een kortere remweg in Windigipet wilt gebruiken, kunt je een alternatieve versnelling en vertraging gebruiken zonder de CV3 en CV4 te moeten wijzigen.
Hiertoe worden eerst alternatieve waarden ingevoerd in de CV103 en CV104.
Deze alternatieve waarden kunnen vervolgens weer via een locfunctie worden geactiveerd.
De functie die je hier gebruikt, wordt bepaald door de waarde in de CV47 te veranderen  (waarde = 1 voor functie 1, waarde = 2 voor functie 2, etc.).
Als je de alternatieve start- en remvertraging niet wilt gebruiken, schrijft je de waarde 255 in de CV47.

bijvoorbeeld:
Je wilt de remvertraging vermeerderen  met functie 12, d.w.z. een "knop voor remmen" configureren.
• Stel in uw centrale eerst de functie in op "kortstondig bedrijf".

Alternatieve start- en remvertraging in de lokdecoder
• Voer in de CV103 dezelfde waarde in als in CV3, in CV104 een veel lagere waarde dan in CV4.
• Schrijf de waarde 12 (voor functie 12) in de CV47.

Als  Windigipet de snelheid van de loc verlaagt, treedt eerst de remvertraging van CV4 in werking.
Activeer je nu de  functie 12 bv in het lok profiel dan treedt de lagere waarde in CV104 in en vertraagt de loc nog meer.
De functie 12 is ingesteld op tijdelijke bediening, dus dit sterkere remmen vindt alleen plaats zolang het in het lokprofiel is aangeven en als je op de toets voor F12 drukt.

Ik heb  nergens in Wndigipet een remregelaar voor achteruit gevonden ( wie kan me hier verder helpen )

Dus nooit meer op het stootblok klappen of een kuiltje graven in de rails

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 14. Januar 2019, 20:30:20 »
Beste Rupert,

Zitat
Remvertraging  voor achteruit  >:(

Zoals ik eerde schreef , de remvertraging wordt in de CV4 geregeld.
Deze vertragingen zijn snelheidsafhankelijk en niet richting afhankelijk.

Als je praat over achteruit rijden of vooruit rijden, dan zijn beiden richtingsafhankelijk.
Daar in elke loc maar 1 locomotief decoder kan herbergen, is vooruit en achteruit fysiek uit de motorische eigenschappen en niet de rijeigenschappen. Rijeigenschappen zijn combinaties van motor, tandwiel constructies e.d. geregeld.

Wanneer we puur de motor eruit halen en de CV3 en CV4 waarden van draairichting veranderen, dan zijn de draairichtingen met de bijbehorende optrek en afremmen exact hetzelfde. De Kentline waar de motor prestaties wordt weergeven (dat is te zien onder WDP decoder programma.) Dan vindt je ook alleen 1 Kentline grafiek voor de beide draairichtingen c.q optrek en afremmen. Daar is ook in WDP lineaire 1 remcorrectie aangebracht.

Jouw voorgestelde CV103 en 104 afstelling behoort onder deze categorie, maar ze zijn fabrieksmatig afgesteld. Experts als jij waar je het goed heeft te weten onderbouwen, weten daarmee te kunnen experimenteren (op eigen risico).
Maar voor een gemiddelde WDP gebruikers is dat niet te doen, temeer dat het ook afhankelijk is van de type digitale centrale (NMRA normalisatie geregeld).

WDP gaat ervan uit dat met minimale CV waarden correcties, en dat zijn in de meeste gevallen de CV3 en CV4.
Daar als argument ter verbetering voor de Remcorrectie bij het vaststellen van een Stop sectie, om onder de Duitse thema te blijven "Anhaltpunkt".

Uit ervaring is gebleken dat (zoals reeds is gemeld) wanneer een locomotief is uitgerust met sound, rookgeneratoren, digitale koppelingen en allerlei functie mogelijkheden, dat het invloed heeft op de CV3 en CV4 waarden. Hierin heeft Batterman kunnen vaststellen dat de CV3 en 4 een hogere waarden worden toegekend.

Maar ……. ik zag dat jullie in Culemborg over dat thema te hebben gebrainstormd en met de vraag, waarom niet een Remcorrectie kan worden gebruikt bij achteruit rijden!. Want achteruit of vooruit rijden zijn (blijkbaar) twee praktische rijeigenschappen die verschillend kunnen zijn bij het inmeten daarvan.
Het moet niet zo zijn dat achteruit 80 km/hr en vooruit 150 Km/hr wordt gemeten. Dan heeft die locomotief een stevige onderhoudsbeurt nodig!!.
Het verschil tussen die twee rijeigenschappen parameter mag empirisch niet meer zijn dan ongeveer 10 km/hr.
Die 10 Km/hr kan het verschil maken bij het achteruit rijden.

Ik heb met de software ontwikkelaar vandaag over gecorrespondeerd.
De software ontwikkelaar neemt jullie vraag in behandeling!, met als de bedoeling dat de remcorrectie richtingsafhankelijk kan worden afgesteld (dus beiden richtingen afstellingen).
In de eerste instantie blijft de huidige remcorrectie staan.
Ze gaan binnen de WDP team erover discussiëren, omdat dit nog niet planmatig is opgenomen.
We wachten het af, wat dat wordt.

Jullie hebben in Culemborg dit wel als Punt aangemerkt!.
Met als onderbouwing van Rupert.

Bedankt voor jullie positieve bijdragen.

Met vriendelijke groeten,

Jan

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 15. Januar 2019, 15:18:28 »
Hoi Jan,
bedankt voor de feedback,
Ik ken de begrippen decoderkenline die opgebouwd is, uit verschillende CV waarden per snelheids trap.
Ik heb vaag het vermoeden dat  Windigipet zoveel als mogelijk ook met oudere bestaande decoders ( max 14  snelheids  trappen  ) uit de voeten wilt en zo de calibratie t.b.v het snelheids profiel maar maximaal uit 15 stappen bestaat. Voor de 28 stappen decoder wordt de tussenliggende waarde berekend.
Deze gemeten snelheidsprofiel wordt zowel voor vooruit en eventueel achteruit gemaakt

Jan dan maakt het toch niet uit of de lok met "onderhouds achterstand " in voorwaartse stand 120 km loopt en achteruit 80 km.
Voor het remmen maakt het niet uit,  immers zoals je schrijft  het is een eenparige vertraging ( liniair verloop )
Snelheid 120 km heeft een lange remweg dan de snelheid 80.

In WDP voer ik voor  het rijgedrag voor mijn spoor nul locomotieven een sterke  expontentiele kenlijnvan 7 stappen.
Doe je niets dan heb je een mooie liniaire kenline.
Uit de bijgeleverde excel sheet heb ik de Cv waarden overgebracht in de decoder. en toen een snelheids meting laten verzorgen via de Railspeed van LS digital.
Op het moment dat de lok wordt in gemeten  door WinDigipet ""Fahrzeug einmessen dan wordt de theoretische rijdag aan de hand van de ingebrachte decoder kenlijn gedaan . Via een meting komt het daadwerkelijke snelheids profiel tot stand.

Ik mag toch hopen dat Windigipet het gemeten snelheids profiel gebruikt om een remweg te bereken tot het stoppunt.
In de bijlagen de snelheids metingen van de T3 van Lenz.

Het eerste plaatje is de in excel berekende expontiele kenlijn.
het tweede plaatje is het snelheids profiel in windigipet
het derede plaatje is de decodere kenline in windigipet
het vierde bijlage is een excel document ( er staat Lenz in maar is gewoon aan de hand van de NMRA standaard

Persoonlijk Wensje
Ik zou graag een dynamisch rem profiel per lok in Windigipet laten opbouwen aan de hand van de  terugmelders in de INZF. volgens mij is  het invoeren daarvan niet echt moeilijk.
A  de lengte van de terugmelders is bekend
B de ofsset van het contactgevende wiel is bekend
C de computer tijd van 1 contact op de GBM XX is bekend
D de vertraging van de lok is bekend
E de software berekend de delta aankomst  tijd naar het volgende contact GBM XY  ( ETA bezetmelder XY)
F  de Berekende ETA voor GBM XY wordt vergeleken met de daadwerkelijk meldings tijd van GBM XY
Het verschil in tijd is de fout in cm naar het stoppunt. en wordt als eventuele correctie voor de volgende keer naar het dynamische  lokprofiel geschreven. ( zgn remfiles )

Dat geeft m.i veel betere prestatie , Motoren kunnen warm of koud zijn,  maar ook het massagewicht van de wagons hebben invloed op de remweg en andere externe factoren.
Het is e.e.a ook zonder deze meting mogelijk, maar het is gewoon lelijk als een lok een trein twee en vervolgens dan weer 5  cm opdrukt , of 5 cm te vroeg daar de sleep in de bocht staat ( extra weerstand )

Corrigeer me als ik het fout heb, tenslotte ben  ik een leek in Windigipet land.

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #5 am: 15. Januar 2019, 17:25:48 »
Heren,

in deze thread is iets her en der. Ik schrijv even een verhaal over het remen. Mijn nederlands is niet goed genoeg darvoor. Ik wil het even in duits schrijven en aan Henk sturen om hem te vraagen de verhaal te vertaalen. Ik heb er een moment nodig.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 15. Januar 2019, 18:27:47 »
Hallo Rupert,

Die loc decoder, is die van Lenz?.
Kun je ons de type decoder doorgeven.
Mede om dat je toelicht de CV103 en CV104 noemde.

Groetjes,
Jan

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 15. Januar 2019, 20:32:22 »
Beste Rupert,

Als ik naar jou laatste diagram bekijkt, die je met Railspeed hebt gemeten dan zie ik dat tussen achteruit rijden en vooruit rijden maar marginaal kleine afwijkingen.
Er zit een verschil van maximaal 0.5 tot 0.75 Km/hr afwijking.
Die afwijkingen wordt grotendeels toegekend aan de mechanische overdracht van de locomotief zelf.
Er is altijd weerstand in de tandwielen, wrijvingen, enz, enz.
Al loopt enkel de motor perfect, maar met tussenkomst van de toegevoegde onderdelen wordt dit beïnvloed in de rijeigenschappen. Die bandbreedte tussen de rode lijn en de groene lijn is eigenlijk verwaarloosbaar.
Er zal niemand jou grafiek tegenspreken, dit is een goed grafiek. Als je toch die bandbreedte kleiner wil maken, dan kun je in elk punt van 15 meetpunten een aantal keren met 1 dezelfde snelheid laten rijden, dan wordt daar de standaard deviatie berekend.
Ik zie dat de Bremskorrektur op 0 staat?.

Dat neemt niet weg dat een achteruit remweg een wens is om dat te kunnen gebruiken.
Een dynamische remcorrectie zou niet verkeerd zijn, maar dat ligt aan de software ontwikkelaar waar het beste te worden toegepast. Ze weten het ook dat alle parameters die je noemde. ;D

Zitat
Jan dan maakt het toch niet uit of de lok met "onderhouds achterstand " in voorwaartse stand 120 km loopt en achteruit 80 km.
Voor het remmen maakt het niet uit,  immers zoals je schrijft  het is een eenparige vertraging ( liniair verloop )
Snelheid 120 km heeft een lange remweg dan de snelheid 80.

Hi,Hi,
Als die loc zijn prestatie kan bereiken in beiden richtingen 120 Km/hr rijdt, dan is het perfect.
Maar niet als bij achteruit rijden een tandwiel die een enorme weerstand geeft en de snelheid onderdrukt, dan heeft die motor echt moeite mee. Voorbeelden genoeg van gezien.
Maar als fysiek de motor eigenschappen echt zuiver 80 km/hr en 120 km/hr dan moet je toch naar de curve kijken en de fabrieksafstelling van de decoder.

Ik zit nog even in de maag met die CV103 en CV104, Lenz decoder?.

Jan

P.S: Stefan kom zelf ook met een voorstel en een voorbeeld. ;)
« Letzte Änderung: 15. Januar 2019, 21:12:12 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 15. Januar 2019, 21:14:09 »
Hoi Jan,
Deze lok is goed afgesteld, het is een 28 punts meting voor vooruit en achteruit.
In windigipet  meting ook gedaan met railspeed met 15 punten wijkt meer af dan de 28 meting , de grafische voorstelling in Windigipet toont meer variatie in de curve. weet neit waar het vandaan komt.
Met betrekking je vraag  is het een Lenz decoder het antwoord is ja. het is een Gold Max plus.
In de Windigipet file komt deze decoder voor , maar mist wat velden in de structuur. ( mis heel wat CV instelling )

Mijn vermoeden is dat Herr Director Bernhard Lenz voor zijn spoor nul materiaal samen met de firma Dietz een leuk foefje in de decoder hebben gebakken.
Tja leuk voor mij , maar daar hebben andere windigipet gebruikers absoluut niets aan.

Daarbij is Lenz niet erg populair in Nederland, Je hoort er niets van, ook niet op verschillende forums.
De  reden is dat Lenz niet met elke hype mee doet en waar ESU al met versie XX bezig is, zijn de cetrale sinds auflage 1998  dat is de vorige eeuw dus niet meer veranderd .
De Centrales staan bekend als rete stabiel en gebouwd als Panzer  je kan er een auto op parkeren zonder dat de boel kapot gaat.

In de handleiding de decoder beschrijving. De door jou gevraagd CV 103 en 104  staan op blz 16>>blz 17

op youtube https://youtu.be/xeCCEmlqySE rond de 7 minuut en 28 seconden in de film zie je de werking van deze twee CV waarden . :)

met vriendelijke groet.

Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 16. Januar 2019, 12:54:44 »
Beste WDP'ers,

Even geduld, ik heb het stuk van Stefan gehad, en ga het vanavond vertalen. Deze hele dag doe ik vrijwilligers werk (mensen met computer,tablet,telefoon problemen helpen). Dus het komt er aan.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 16. Januar 2019, 14:41:57 »
Beste Rupert,

Ik heb met de software ontwikkelaar over jou toegezonden Lenz specificatie van gedachten uitgewisseld, en komt tot de conclusie het volgende.

Zij kennen dit type locomotief decoder niet!.
Met name over de CV103 en CV104.
Daar deze CV waarden worden gebruikt om bij bepaalde functie toetsen te koppelen met gewenste snelheid te configureren, en uitsluitend bedacht werd en bedoeld is voor handmatig bedienen.
Dat was toentertijd een Lenz product mogelijkheden.
Ik heb toen in de eerdere bericht al aangemerkt, dat je dit op eigen risico doet.
Ik wist uit mijn donkere vermoeden in het verleden, dat deze CV waarden een aparte dingen konden doen.

Nu tegenwoordig de F4 toets voor rangeersnelheid bij sommige loc decoders.

Nu komt het op neer dat wanneer je 1 of meerdere functie toetsen met verschillende snelheden heb geprogrammeerd in je locomotief decoder, en de functietoetsen hebt geactiveerd, dan heeft dat een negatieve invloed op de remcorrectie instelling.

M.a.w. als je een rijweg hebt met profile en je activeert een F toets (die de snelheid verlaagd of verhoogd) in die profile dan heb je de kans dat dit een negatieve invloed geeft op het remgedrag.

Die F toets mogelijkheden van Lenz is eigenlijk helemaal niet nodig, daar WDP de taken softwarematig het  overneemt.

Sinds de introduceren van de Decoderprogramma van WDP is dat ingegaan in 2012 versie.
Vanaf die periode zijn de actuele locomotief decoders van verschillende leveranciers ondergebracht onder de decoderregister van WDP.

Opvallend was, dat jij de enige was die, die specifieke Lenz locomotief decoder had.
Binnen de WDP gemeenschap is nergens te vinden.
Vind het echt knap van je, dat je het zo hebt weten te onderbouwen, echt. ;)
Je hebt het echt interessant naar voren gebracht.

Je hebt van Henk al gezien dat Stefan een tekst van uitleg geeft, hoe je de inmetingen e.d. het beste kunt realiseren.

Ik zou je willen adviseren om de functie toets mogelijkheden van Lenz uit te zetten, en die alleen gebruiken voor handmatig bediening. Ga je over op WDP dan alle F toetsen uitschakelen en laat WDP software matig zijn werk doen. Dus geen gebruikmaken van F toetsen in WDP programma. Mocht je in de locomotieven databank de F toets te hebben bijgezet, die het beste verwijderen (je mag het laten staan, maar met dien verstande dat je zelf weet uit te schakelen).

Jan Stienstra

« Letzte Änderung: 16. Januar 2019, 14:52:43 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 16. Januar 2019, 16:11:58 »
Hoi Jan,
Mooi he  dat dit met zooi uit de vorige eeuw mogelijk is.
Is het niet zo dat elke lok of startset voor handbediening is.  :)
Deze Lok en bijbehorende decoder is 4 dagen voor de kerst op de markt gekomen.
Tja dat de WDP programmeurs van het bestaan niets weten is ook historisch.
Klanten kopen immers liefst alles wat hum voorkeuze merk biedt.
Maar hoe vaak heeft Markelin haar digitaal product veranderd, zelfde geldt ook voor de andere afgeleiden. zoals ROCO die eerst een soort Lenz light had en nu met zimo in zee is gegaan.
Lenz komt niet eens voor in Windigipet als merknaam van locomotiefjes.

Als ik de waarde  in de CV4 (35) teveel naar beneden breng, dan ben ik dat zgn vrijlopen geluid kwijt.
Dus de regulateur gaat dicht en de rem kraan gaat open, dan ben ik die geluiden kwijt.
Windigipet remt de lok liniair af,  door deze extra rem functie,  nu op functie 28 gezet , heb ik een progressief rem karakteristiek daar waar dat nodig is.
Windigipet gaat m.i. hier prima mee om, Die weet echt niet wat de decoder aan het doen is.
Lok staat stil eerder stil ( en echt op dezelfde plaats ) dan de interne computer klok van Windigipet berekend had. ( extra wachttijd halve tot 2 seconden ??????)
gewenste remweg/ 2 = cv insteliing , ongeacht welke snelheid trap.
Dus V1 of V28 = S1 i.p.v V1=S1 of v10 is S10

Hopelijk komen die dynamische rem profielen er ooit. Het geeft meer zekerheid dat de lok altijd daar stopt waar het moet stoppen , ook bij slecht of uitgesteld onderhoud.

met vriendelijke groet.
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Remmen en de CVs in WDP
« Antwort #12 am: 16. Januar 2019, 17:18:20 »
Heren,

ik heb deze thread gedeeld.

Er is een beetje verwarring hier. De CV4 is niet de remcorrectie! Wacht alstublieft tot Henk de vertaling van mijn artikel heeft vertaalt. Anders gaat dat de verkeerde kant op!
« Letzte Änderung: 16. Januar 2019, 17:20:15 von Stefan Lersch »
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

jlt

• Gast
« Antwort #13 am: 16. Januar 2019, 18:36:15 »
Hallo Stefan,

Es ist nicht gesagt dass die CV4 einem Bremskorrektur ist.
Nein, nein.
Wir kennen Beschleunigung und Abbremsen.
Und Abbremsen ist anders dann Bremskorrektur!.

;) ;)

Dass weiss Rupert genau. ;)

Grüsse,

Jan
« Letzte Änderung: 16. Januar 2019, 18:51:37 von Jan leendert »

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 16. Januar 2019, 19:12:31 »
Hallo Rupert,

Zitat
Lenz komt niet eens voor in Windigipet als merknaam van locomotiefjes.

In die tijd had Windigipet geen decoder programma, was alleen als besturingsprogramma.
Nu met de 2018 is de decoderprogramma ingevoerd waar ook Lenz decoders zijn opgenomen.
Een voorbeeld van de ESU locomotieven die nu op de markt zijn met allerlei functie mogelijkheden is te vinden onder de registermap leveranciers van de decoders.
Nog beter is, wanneer je die ESU locomotief, uit fabriek, op het programmeer spoor zet en je leest hem volledig automatisch compleet de ESU decoder lijst uit, dan heb je meteen de actuele stand van de nieuwe decoder en die sla je op onder die decoder register.

Zitat
Als ik de waarde  in de CV4 (35) teveel naar beneden breng, dan ben ik dat zgn vrijlopen geluid kwijt.
Dus de regulateur gaat dicht en de rem kraan gaat open, dan ben ik die geluiden kwijt.
Windigipet remt de lok liniair af,  door deze extra rem functie,  nu op functie 28 gezet , heb ik een progressief rem karakteristiek daar waar dat nodig is.

Ik dacht dat jij bekend zou zijn met Macro's?.

Zitat
Windigipet gaat m.i. hier prima mee om, Die weet echt niet wat de decoder aan het doen is.

Ook hier wordt de macro toegepast waar je geluiden e.d. kunt aanbinden met een rijweg en inzetten waar je het geluid wil plaatsen.
Die aangemaakte macro wordt direct in jou locomotief control geplaatst.
Daarmee kun je handmatig bedienen en of aanbinden in een rijweg.
En tevens wordt de aangemaakte macro ook naar wens in de ZugFahrtAutomatiek.

Maar, ik wil je niet overhoop met allerlei mogelijkheden aanslingeren, maar wacht even wat Stefan aan toe te voegen heeft. Vertaald door Henk.

Jan