beste Rene,
Voor wat jij wilt doen zijn bijna alle moderne laptops geschikt. Natuurlijk bepaalt de processor voor een deel de snelheid van je systeem. Maar als je een grafische kaart met shared memory hebt, wordt het systeem alweer afgeremd.
Een grafische kaart met eigen geheugen zorgt ervoor dat voor het grafische gedeelte (spreek: alles wat je op je scherm ziet), daardoor ook afgewerkt wordt en je cpu zich op de programma's kan concentreren.
RAM maakt ook wat uit: bij een 64 Bit systeem zou ik naar minimaal 4gb kijken, echter 8 GB of hoger is nooit verkeerd. Bij het bewerken van foto's heb je wel eens wat meer nodig.
Wil je dat alles echt soepel en snel loopt? Dan is een SSD inderdaad een geweldige aanwinst. Deze zijn vele malen sneller dan een harde schijf. Je zult het in alles merken: opstarten van de laptop, opstarten van de programma's en ook het afsluiten.
Echter: bij de bewerking van foto's en video's merk je weer niks. Dan is je videokaart belangrijk. Minstens 1gb eigen geheugen of hoger.
Zo zie je maar dat het een combinatie van factoren is. Ik zou in ieder geval geen laptop met een shared memory grafische kaart kopen.
Wil je meer beeldscherm ( 5 stuks ) en gebruik maken van meerdere systeem aansturing en zelf nog andere trein programma simultaan mee laten draaien
kijk dan eens naar de canyon nuc8i7hvk , dat kleine kastje heeft al standaard 6 com poorten, 2 FireWire poorten, 2 ethernet poorten, wifi, bluethooth, 3 HMDI uitgangen welke worden aangestuurd door een Radeon RX Vega M GH 24 CUs, 64 PPC grafische kaart.
Op de FireWire poort kan je ook met behulp van een adapter een beeldscherm aansluiten.
Kijk eens voor een beeldscherm bij een kringloop winkel, voor 15 euro per stuk heb ik 3 Philips Full HD LCD beeldschermen op de kop getikt keurig onderhouden en geen pixel verlies.
Belangrijke WDP tip om de boel snel te houden,
probeer het baanplan zo goed als mogelijk compact te houden.
Ik bedoel daar mee te zeggen, geen onnodige grafische voorstelling van 1 op 1 met de situatie van de baan.
WDP is gebouwd op een ontwikkel platform " visueel basic" met hier en daar wat andere programeer talen.
Want elk blokje in het track diagram ook de lege, gebruikt een beetje rekencapaciteit van de processor.
met vriendelijke groet,
Rupert van Swol