Mijn bedoeling is dat lok A via een rijweg de zug sperr van lok B uit zet en visa versa
.
Hallo Bas, als we strikt de logica volgen is een sper zoals jij het in gedachten hebt niet echt nodig.
"maar zoals ik en jij ook ook het toepast een zeer duidelijke visuele terug koppeling en extra veiligheid. "Gezien een rijweg voor lok A in principe altijd een verbinding ( lijn ) is tussen vertrek en bestemming locatie zal de Lok B in het naast gelegen spoor ook niets doen.
Tenzij er een rijopdracht wordt gegeven aan lok B die voldoet aan de Interne voorwaarden van Windigipet en de extra opgelegde voorwaarde in dit geval de Sperr.
In dit geval is het seinhuis een reuze fijn hulpmiddel. Om het logische proces goed in het seinhuis te krijgen , schrijf ik in begrijpelijke taal een scenario uit wat ik wil wat op de baan gaat gebeuren.
Zoals ik lees mag een lok ( B ) pas vertrekken uit de lokloods als de andere Lok ( A ) is gearriveerd in de Lokloods.
Dit is een vrij eenvoudige aansturing , die gemakkelijke te verwezenlijken is.
Welke ingrediënten zijn aanwezig .a een rijweg
b een rijrichting
c status van melders ( INZF )
d een Loknaam ( Lok ID ) (Lok DCC adres )
wat zijn de voorwaarden dat de andere lok mag vertrekken a een rijweg
b een rijrichting
c status van melders ( INZF )
d een Loknaam ( Lok ID ) (Lok DCC adres )
a een rijweg ( Windigipet controleert intern of de bestemming , vrij is van blokladen) en eventueel de Extra opgelegde bewaking de " Sperr " en of de status van andere Fysieke melders ( kan ook een virtuele melders zijn wat gekoppeld is aan andere baan elementen )
b je hebt een voorwaarde of zoals ik het noem een start trigger nodig , dat is altijd een status van een melder, of status van een Symbool; Zie de bijdragen van Henk
of eventueel gebruik van een virtuele melders .
Ik heb als voorbeeld deze schakeling verzonnen.
Maar ik heb heel bewust een fout van het logische proces laten zitten als voorbeeld.
De sperr van de Locomotief B moet pas worden opgeheven als de Lok A ( in dit geval is dit elke lok ) op het INZF van de lokloods
is gearriveerd .
Kortom er moet een trein aanwezig zijn op een Fysieke melder. In de voorwaarde staat dat een rijweg en dat de bestemming INZF actief moeten staan .
Pas als aan die voorwaarden is voldaan, dan schakelt de voorwaarde de Sperr op AF.
Je ziet het al ,
wat gebeurt er als aan deze twee voorwaarden niet wordt voldaan , dan werkt het niet.
Gezien de rijweg al eindigt bij ( Activering ) Binnenkomst op de INZF , Dan staat wel de INZF actief in de voorwaarde maar de rijweg niet meer , kortom de Sperr blijft AAN.
Dus hier moet je kiezen. Rijweg of INZF , Of een andere voorwaarde verzinnen zoals de inzet van een virtuele melder.
Dan laat ik de rijweg in een andere seinhuis opdracht een virtuele melder aan zetten en zet deze virtuele melder in de voorwaarden van de Sperr
Maar hopelijk kom je nu wat verder , met dit krachtige instrument .
groetjes
Rupert van Swol