Autor Thema: Mat54 blijft een tijdje doorlopen nadat de regelaar op nul staat  (Gelesen 295 mal)

Offline ptalkema

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 3
  • Ort: Siddeburen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Mijn Piko Mat54 heb ik voorzien van een Esu loksound V5 decoder met het Artitec geluid.
Het remgeluid werkt pas bij CV4=15
Maar het vreemde is dat als ik de regelaar op nul zet, de trein nog centimeters doorrijdt afhankelijk van de snelheid. Dit kan wel oplopen tot 25 a 30 cm.
Zet ik de regelaar op nul dan werkt het remgeluid prima, maar als dat uit is dan blijft, zoals gezegd, de trein een stukje doorlopen.
Wie kan mij helpen om een instelling te wijzigen met de Esu Lokprogrammer 5.2.5 zodat dit probleem is opgelost?
Mijn andere locs doen dit niet en het vergelijken tussen de verschillende bestanden is erg lastig.
Gr. Piet Alkema
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021c Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    z21, Digikeijs 4018 en 4088RB, Esu lokprogrammer
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop Windows 10

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 327
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Mat54 blijft een tijdje doorlopen nadat de regelaar op nul staat
« Antwort #1 am: 18. August 2024, 11:53:10 »
Hallo Piet ,
Niks aan de hand en het is normaal gedrag van de decoder met een CV4 waarde van 15.
In CV 3 en Cv4 worden de waarden van de " Internita " of massa simulatie ingevoerd.
De decoder timing waarden zijn verschillend per merk . Bij Esu dacht ik dat het 0,896 seconden bedraagt
Dus bij een CV waarde van 15 is de tijdsduur vrij eenvoudig te calculeren 15x0,896 seconden geeft 13,44 seconden en ook de afstand. Kijk eens ook in CV programmer van Windigipet.
Echter deze tijd geldt dus van Max snelheid naar 0 km of nog beter gezegd het aantal in gestelde rijtrappen in de decoder dus 14-27-28-128 stappen naar stap 0.

Kortom als jij je rijregelaar van snelheidstrap 7 naar 0  brengt , dan zit daar wel een  tijds vertraging in van 7x ( 13,44/28) van 3.36 seconden.

reken voorbeeld bij rijstap 7 een snelheid van 15 km/uur hoort. dat is 15x ( 1000x100) = 1500000 cm/ uur
Dat gaan we herleiden naar cm per seconden. door het getal te delen door 3600/ ( 1 uur heeft 60 minuten en 1 minuut heeft 60 seconden. )
Ok daar  gaan we 1500000/ 3600= 416.667 cm per seconden gedeeld door de schaal 1;78 =5.342 CM
Dan rijde de lok dus 3.36 seconden x 5.342 cm = 17,94 cm door
Je ziet het dicht bij jouw waargenomen 15 cm.

Dit is de reden dat Windigipet de Cv waarde van Cv3 en Cv4  op 1 wil hebben. Dit om een correcte stopplaats te bereken. Tja dan kom je in de problemen daar de remsound vervolgens weg valt. Bij Zimo is dat anders geregeld dan bij Esu. 
Dus er zit niks anders op de Cv waarde 15 te handhaven  en gebruik te maken van de Rem correctie in windigipet en dat werkt heel goed mits de snelheid in overeenstemming met de lengte van de rijweg .

zie
.

groet

Rupert

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline ptalkema

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 3
  • Ort: Siddeburen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Mat54 blijft een tijdje doorlopen nadat de regelaar op nul staat
« Antwort #2 am: 18. August 2024, 19:42:53 »
Beste Rupert,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Toch denk ik dat het ergens anders aan ligt. Want het probleem blijft hetzelfde bij CV4=1. Hiervoor zat er een 8p v4 decoder in die defect is geraakt. Vervolgens een ESU v5 sound geplaatst met geluid van Artitec.
Alles werkte behalve het remgeluid. Toen dit eindelijk met CV4=15 was opgelost kwam het doorloop probleem naar voren. Ik heb diverse programmeer versies van de Mat54 opgeslagen en de eerste hiervan gaf dit probleem niet.
Ik ga hiermee verder en probeer dan ook het remgeluid te verkrijgen.
En anders doe ik een reset op de decoder.

H.gr.
Piet

  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021c Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    z21, Digikeijs 4018 en 4088RB, Esu lokprogrammer
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop Windows 10