Autor Thema: Schakelen Voorsignaal 4511  (Gelesen 991 mal)

Offline ReneLam

• Mitglied
  • nl
Schakelen Voorsignaal 4511
« am: 24. Dezember 2024, 14:57:26 »
Goedemiddag,

ik heb een vraag mbt het schakelen v/e Viessmann voorsignaal 4511 in combinatie met Viessmann 4500 resp 4501 etc.
Wat is de instelling van het magneet artikel mbt:
- grundstellung
- schakel configuratie

Ik heb LDT dekorder S-DEC-4_DC
EN wat doe je in de rijweg resp. STW
Ik heb het voorsignaal uit de rijweg genomen en opgevoerd in de STW met een voorwaarde
Uitrijsein spoor 1 in station op groen Hp1 en bezetmelder van het inrijsein = Bezet, dan voorsignaal op vr1
Uitrijsein spoor 2 in station op groen Hp2 en bezetmelder van het inrijsein = Bezet, dan voorsignaal op vr2

Als ik het e.e.a. test in de STW gaat alles goed, lees groene haakjes
Echter in de simulatie, laat de FAM draaien niet
De grond stelling is Vr0; indien de schakeling Vr2 wordt, omdat hoofdsingaal is Hp2, dan gaat voorsignaal eerst naar Vr1, en dan naar Vr2.
Is dit juist? Of kan/moet het direct van Vr0 naar Vr2

ben benieuwd naar de oplossing
Fijne Kerstdagen, groet Rene
  • Win-Digipet-Version:
    2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    ECOS 2 (3.6.0) - Littfinski decoders, Fleischmann, Roco & Brawa

Offline ReneLam

• Mitglied
  • nl
Re: Schakelen Voorsignaal 4511
« Antwort #1 am: 04. Januar 2025, 16:02:24 »
Goedemiddag beste Wdp’ers,

Allemaal de beste wensen voor 2025.
Kan iemand mij aub helpen met deze uitdaging, alvast bedankt.

Met vriendelijke groet Rene
  • Win-Digipet-Version:
    2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
  • Model trains? it's a life time journey
« Antwort #2 am: 05. Januar 2025, 19:56:07 »
Hallo Rene,
zonder baanplan , kan ik me geen voorstelling maken wat nu de vraagstelling is , of wat de oplossing moet zijn.
Dus gewoon een backup maken in forum mode en opsturen . En een beetje eigen kennis van het seinstelsel in Duitsland zou ik zeker tot je basis kennis moeten behoren. http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Seinstelsel_Duitsland

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal maar als het hoofd sein 3 standen (Hp0-Hp1-Hp2) of twee standen (Hp0-HP1)  heeft dan heeft het voorsein toch ook 3 standen (Vr0-VR1-Vr2). Het is toch gemakkelijker om het voorsein harware matig aan het het hoofd sein te koppelen dan heb je geen extra adressen nodig!. Een voorsein laat geen trein stoppen het informeert slechts.

Kortom een Duise voorsein wordt gekoppeld aan een hoofdsein door middel van drie parallelle aansluiting op dezelfde uitgang van de decoder. Dit betekent dat zowel het voorsein als het hoofdsein op dezelfde manier en op hetzelfde moment worden aangesloten en geactiveerd.

groet
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 05. Januar 2025, 20:06:38 von Rupert van Swol »
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline ReneLam

• Mitglied
  • nl
« Antwort #3 am: 06. Januar 2025, 10:15:34 »
Hi Rupert,

Bedankt voor je reactie, maar ik weet niet hoe jeeen backup respectievelijk zip file maakt in WDP.
Ik zal het eea proberen uit te leggen.

In het hoofdstation liggen vier sporen, je kan links en rechts inrijden. En aan beide kanten staan uit rij seinen, zowel hp0/hp1 en hp0/hp2 seinen ivm afbuigende wissels.
Voor het station aan beide zijde ligt een wisselstraat ( rij rechts) zodat je ook op het linker spoor naar binnen rijden kan. Voor deze wisselstraat staat een inrij sein ( hp0/hp2 en hp0/hp1/hp2) en dus ook een voordien ( vr0/vr1/vr2).
Vanwege afbuigende wissels kan Vs sein niet worden gekoppeld aan de meerdere hoofdseinen (4) in het station.
Het Vs dient afhankelijk Vs seinstand in het station de juiste stand weer te geven, en deze kunnen afhankelijk van het spoor ( uitrijsein) in het station verschillend te zijn. Ook omdat een evt. Goederentrein bij mij door het station rijdt.
Seinstand hp1 of hp2 in het station en voordien is gelijk aan vr1 of vr2. Indien de goederen trein moet stoppen in het station is Vs gelijk Vr0.

Ik heb gisteren via de STW het opgelost: per spoor station een Stw met als voorwaarde stand uitrijsein station en rmk bezet dat ligt voor de wisselstraat dan Vs waar of niet waar.
In simulatie en in de FAM werkt het.
De vraag du nu nog resteert is de volgende:
Trein rijdt langs inrij en voordien en op dat moment schakelt het Vs de juiste stand, omdat dan pas de FS naar het hoofd station wordt geschakeld.
Nu lees ik iets in wdp over het “ anforderungskontakt”, ook in de FAM.
Deze wordt standaard ingevuld, maar je kan mag deze ook wijzigen.
Is dit dan de juiste oplossing om het Vs eerder te schakelen, zodat de FS uit het station spoor zodanig eerder schakelt, dat het Vs schakelt voordat deze trein het Vs voorbij rijdt.

Ik heb anschlussfahrten voor elk spoor in het hoofd station voor een goederentrein.
Moet ik dan de AK van de anschlussfahrt wijzijgen?

Lang verhaal, alvast bedankt voor je reactie
  • Win-Digipet-Version:
    2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 06. Januar 2025, 13:19:35 »
Baanplan opsturen naar het forum , is zo gedaan in WDP.
Maak een backup naar een locatie op je harde schijf of USB memory stick.
Voor het forum , dan het wereld borreltje activeren.
Wil je een Compete backup hebben , buiten de computer dan kies je het "Ster" symbool.
Uit je verhaal kan ik me geen beeld vormen .
Ik lees uit jouw verhaal dat jouw voorsein  vr0/vr1/vr2 is gekoppeld aan een vertrek/uitrij sein hp0/hp1/hp2.

En dat is vreemd , De basis gedachte is ,  dat een Machinst de rijweg rijdt van hoodsein  hp0/hp1/hp2. naar het volgende hoofdsein  hp0/hp1/hp2 of Bloksein hp0/hp1
Indien er een obstructie is waar de machinist het volgende hoofdsein niet kan zien , dan wordt de rijweg voor zien van een voorsein dat heeft de volgende sein combinatie.
Trein komt uit A,   het volgende Hoofdsein in B is niet te zien dan wordt er een voorsein van het Hoofdsein B  geplaatst welke fysiek ook gekoppeld is aan het Hoodsein van B. enz , enz

A                                            B                                           c
====>hp0/hp1/hp2====>vr0/vr1/vr2===>>hp0/hp1/hp2===>hp0/hp1/hp2

Nogmaals Het voorsein  vr0/vr1/vr2 is gekoppeld op het sein hp0/hp1/hp2 wat de machinist nog niet kan zien, omdat het nog  komende Hoofdsein in een bocht ligt of gehinderd  door andere obstructies  .

Daarom snap ik echt niet wat het gebruik van een stelwerk nodig is .
Maar ook ik kan me natuurlijk vergissen , stuur dat baanplan maar op.
groet
Rupert

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:

Offline ReneLam

• Mitglied
  • nl
« Antwort #5 am: 06. Januar 2025, 13:43:00 »
Hi Rupert,

In jouw tekening staan de seinen onder B voor de wissel straat en het uitrij sein onder C in mijn station ( is dan wel voor 4 sporen. Het voordien onder B schakelt op basis van het Seinfeld van het uitrij sein onder C.
Omdat het seinbeeld per station spoor verschillend kan zijn krijg je 1 voorwaarde per station spoor.
Ik kan niet de uitrijseinen in het station ( 1 adres per sein) koppelen aan het ene voordien.

Ik heb ook verder gekeken op het Duitse forum naar meerdere voorbeelden. En ik kijk morgen verder.

• Win-Digipet-Version:
    2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 06. Januar 2025, 22:05:34 »
Hoi Rene
het is een principe schema en heeft geen enkele relatie met jouw uitleg.
De trein staat voor het sein A ( hoofsein ) en rijdt in de richting naar Hoofdsein C via het het tussen traject B.
Alleen Hoofdsein B is in het bezit van een Voorsein. Het andere hoofdsein C heeft geen voor sein  Hoofdsein B bedient 1 op 1 het voorsein.
Dat zie je duidelijk op het  viesman aansluit schema. Maak je gebruik van zowel een wisseldecoder voor het voorsein en het hoofdsein ,  dan zal je Voorsein opdrachten  ( DCC opdracht ) aan een magneet artikel moeten koppelen.

Denk dat het trekken van drie stroom draadjes wel wat goedkoper is dan een decoder uitgang , wat al gauw op 1o euro per uitgang komt. 

Maak dan maar een scherm print van het gebied waar het om gaat. Beter is baanplan opsturen.
Hopelijk begrijp je dit voorbeeld beter
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline J.L.T. Stienstra

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #7 am: 07. Januar 2025, 10:30:38 »
Beste Rene,

Ik heb het te vermoeden dat jou seinen definitie niet helemaal de manier is, als men praat over de definitie Hoofdsein en Voorsein.
De Hoofdsein is gezet als rail blok bewaker. Ieder rail blok staat aan het eind van een blok een Hoofdsein, maar kan ook als bloksein worden gezien. Dit hangt van de sein protocol van de spoorwegen.

De Voorsein is een informatie sein waar de machinist op de hoogte wordt gebracht tijdens het rijden in die komende blok, en over het eerst volgende Hoofdsein, de verwachte vrijgave om af te remmen of door mag rijden. Geel/Geel (Vr0) is "Stop verwachten". Groen/Groen is (Vr1) is "Rijden verwachten". En Geel/Groen is "Langzaam rijden verwachten.

Dus, als je in jou spoorplan met 4 sporen met wissels e.d. een sein beheersing wil gaan toepassen, en met de essentie van zoals het echt gaat, dan is het verstandig om goed te kijken naar hoe je het verkeer hebt geregeld. Rupert heeft je al daarover toegelicht.

Het gaat in principe het feit dat de "treinmachinist" in WDP rijweg van informatie "moet" voorzien op de volgende blok , en vaak ook twee blokken vooruit kijken. Dat is de voorsein.

Als je dit met jou plan van ideeën hoe je dit wil bereiken, dan kun allerlei varianten binnen WDP realiseren. STW is een mogelijkheid is een heel krachtige tool. Maar weleens gedacht combinaties met Profile+STW. Of vanuit de Grundeinstelling de voorbereidende voorwerk en van daaruit met rijweg schakel toestand formuleren.

Ik geef je dit mee om kennis te maken met de meerdere mogelijkheden met WDP.

En bedenk dat de seinen op onze modelspoor hobby een cosmetische uiterlijk is. De Rijwegen die WDP aanmaakt, dat als voorbeeld het zien van een treinmachinist, volledig wordt bewaakt. Daar bespaar je een hoop gedoe als het over seinbewaking gaat. M.a.w. WDP beveiligd het rijverkeer door Rijwegen. En los daarvan de bewerking van de seinen die voor iedereen met eigen manier kunnen invullen.

Succes.

Groetjes,

Jan Stienstra
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2d
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz   3.41 GHz, 32,0 GB, Windows 11

Offline ReneLam

• Mitglied
  • nl
« Antwort #8 am: 07. Januar 2025, 12:31:15 »
Hi Rupert,

nogmaals dank voor de uitleg, hierbij de zip file van mijn baan.

• Win-Digipet-Version:
    2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 07. Januar 2025, 13:54:55 »
Dank voor het toesturen van je Baanplan, ziet er leuk uit.
Ik ben er nog niet met de stofkam er door heen gegaan.
Maar wat direct opvalt.
Bij veel rijwegen staan de seinen vaak op HP2 terwijl het HP1 moet zijn.
Daardoor  staat het voorsein verkeerd gedefinieerd in de basis rijweg naar het volgende sein.
Maar dat is heel eenvoudig te herstellen.

In de  stellwerker heb je een bezet melder opgenomen als voorwaarde , ik begrijp de gedachte maar dat betekend ook dat het voorsein pas wordt geschakeld  naar de gewenste stand als de melder bezet is en aan de andere voorwaarde is voldaan. Nogmaals het is een persoonlijke keuze , niks mis mee.
Ik zou voor de optie gaan de twee betrokken Hoofdseinen in de voorwaarden op te nemen in plaats van een melder om het voorsein te schakelen. Immers het voorsein stopt geen trein het informeert over het voorliggende traject
Maar dat kan alleen als je de rijwegen 100% in orde hebt en zo te zien heb ik al een paar gezien die daar niet aan voldoen. als voorbeeld RW ID 21 .

Lees het verhaal van Jan Stienstra goed door . Je zal hoogst waarschijnlijk voor elk traject scenario een bij behorende rijweg nodig hebben. Of alles via het stellwerk moeten gaan regelen.
Ik zelf gebruik de engelse versie van WDP daarom zal het hier en daar wat anders overkomen.

groet
Rupert

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 07. Januar 2025, 14:02:02 von Rupert van Swol »
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline ReneLam

• Mitglied
  • nl
« Antwort #10 am: 07. Januar 2025, 15:51:09 »
Hi Rupert,

Dank voor je toelichting.
Achter de HP2 seinen in het station liggen afbuigende wissels (zie ook bladzijde 27 van het Viessmann Signalbuch).
Bezetmelders zijn verwijderd uit de STW's. En ik heb de stand vd respectievelijke wissels toegevoegd aan de STW's. En de voorseinen eveneens verwijderd uit het tabblad "Folgeschaltungen vd de respectievelijke rijwegen.

In de simulatie functioneren de voorseinen nu correct obv het seinbeeld van het respectievelijke uitrijsein in de stationsporen (1-4), voor zowel West en Ost.

Nogmaals dank, met vriendelijke groet Rene

• Win-Digipet-Version:
    2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:

Offline J.L.T. Stienstra

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #11 am: 07. Januar 2025, 16:23:01 »
Beste Rene,

Ik zag op de Duitse Forum dat Helmut Kreis je aangaf dat je de actieve rijweg kan gebruiken.
Dat is hetgeen waar in de eerste instantie direct de toestand van de seinen kan instellen.
Daar heeft Helmut gelijk in.

Succes.

Mvg,
Jan Stienstra
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2d
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz   3.41 GHz, 32,0 GB, Windows 11

Offline Rupert van Swol

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 07. Januar 2025, 17:56:35 »
Hallo Rene,
even over je baan plan,
je gebruikt op een twee richting spoor , voor elke richting een trein nummerveld welke gekoppeld is aan melder.
In je baan plan zie ik dat tussen de twee seinen 3 melders staan namelijk 102, 103, 104 , Waar 103 wel is toegewezen aan een terug melder , echter geen lengte is toegekend.
Waarom geen trein nummerveld welk is ingericht op hebben van 3 melders,   het trein nummerveld krijgt dan ook een lengte dat langer wordt , dan de huidige 40 cm per richting. Dit geeft ook op de baan een minder horkerig rijgedrag.
De aanpassing geeft wel heel veel werk gezien de aanpassing van de bestaande rijwegen .
Maar het is een keuze .

met vriendelijke groet
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline ReneLam

• Mitglied
  • nl
« Antwort #13 am: 07. Januar 2025, 19:05:40 »
Hi Rupert,

Dank voor de tip, maar ik herken je opmerking mbt “horkerig” rijgedrag niet.
In de FAM rijden de treinen in 1 vaart van schaduwstation naar hoofdstation naar schaduwstation. En indien geen vrijspoor in het hoofdstation stopt de trein voor het inrij sein. Tegelijkertijd heb ik de FDL ingericht mbt fahraktivitat, er dus niet teveel treinen tegelijkertijd op de sporen tussen het hoofdstation en de respectievelijk schaduwstations.

• Win-Digipet-Version:
    2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration: