Autor Thema: Zug sperrung opheffen  (Gelesen 223 mal)

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 210
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Zug sperrung opheffen
« am: 31. Januar 2025, 16:29:09 »
Beste WDP'ers,

Ik loop tegen een probleempje aan waar ik geen antwoord op weet.
Ik heb een stam wagons met lok A of lok B er voor. De bedoeling is dat zij elkaar automatisch afwisselen.

Voorbeeld situatie: lok A is gekoppeld aan de wagons, Lok B staat geparkeerd in de lokloods en heeft een zug sperrung (=rood). Lok A rijdt een traject, daarna rangeert deze de stam wagons op een zijspoor, hij koppelt deze automatisch af en rijdt naar de lokloods waar alle geparkeerde loks automatisch een rood zug nr feld krijgen als ze daar parkeren. Tot zover geen probleem.
De bedoeling is dat ergens onderweg naar de lokloods bij de andere lok (lok B) automatisch de zug sperrung opgeheven wordt. Zug nr feld van Lok B kleur niet meer rood en lok is vrij om te vertrekken richting dat zijspoor om zijn traject met die stam te rijden. Dat is tenminste de bedoeling. Maar ik weet niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Alle geparkeerde loks, incl Lok A en B moeten bij de lokloods op zug sperrung staan. Daar is het hele principe van mijn bewegingen rond de lokloods op gebaseerd.

Dus kort gezegd: hoe krijg ik een lok die op zug sperrung staat via een opdracht van die sperrung af?
Alvast bedankt voor jullie ideeën!
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE+2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 346
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Zug sperrung opheffen
« Antwort #1 am: 01. Februar 2025, 07:41:39 »
Beste Bas,
als antwoord op je vraag , het opheffen gaat op dezelfde manier als bij het activeren , maar dan omgekeerd.
Ik gebruik de Zug sper alleen als de verbinding tussen de twee Layout onderdelen verbroken is.
De bewaking gaat middels een melder . Melder uit zugsperr aan , Melder aan zugsperr uit. D
De melder stuurt een virtuele drie kleuren led aan. De schakeling zelf gaat via het seinhuis.
Een veel fraaiere oplossing is mogelijk via de rijwegen. Echter dat was de vraag niet.
In het plaatje de constructie in het seinhuis

met vriendelijke groet
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 210
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Zug sperrung opheffen
« Antwort #2 am: 01. Februar 2025, 09:32:50 »
Hoi Rupert,

Bedankt voor de uitleg. Ik ga er naar kijken. Jouw aanname is correct, ik wil dit eigenlijk via een rijweg schakelen. Tevens werk ik nog in 2 versies van WDP. De oude, WDP2009PE, waarin alles 100% werkt, en de nieuwere WDP2021 waar ik in div fasen alles aan het omzetten ben.

Dus in 1e instantie ben in benieuwd of ik dit ook in de oudere versie kan schakelen via rijwegen. Na een nachtje slapen heb ik daar inmiddels wel een idee over dat ik nog moet uittesten. Daarvoor moet ik het hele principe van de aansturing van mijn draaischijf en alles rondom mijn lokloods opnieuw bekijken. Dat is al een uitdaging op zich.
In 2e instantie ga ik jouw plan proberen te gebruiken in mijn 2021 versie. Ik hou je op de hoogte.
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE+2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 210
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Zug sperrung opheffen
« Antwort #3 am: 01. Februar 2025, 10:49:27 »
Hoi Rupert,

Even voor mijn beeldvorming: Die FAZ 65, FAZ 64 en FAZ 63, in jouw voorbeeld, zijn verschillende loks ....of? Sorry, ben nog niet erg bedreven in WDP2021.
Mijn bedoeling is dat lok A via een rijweg de zug sperr van lok B uit zet en visa versa
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE+2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 541
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Zug sperrung opheffen
« Antwort #4 am: 02. Februar 2025, 16:34:09 »
Beste Bas,

Het uitzetten van de sperring, gaat inderdaad heel mooi met de seinhuiswachter, zoals Rupert je al voor gestelt heeft. Gebruik hiervoor symbool, 313. ik heb 2 afbeeldingen ingevoegd, zodat je een idee krijg hoe je dat voor elkaar krijgt, een andere loc heft de sperring op.

Misschien heb je er wat aan, met groet, Henk

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 346
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Zug sperrung opheffen
« Antwort #5 am: 03. Februar 2025, 12:41:53 »
Mijn bedoeling is dat lok A via een rijweg de zug sperr van lok B uit zet en visa versa
.
Hallo Bas, als we strikt de logica volgen is een sper zoals jij het in gedachten hebt niet echt nodig.
"maar zoals ik en jij ook ook het toepast een zeer duidelijke visuele terug koppeling en extra veiligheid. "
Gezien een rijweg voor lok A in principe altijd een verbinding ( lijn )  is tussen vertrek  en bestemming locatie zal de Lok B  in het naast gelegen spoor ook niets doen.
Tenzij er een rijopdracht wordt gegeven aan lok B  die voldoet aan de Interne voorwaarden van Windigipet en de extra opgelegde voorwaarde in dit geval de Sperr.

In dit geval is het seinhuis een reuze fijn hulpmiddel.

Om het logische proces goed in het seinhuis te krijgen , schrijf ik in begrijpelijke taal een scenario uit wat ik wil wat op de baan gaat gebeuren.
Zoals ik lees mag een lok ( B )  pas vertrekken uit de lokloods als de andere Lok ( A )  is gearriveerd in de Lokloods.
Dit is een vrij eenvoudige aansturing  , die gemakkelijke te verwezenlijken is.

Welke ingrediënten zijn aanwezig .
a een rijweg
b een rijrichting
c status van melders ( INZF )
d een Loknaam ( Lok ID ) (Lok DCC adres )

wat zijn de voorwaarden dat de andere lok mag vertrekken
a een rijweg
b een rijrichting
c status van melders ( INZF )
d een Loknaam ( Lok ID ) (Lok DCC adres )

a een rijweg ( Windigipet controleert intern of de bestemming , vrij is van blokladen)  en eventueel de Extra opgelegde bewaking de " Sperr " en of de status van andere  Fysieke melders  ( kan ook een virtuele melders zijn wat gekoppeld is aan andere baan elementen )
b  je hebt een voorwaarde  of zoals ik het noem een start trigger nodig  , dat is altijd een status van een melder, of status van een Symbool;  Zie de bijdragen van Henk  :)  of eventueel gebruik van een virtuele melders .

Ik heb als voorbeeld deze schakeling verzonnen.
Maar ik heb heel bewust een fout van het logische proces laten zitten als voorbeeld.

De sperr van de Locomotief B moet pas worden opgeheven als de Lok A  ( in dit geval is dit elke lok ) op het INZF van de lokloods is gearriveerd .
Kortom er moet een trein aanwezig zijn op een Fysieke melder.

In de voorwaarde staat dat een rijweg  en dat de bestemming INZF actief moeten staan .
Pas als aan die voorwaarden is voldaan,  dan schakelt de voorwaarde de Sperr op AF.

Je ziet het al ,
wat gebeurt er als aan deze twee voorwaarden niet wordt voldaan , dan werkt het niet.
Gezien de rijweg al eindigt bij  ( Activering ) Binnenkomst op de INZF , Dan staat wel de INZF actief in de voorwaarde maar de rijweg niet meer , kortom de Sperr blijft AAN.
Dus hier moet je kiezen. Rijweg of INZF , Of een andere voorwaarde verzinnen zoals de inzet van een virtuele melder.
Dan laat ik de rijweg in een andere seinhuis opdracht  een virtuele melder aan zetten  en zet deze virtuele melder in de voorwaarden van de Sperr 
Maar hopelijk kom je nu wat verder , met dit krachtige instrument .

groetjes
Rupert van Swol 



Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition